Nu sticker jag ut huvudet och riskerar att bli både missförstådd och få skäll...
När jag skulle skaffa hund försökte jag verkligen välja. Jag sökte en som passade mig i utseende, storlek, temperament, sundhet, etc. Det var svårt - vi har väl sisådär 250-300 registrerade raser i Sverige. Majoriteten av sveriges hundägare tycks dock inte ha fattat att det finns mer än fem raser, så att de är helt sönderavlade med höftledsfel, allergier, tandfel, etc, etc, etc är väl egentligen inte så konstigt?! Snarare konstigt om man väljer just schäfer eller labrador och INTE får problem!
MENAR ABSOLUT INTE DETTA SOM ATT SKÄLLA/KRITISERA NÅGON, men jag tror faktiskt inte att jag är ute och cyklar i mitt resonemang. Lägger man dessutom till det faktum att Sverige är ett litet land där ett fåtal framgångsrika kennlar dominerar, är chansen ännu större att få problem - det är ju ett fåtal individer man avlar på relativt sett!
Jag tror absolut att du inte har otur, utan att du är en person som gillar djur och skall ha det - men kanske du skulle välja bland några av de hundraser som har en bättre chans att vara friska?!
Ge inte upp, men ge de 295 andra raserna en chans!
Kakaduan
|