|
Igelkottar, Var rädd om dom! |
|
|
|
28-04-2005, 22:37
|

Medlem
Antal inlägg: 3 234
Medlem nr: 4 038

|
Små kottar har skräckslaget rullat ihop sig längst ner i brasorna. Där bor nämligen igelkotten. De flesta påsk / majbrasehögar räfsas ihop flera veckor innan de ska tändas. Det blir perfekta hem åt igelkottarna. Det finns en eller flera igelkottar i så gott som varenda hög i Sverige! Igelkottars naturliga reaktion när de blir hotade och rädda är att rulla ihop sig till en boll med taggarna utåt. De springer därför aldrig bort från elden, utan grillas. Detta massmord kan undvikas genom att flytta övre delen av brasorna ett par dagar innan brännandet. För djuren bor i nedre delen bland kvistar och grenar. Övre delen räcker gott för att tillfredställa vårt brasbehov. Det finns redan en lag om detta i Tyskland, kottarnas förlovade land och varför inte stifta en sådan lag i Sverige också? Rädda ett kottigt liv, flytta din brasa!
--------------------
Allt är relativt. För en mask är det en större avkoppling att gräva i den hårda jorden än att vara med och fiska.
|
|
|
|
|
28-04-2005, 22:42
|

Medlem
Antal inlägg: 664
Medlem nr: 4 787

|
Jag instämmer helt! Igelkottar är bland de underbaraste djuren som finns, och människan är deras enda egentliga fiende som är värd att nämnas. De fanns på jorden långt före oss, eftersom de är en av världens äldsta kända däggdjur.  Själv har jag ett sådant litet urtidsdjur som bor i mitt kök... (En afrikansk pygméigelkott som heter Nibbler).
--------------------
Stå på dig, annars gör någon annan det! /Hanna
|
|
|
|
|
29-04-2005, 08:11
|

Medlem
Antal inlägg: 6 105
Medlem nr: 3 398

|
CITAT (Diabolique @ 28-04-2005, 23:42) och människan är deras enda egentliga fiende som är värd att nämnas. Det finns en till, MYCKET värd att benämnas som fiende: Grävlingen!! Grävlingen är det enda djur som kan komma åt igelkotten, genom att vända på den taggiga bollen och böka upp den ömtåliga buken. Har någon mer än jag här, hört en igelkott skrika? Huuuuuuuu Som ett barn i yttersta nöd! När grävlingen ger sig på den. Här finsn mycket grävling, de ökar för varje år. I samma takt minskar igelkottarna här. Den sista igelkottsfamiljen på gården, fanns för tio år sedan. De var sååå söta. Men en efter en fann jag dem som tomma taggiga skinn på morgnarna. Unge efter unge, och sedan även mamman ... Förra året såg jag en stor hanne (tar för givet att det var en hane, och gammal, för den var så stor). Hoppas han klarar sig undan... Vet inte om jag önskar någon fru åt honom, för jag önskar inte ett till sådant familjeöde. Sorgligt. Min bardoms igelkottar.
--------------------
Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog
|
|
|
|
|
29-04-2005, 08:50
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
Hm, börjar förresten grävlingar bli övertaliga? Jag tycker de, precis som bävern, ökat starkt i antal. Sker detta (grävlingar) på bekostnad av igelkottar? Trist i så fall, man kanske borde uppmuntra avskjutning av grävlingar, de lär till och med gå att äta  Jag skulle dock inte vilja äta varken grävling eller igelkott, de verkar inte speciellt aptitliga. Bästa sättet att ha fler igelkottar OCH grävlingar borde väl iofs vara att hålla våra små äkta lantbruk levande, med ängar, hagar och öppet landskap.
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
Lars-Olof Arvids
|
29-04-2005, 09:48
|
Gäster

|
Det är riktigt att igelkottar inte har många fiender utöver människan och grävlingen. Men det finns en till och det är berguven som också ökar på många håll.
Olle
|
|
|
|
|
29-04-2005, 09:52
|

Medlem

|
CITAT (Diabolique @ 28-04-2005, 23:42) Själv har jag ett sådant litet urtidsdjur som bor i mitt kök... (En afrikansk pygméigelkott som heter Nibbler).  Åhhh! *trillar baklänges av förtjusning* vilken raring
--------------------
Allt är relativt. För en mask är det en större avkoppling att gräva i den hårda jorden än att vara med och fiska.
|
|
|
|
|
29-04-2005, 10:11
|

