CITAT (Sulawesii @ 06-06-2005, 15:59)
CITAT (Bettson @ 06-06-2005, 14:40)
Eller är det så att det är bara de fria levande rovdjuren som skall ha fripass.
De har väl knappast fripass. Det finns ju skyddsjakt t ex.
Fö rövrigt skyddsjakt. Existerar bara till namnet när det gäller rovdjur.
Om du har en flock med djur så räcker det inte med att rovdjuret varit och tagit flera i flocken. Den måsta angripa precis just då när du skjuter. Du måste kunna uppvisa skada på ditt djur annars fälls du för olaga jakt.
Sedan kan ändå rätten säga att skyddjakt inte gäller. "Värdet" på djuret du skyddar kan av rätten anses lägre än "värdet " på rovdjuret.
Det finns folk som har skjutit varg när denna angripit familjens hund på gårdsplanen. Hunden var skadad och ändå bedömde rätten vördet på hunden vara lägre än på vargen och satte skyddjakten ur spel. Han som skjöt för att rädda familjens älskade hund fick skaka galler. Det är ju knappt att mördare och knarklangare behöver göra i någon större utsträckning idag.
Skulle mina djur bli angripna skulle jag självklart försvara dom. Om det innebär fängelse för min del så må det vara hänt. Jag är nämligen fruktansvärt noggrann med hur mina djur har det och tar väl hand om dom. Den rätten tänker jag inte avsäga mig för någon som helst rovdjurspoitik.
Så är det så att det ingår i ett rovdjurs naturliga beteende att jaga för sin föda det accepterarjag. Då är det lika naturligt att jaga rovdjuret. Det är liksom naturens eget spel.