Vi klippte ner vår spireahäck (vår är trol norsk brudspirea) (är dina blad spetsiga eller liksom litet hjärtformade fast tredelade?) i fjol våras. Den hade då inte blivit klippt på ca 20 år! Vi kalhögg till ca 15 - 30 cms höjd, men sparade ett par grenar i varje buske. Idag är den en dryg meter hög, trots att jag, för att få den tätare, klippt den två gånger till. Jag tycker att man tydligt kan se att den på de skuggigare ställena växer något långsammare, men inte mycket. Vi har gödslat flera gånger. När de nya skotten kommit upp, har jag klippt dom i toppen så att de blir ca tio cm. Då blir det nya grenar på dessa. Annars hamnar den där förgreningen längre ut på den nya mjuka grenen av sig själv, och hela grenen kanske viker sig.
Om din häck inte är lika sliten som min, kan man gallra ur de grövsta grenarna, ca en tredjedel varje eller vartannat år. Dessa råden borde fungera oavsett vilken spirea du har. Tror jag, som inte är någon expert. mvh Fia
PS vår granne har även han spirea, den klipper han precis som en vanlig häck, med elhäcksax och formar raka sidor. Det blir inte någon rejäl blommning men den är väldigt tät och jag har tänkt att vi kanske skulle ha testat att göra så istället. Och att vi då kunnat behålla höjden. Vår häck var drygt två meter, när vi klippte den ... DS
|