Gäster
Antal inlägg: 1 824
Medlem nr: 5 152

|
Flyttar numer alltid rishögar som ska brännas, dvs gör i ordning en bra brasa och bär riset dit, så jag inte riskerar att skada djur ..igen...
--------------------
kolla gärna www.turbokrull.net hjärndöd men gratis humor =) 
|
|
|
|
|
29-04-2005, 10:22
|

Medlem

|
CITAT (farbror B @ 29-04-2005, 11:11) Flyttar numer alltid rishögar som ska brännas, dvs gör i ordning en bra brasa och bär riset dit, så jag inte riskerar att skada djur ..igen... *bugar och bockar*
--------------------
|
|
|
|
|
29-04-2005, 10:29
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Jag har visserligen aldrig majbrasa men alltid påskbrasa och ibland även vid andra tider. Eldar aldrig direkt i riset. Dels pga ovanstående men även att det ryker mindre om man börjar med en liten brasa och sen slänger på resten i omgångar.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
29-04-2005, 10:36
|

Gäster
Antal inlägg: 1 824
Medlem nr: 5 152

|
Jag tände en sån där rishög för två år sen. En tändsticka i riset, sen brann det riktigt bra, sen väldigt bra, sen föör bra.. tur nog kom grannen hem just då och fick fram slangen, min hade jag ännu inte tatt fram.... 50 kvm brann på två minuter... eftersläckte i en och en halv timme....
--------------------
kolla gärna www.turbokrull.net hjärndöd men gratis humor =) 
|
|
|
|
|
29-04-2005, 12:16
|

Medlem

|
Jo, jag skrev att människan är deras enda egentliga fiende "som är värd att nämnas" och det håller jag fast vid. Jag har hört om att rävar kan vända igelkotten på rygg och sedan kissa på dem så att de rullar upp sig och blir lätta att ha ihjäl och äta upp. Men alla dessa rovdjur som har nämnts har annan huvudsaklig föda.
Bilar däremot är den största faran, samt att småjordbruken försvinner, och på tredje plats skulle jag nog sätta eldandet av ris-/lövhögar. Bekämpningsmedel är en annan tänkbar fara för beståndet.
Och som jag tidigare nämnt så är igelkotten ett av de äldsta däggdjuren som vi känner till, så jag tror inte att de rovdjur som nämnts utgör något större hot än dinosaurerna gjorde... Däremot gör våra bilar det...
--------------------
|
|
|
|
|
29-04-2005, 12:54
|

Medlem

|
En liten varning för att göra egna värderingar av exempelvis igelkottarnas fiender. Det krävs omfattande undersökningar och sen kanske svaren inte passar överallt. Jag håller dock med Amaira om att kottens största naturliga fiende är grävlingen. Är det inte så att grävlingen saknas på Öland eller Gotland medans det är tvärtom med kottarna? Människan är knappast en av kottarnas fiender, däremot människans aktiviteter. Bilar, ohja. Risbränning, javisst. Både direkt och indirekt, låt riset få ligga om det går. På plussidan kan man lägga att villaträdgårdar ofta är lämpliga lokaler för kottar. Om dom inte är för sterila. Bekämpningsmedel? Nja, inte direkt men kanske indirekt om maten tryter. Man att avgöra vilken fara som är störst ger jag mig inte in på. Sen är kotten också delvis ett rovdjur, stöter den på ett fågelbo eller ett musbo så blir det festmåltid. Den äter väl i stort sett allt som går att äta. För övrigt har jag en chef som kallas för kotten, Anders Igel.
--------------------
|
|
|
|
|
29-04-2005, 14:34
|

Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 29-04-2005, 13:54) En liten varning för att göra egna värderingar av exempelvis igelkottarnas fiender. Det krävs omfattande undersökningar och sen kanske svaren inte passar överallt.
Jag håller dock med Amaira om att kottens största naturliga fiende är grävlingen. Är det inte så att grävlingen saknas på Öland eller Gotland medans det är tvärtom med kottarna?
Människan är knappast en av kottarnas fiender, däremot människans aktiviteter. Bilar, ohja. Risbränning, javisst. Både direkt och indirekt, låt riset få ligga om det går. På plussidan kan man lägga att villaträdgårdar ofta är lämpliga lokaler för kottar. Om dom inte är för sterila.
Bekämpningsmedel? Nja, inte direkt men kanske indirekt om maten tryter.
Sen är kotten också delvis ett rovdjur, stöter den på ett fågelbo eller ett musbo så blir det festmåltid. Den äter väl i stort sett allt som går att äta. Då måste jag bara få försvara mig lite... Mitt påstående att människan är igelkottens största fiende är inte bara taget ur luften. Och jag anser att våra handlingar är en del av oss, även om de har oavsiktiliga konsekvenser (som överkörda igelkottar). Samma sak gäller ju rovdjuren också, de är inga fiender, men det är ju deras beteende som är en fara för andra djur. Eller hur? Jag skrev att bekämpningsmedel var "en annan tänkbar fara"... Och det fick jag lära mig i boken "Igelkottar" av Pat Morris (sidan 97 om någon undrar). I samma bok står det: "Grävlingar, illrar, till och med kattugglor försöker sig på någon enstaka igelkott, men de har inga större utsikter att kunna döda den"... Och på samma sida (85) står det att när man hittar rester av igelkottar i spillning från rävar så är det nog snarare så att de har ätit upp påkörda igelkottar. Pat Morris hade studerat igelkottar i 20 år när boken skrevs. Och visst han kan ha fel. Min igelkott är väldigt kräsen vad gäller mat, men i det vilda lever de främst på larver och skalbaggar.
--------------------
|
|
|
|
|
29-04-2005, 15:10
|

Medlem

|
Du behöver inte försvara dig, jag skriver inte att du har fel. Jag tänker inte gå in i några debatter om hur man skall tolka ordet fiende, det ger nog inget. Amairas berättelse borde nog ge en fingervisning om relationerna grävling/igelkott. Känner inte till Pat Morris och hans bok men namnet låter engelskt/amerikanskt. Frågan är om hans resultat direkt går att överföra till Sverige. Grävlingarna kanske är sällsyntare eller har mer lättåtkomlig föda där han verkat. Det är därför jag tycker man skall vara försiktig med att dra slutsatser. Beträffande relationen till människan så är trots allt igelkotten vanligare i kulturlandskapet, på gott och ont. Ute i stora skogen är den ovanlig/saknas.
Tillägg: Som en indikation på att hans resultat inte riktigt går att överföra är att han nämner iller. Illern är väldigt sällsynt i Sverige, tror minken konkurrerar ut den.
--------------------
|
|
|
|
|
29-04-2005, 23:16
|

Medlem
Antal inlägg: 64
Medlem nr: 5 072

|
Blir verkligen ledsen varje gång jag ser en påkörd kotte, verkligen underbara djur. Min förra sambo blev lite sned en gång jag tvärnitade framför en o höll på att få en taxi i baken. Det viktigaste var att kotten klarade sig Mvh Mattias
|
|
|
|
|
29-04-2005, 23:24
|

Medlem
Antal inlägg: 9 608
Medlem nr: 2 237

|
Hoppas verkligen att den igelkottmamma+ två ungar, vi matade i fjol--finns kvar o kommer fram igen!!
|
|
|
|
|
30-04-2005, 00:03
|

Medlem
Antal inlägg: 9 608
Medlem nr: 2 237

|
Vi såg i höstas att kottarna var i ladan, såg ju avföringen! Men; hittills har vi--tyvärr--ej sett dem i trädgården!
|
|
|
|
|
30-04-2005, 09:21
|

Medlem
Antal inlägg: 113
Medlem nr: 2 324

|
CITAT (Diabolique @ 29-04-2005, 13:16) Jo, jag skrev att människan är deras enda egentliga fiende "som är värd att nämnas" och det håller jag fast vid. Jag har hört om att rävar kan vända igelkotten på rygg och sedan kissa på dem så att de rullar upp sig och blir lätta att ha ihjäl och äta upp. Men alla dessa rovdjur som har nämnts har annan huvudsaklig föda.
Bilar däremot är den största faran, samt att småjordbruken försvinner, och på tredje plats skulle jag nog sätta eldandet av ris-/lövhögar. Bekämpningsmedel är en annan tänkbar fara för beståndet.
Och som jag tidigare nämnt så är igelkotten ett av de äldsta däggdjuren som vi känner till, så jag tror inte att de rovdjur som nämnts utgör något större hot än dinosaurerna gjorde... Däremot gör våra bilar det... Du har helt rätt, det är bilarna som är igelkottens absolut största fiende. Andra plats nya storskaliga jorbruket, välansade trädgårdar, jordbruksmaskiner. Förstår inte varför folk här hackar på grävlingar, dom är nästan det sötaste djuret som finns, väldigt social dessutom. Var rädd om både igelkottar + grävlingar.
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|