Olja finns i mängder, men efterfrågan ökar mer än utvinningstakten ökar. => högre pris, enligt marknadsekonomins allra mest fundamentala regler. Var över 60 dollar fatet nu, för några år sedan var det högt om det var över 30 dollar.
Tillägg : blir oljan än dyrare går det att framställa flytande fossilt bränsle även från kol, som finns i ENORMA mängder. Så någon risk för att allting "stannar" är det inte, men transportkostnader kan öka, likaså övriga energikostnader.
Visst svider det när man tankar. Speciellt för mig som kör en gammal bil där bensinen är största kostnaden.
För nya bilar är det dock värdeminskning, försäkring, "obligatorisk" service, etc, som kostar mest. Expressens motorreporter (har glömt namnet) menar att för flång nya bilar av modell större så är kostnaden per körd mil ca 50kr, för några år sedan sades milkostnaden vara ca 30kr/mil.
Alltså, kör man en relativt ny bil från Volvo, BMW, Audi, Mercedes, Saab, etc, så är bensinhöjningen en smäll man säkert tål, eftersom bensinkostnaden i praktiken är en mindre del av totalkostnaden per körd mil.
En undersökning gjord på nåt universitet runt år 2000 visade förresten att bensinkostnaden, justerat för inflation/konsumentprisindex etc, inte stigit sedan 1980. Däremot hade kollektivtrafiken i Stockholm blivit nära dubbelt så dyr, år 2000 än 1980. Inte undra på att trafiken i Stockholm korkar igen, det rimliga vore väl att göra kollektivtrafiken billigare.
Tjosan : vad kör du för båt som drar mer bensin än en bil

Ok, i liter/minut så stämmer det säkert. När jag ger mig ut att fiska makrill åker jag visserligen inte så långt, men mer än 5 liter är det sällan det går åt

(har iofs bara en 7-8 hästar eller nåt också:) )
Tillägg : Jag tycker som sagt att bensinpriserna är höga, speciellt för lantisar i äldre bilar. (Biltrafiken på landet är överbeskattad, men underbeskattad i städer. Lastbilar är underbeskattade överallt)
Av princip vill jag dock inte skriva på "bensinupproret", vill inte liera mig med Skattebetalarna, Motormännen och andra bakåtsträvande lobbyorganisationer
Intressant förresten att det verkar som att fler vill skriva på lista om lägre bensinpris än att låta sjuka flyktingbarn få stanna.