Haa.haa,ha och lite fniss. Det tror du bara. Det lär dröja innan jag kan svara på frågor, får nog lita på till Dig Kerstin, och er andra här på Odla förstås.
Hur jag gjorde? Ingenting känns det som.
F ick 5 frön av 3 sorter från rara växter i slutet på februari, petade ner dem i varsin liten plastkruka i såjord. Ställde krukorna i ett litet plastväxthus av inte så bra kvalitet, trodde inte att det skulle klara av att stå ute men ställde iallafall ut det på fönsterbrädan på balkongen. Det gjorde jag direkt efter sådden, vattnade bara lite först. Det har sedan dess fått stå där. Locket tog jag av för en dryg vecka sedan, kanske två, för det blåste av och jag hade ingen lust att tejpa fast det igen. Det syntes då att något var på väg upp, så är det 1 vit julros, 2 stam- och 3 klockjulrosor där. Trodde själv att det skulle ta längre tid och var beredd på att tidigast få något nästa år. Hade läst att det skulle behövas både varm och kall period först. Men där bedrog jag mig tydligen. Låter de andra små krukorna få stå kvar. Kanske det kan komma något i dem också om jag bara väntar.Hoppas kan man ju alltid. Sedan locket blåste av så har de fått några droppar vatten ett par gånger, det är allt jag gjort än så länge. När man som jag inte är så kunnig så gör man så gott man kan och hoppas på det bästa, och tydligen gick det vägen den här gången. Brukar i allmänhet bara i all enkelhet peta ner frön i jorden och vänta på att det ska gro. Optimistiskt kanske men det har gått bra och en påse frö kostar ju inte så mycket om man skulle misslyckas totalt.