Hej!
I mitt föräldrahem i Halland i Ullaredstrakten finns i nuläget enbart gamla fruktträd (bl a lokala sorter som Brunnsäpplen och Granatäpplen) varav många är svårt drabbade av fruktträdskräfta. Nu vill jag gärna förnya beståndet men jag tror att jag behöver lite råd inför planteringen.
Till saken hör att denna bygd har mycket hög årsnederbörd (mer än 1000 mm) och rätt kärva vinterförhållanden (zon 3, tror jag, fastän det ligger i Halland) så jag antar att det inte går att plantera vad som helst. Dessutom skulle jag tro att den rikliga förekomsten av kräfta (i stort sett alla gamla träd är drabbade) hänger samman med den rikliga nederbörden och att man därför kanske måste tänka sig för lite när det gäller förberedelse av planteringsgropen (dränering) och planteringsjorden.
Jag vill gärna ha lite råd om hur en nyplantering av ett träd (gärna ett familjeträd) skulle kunna lyckas i denna miljö. Och hur undviker man att även dessa nya träd snabbt drabbas av kräfta? Räcker det med dränering och sterilisering av sekatör vid beskärning? Och vilka sorters äpple (och för den delen även päron) skulle kunna passa?
Tacksam för snabbt svar eftersom plantering måste ske snart.
|