CITAT (bikiv @ 15-08-2005, 22:14)
Sköldpaddsört, du säger att de snart blommar? Men är inte det lite sent? Vilken zon bor du i? Och hur ser dom ut innan blommningen? Står dom och "tar upp plats" och bara är gröna tills i slutet av augusti?
Jag vill ha blommande perenner heeeeeeela sommaren :-)
Många frågor
Här kommer svaren:
Ja, knopparna spricker upp inom någon vecka.
Nej, det är nu de skall blomma, men de vita är i vanlig ordning senare ändå (och betydligt lägre).
De blir gröna tidigt. Har letat fram en bild där de syns. Den är tagen från den skuggiga delen i min stora rabatt (Woodland) den 30:e juni i år. Sköldpaddsörten syns längst till höger, längst bak i bild (som egentligen är framsidan). Redan höga, men gröna. Tar alltså definitivt plats, men har upptäckt att de är ett härligt stöd för veklingar som ex.vis Spansknäva som alltså klänger på Paddisarna. Kanske inget för en ytte-pytte trädgård.

Jag bor väl snarast i zon 3-4, men med det mikroklimatet jag har försökt skapa har jag flera zon 2 växter och en och annan för zon 1.
Jag vill också ha blommande perenner heeeela sommaren, och just i denna har jag från feb--mars tills frosten, samtliga i blå/rosa. Att däremot få samtliga att blomma samtidigt... Då är det nog bara annueller som gäller.