Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Rode?dron!, Hur ska jag få den att fortsätta växa?
          kopia
          Inlägg 17-06-2005, 22:37
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem nr: 6 026

hej
          Jag planterade en parkrode ...(catbiensee el liknande) för drygt tre år sedan. De första två åren växte den till sig lavinartat. Nu är den ungefär lika stor som gropen vi fyllde med kalkhaltig jord och nästan ingenting har hänt det senaste 1,5 åren. Den står bra i jorden vad gäller fukt och skugga/sol - jag gödslar den precis efter blommning en gång om året (enligt paketet), bryter bort blommorna när de blommat ut och har fyllt på jord ovanpå en gång.
          Varför har den slutat växa?
          Ska jag bygga ut gropen med sur jord i, har gropen blivit för liten?
          mvh fia

Citera
          Anders zon 1
          Inlägg 17-06-2005, 22:56
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 171
          Medlem nr: 409

Rhododendron tål inte kalkhaltig jord så om du fyllde planteringsgropen med det så är det inte så konstigt om busken inte trivs. Den ska planteras i sur, kalkfattig jord, till exempel torv eller särskild rhododendronjord. Ett annat tips är att bygga en upphöjd plantering med hjälp av till exempel torvblock och fylla på med rhododendronjord. Speciellt på kalkahaltiga och leriga jordar är detta bättre än att gräva en grop i marken. I lerjordar kan vatten bli stående i gropen, vilket de flesta rhododendron inte gillar, och i kalkrika jordar sipprar kalken snart in och höjer pH-värdet även om det är torv eller rhododendronjord i gropen.

Citera
          zaaritha
          Inlägg 17-06-2005, 23:13
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

De ska--som sagt--ha surjord!

Citera
          rosita
          Inlägg 18-06-2005, 06:09
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 781
          Medlem nr: 5 587

För att få Rododendron kraftig och fin är det bra att knipa av alla knoppar på våren, så går inte all kraft åt till blomningen. Det gör ont att ta bort dem, men det lönar sig i längden. Efter 2-3 år kan man njuta av stora, kraftiga buskar med massor av blommor! smile.gif För övrigt är det sur jord som gäller.

--------------------
          Rosita zon 1

www.ankispassion.blogg.se

www.dromtolkning.blogg.se

Citera
          kopia
          Inlägg 18-06-2005, 10:22
          Länk hit: #5

Medlem

oj, hoppsan!
          Jag menar förstås kalkfattig jord, avsedd för rhododendron.

Det konstiga är att den växte så otroligt mycket de två första åren, riktigt lavinartat. Den har tredubblat sin storlek sedan vi köpte den och är ca en meter hög. Men nu händer ingenting - som om något har förändrats ....

Tack för alla svar hittills. Jag ska överväga det där med blomknipningen, fast nog tar det emot.
          mvh Fia

Citera
          Susanne i Linköp...
          Inlägg 18-06-2005, 10:40
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 1 048
          Medlem nr: 61

En gissning: rotsystemet bruker väl vara ungefär lika stort som busken? I så fall har det fyllt ut gropen med "finjorden" nu, och försöker rötterna växa längre ut hittar de bara kalkhaltig jord, som busken inte gillar.

Alternativt: kalkhaltigt vatten har sakta sipprat in i den kalkfattiga jorden, och nu är det inte surjord där längre. En del odlare rekommenderar upphöjda bäddar för rhododendron, just för att hindra att vatten rinner från omgivningen in i planteringsgropen..

Min rhododendron mår inte heller bra, jag har lerjord så även om den säkert haft surjord från början (busken fanns där när jag köpte kolonilotten) så är det nog inte så surt nu. Nån gång när jag får tid ska jag göra nåt åt den.

--------------------
          Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag.
          Kinesiskt ordspråk

Citera
          fruberglund
          Inlägg 19-06-2005, 10:20
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 3 590
          Medlem nr: 4 227

CITAT (Susanne i Linköping @ 18-06-2005, 11:40)
          En gissning: rotsystemet bruker väl vara ungefär lika stort som busken? I så fall har det fyllt ut gropen med "finjorden" nu, och försöker rötterna växa längre ut hittar de bara kalkhaltig jord, som busken inte gillar.

Det är ju inte säkert att man har kalkhaltig jord i den "vanliga" jorden, kan man lätt kolla med ett jordprov.

Våran Rododendron har inte vi planterat men så "slarviga" de gamla ägarna var med det mesta så tror jag knappast de har gjort en jättegrop när de planterade så de lär med största sannolikhet ha växt ut i den vanliga jorden (lerjord). Den växer så det knakar (är egentligen 3 stycken) och är så här fin.

Kolla jorden så ni vet.

Den kanske helt enkelt bara är trött efter att ha växt så lavinartat som du säger biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
          lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera
          kopia
          Inlägg 20-06-2005, 08:22
          Länk hit: #8

Medlem

Tack för alla svar!
          MVH Fia

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-08-2025, 10:33

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon