Sidor: 1, 2
ingrid fuxwall
tycker jag i alla fall, Er åsikt ?

ingrid som bor på landet och inte kan ställa bilen
AndreasBlomquist
Håller helt med dig!

Det gick överstyr redan när priserna gick över 10 kronor per liter.

Du har väl förresten skrivit på Bensinskatteupprorets protestlista?

Bensinskatteupprorets hemsida
Reserv
Instämmer, jag har dessutom en hel drös med ungar som ska lotsas åt alla håll och kanter, det är träningar, kyrans barntimmar, kören, kalas och andra fester. En tank försvinner lätt när alla ska åt varsitt håll. sad.gif
GoSatta
ur att man cyklar å ens inte har körkort =) finns många fördelar med att bo i en stad wink.gif
groowymama
Är mycket tacksam att jag slliper tänka på sådant eftersom jag inte har varken körkort eller bil.

Men varför höjs bensin priset nu ohmy.gif
GoSatta
det ända jag märker är att mina bangkok flygbilljetter har blivit ca 500:- dyrare varje år dom senaste 3 åren men det har jag tack å lov råd med efter som det bara är en gång per år.
Tjosan
Jag märker det särskilt när man ska köra båt, som tar bra mer bensin än bilen... Dessutom kostar ju oljan, som ska blandas med bensinen, 100:- litern sad.gif

Om nu priset ska höjas så ofantligt som det verka vara på väg mot, pga att oljan börjar sina, så hoppas jag ändå att det kommer gå fort så andra alternativ kommer fram mer i ljuset... och med humana priser.
Jag är verkligen nyfiken på tex. elmoppe istället för min bensindrivna eu moped smile.gif osv...
Men för en båt som kräver 5 liter milen lär ju inte el funka så bra som alternativ.

jaja.. Jag hoppas framtiden med bra och billiga alternativ snart är här...
groowymama
Jag undrar hur länge kommer oljan räcka ohmy.gif
Tjosan
CITAT (groowymama @ 28-06-2005, 23:46)
Jag undrar hur länge kommer oljan räcka ohmy.gif

Utan att vara alltför instatt i ämnet, men jag vet att Saudiarabien redan pumpar in havsvatten ner i borrhålen för att kräma ur den sista oljan ur sina källor.. Den oljan måste sen gå igenom en procedur för att skilja vattnet från oljan..
Saudiarabien har världens största oljefyndigheter..
GoSatta
ryssland har HUR MYCKET SOM HELST kvar men har knappt börjat ännu. största anledningen är väl tyvärr att arabvärldens olja börjar ta slut plus irak.
*Felix matte*
För mig har bensinpriset ingen större betydelse... bilen, en -96,a har gått drygt 4800 mil men jag tänker på alla dem som pendlar till sina jobb... Nu måste väl också miljömupparna i riksdagen börja tänka om och inte bara kräva högre bränsleskatter mad.gif
Pirum
Olja finns i mängder, men efterfrågan ökar mer än utvinningstakten ökar. => högre pris, enligt marknadsekonomins allra mest fundamentala regler. Var över 60 dollar fatet nu, för några år sedan var det högt om det var över 30 dollar.
Tillägg : blir oljan än dyrare går det att framställa flytande fossilt bränsle även från kol, som finns i ENORMA mängder. Så någon risk för att allting "stannar" är det inte, men transportkostnader kan öka, likaså övriga energikostnader.

Visst svider det när man tankar. Speciellt för mig som kör en gammal bil där bensinen är största kostnaden.

För nya bilar är det dock värdeminskning, försäkring, "obligatorisk" service, etc, som kostar mest. Expressens motorreporter (har glömt namnet) menar att för flång nya bilar av modell större så är kostnaden per körd mil ca 50kr, för några år sedan sades milkostnaden vara ca 30kr/mil.

Alltså, kör man en relativt ny bil från Volvo, BMW, Audi, Mercedes, Saab, etc, så är bensinhöjningen en smäll man säkert tål, eftersom bensinkostnaden i praktiken är en mindre del av totalkostnaden per körd mil.

En undersökning gjord på nåt universitet runt år 2000 visade förresten att bensinkostnaden, justerat för inflation/konsumentprisindex etc, inte stigit sedan 1980. Däremot hade kollektivtrafiken i Stockholm blivit nära dubbelt så dyr, år 2000 än 1980. Inte undra på att trafiken i Stockholm korkar igen, det rimliga vore väl att göra kollektivtrafiken billigare.

Tjosan : vad kör du för båt som drar mer bensin än en bil blink.gif Ok, i liter/minut så stämmer det säkert. När jag ger mig ut att fiska makrill åker jag visserligen inte så långt, men mer än 5 liter är det sällan det går åt smile.gif (har iofs bara en 7-8 hästar eller nåt också:) )

Tillägg : Jag tycker som sagt att bensinpriserna är höga, speciellt för lantisar i äldre bilar. (Biltrafiken på landet är överbeskattad, men underbeskattad i städer. Lastbilar är underbeskattade överallt)
Av princip vill jag dock inte skriva på "bensinupproret", vill inte liera mig med Skattebetalarna, Motormännen och andra bakåtsträvande lobbyorganisationer tongue.gif

Intressant förresten att det verkar som att fler vill skriva på lista om lägre bensinpris än att låta sjuka flyktingbarn få stanna.
Tjosan
CITAT (Pirum @ 29-06-2005, 00:09)
Tjosan : vad kör du för båt som drar mer bensin än en bil  :blink: Ok, i liter/minut så stämmer det säkert. När jag ger mig ut att fiska makrill åker jag visserligen inte så långt, men mer än 5 liter är det sällan det går åt smile.gif (har iofs bara en 7-8 hästar eller nåt också:) )

Liter/minut? smile.gif
Nej, Jag skrev ju 5 liter milen.... 40 hästars motor, full gas över havet i min 5 meters hardtop båt. Ibland går det 4 liter, ibland 5.. och det är en mil till fastlandet. (Bor på en ö).
Rossi
CITAT (ingrid fuxwall @ 28-06-2005, 22:53)
tycker jag i alla fall, Er åsikt ?

ingrid som bor på landet och inte kan ställa bilen

Håller med!

Rossi + man som bor på landet och måste ha två bilar.
KURT
CITAT (Felix matte @ 28-06-2005, 23:58)
För mig har bensinpriset ingen större betydelse... bilen, en -96,a har gått drygt 4800 mil men jag tänker på alla dem som pendlar till sina jobb... Nu måste väl också miljömupparna i riksdagen börja tänka om och inte bara kräva högre bränsleskatter mad.gif

Bensinpriset påverkar oss alla, de som inte kör bil kan ju se det positiva i att staten får in några extra miljarder i skatteinkomster. När man ser hur mycket onödig biltrafik som finns så kan nog bensinpriset gärna få stiga till minst 25 kr/l.
Reserv
CITAT (KURT @ 29-06-2005, 09:20)
CITAT (Felix matte @ 28-06-2005, 23:58)

Bensinpriset påverkar oss alla, de som inte kör bil kan ju se det positiva i att staten får in några extra miljarder i skatteinkomster. När man ser hur mycket onödig biltrafik som finns så kan nog bensinpriset gärna få stiga till minst 25 kr/l.

För att få bort den onödiga trafiken då eller? Och vi som har "nödig" trafik, vilket pris ska då vi behöva betala? Såna idéer kan inte komma från nån som bor på landet och är beroende av bilen. mad.gif
kristerh
Det verkar vara så mycket psykologi som påverkar priset, nu hörde jag att de oroar sig för att det skall vara oljebrist i vinter wink.gif de är oroade över att iran fick en extremt konservativ till president mm mm, hela tiden är det någon oro över nåt som driver upp olje priset, olja finns det gott om.
Dessutom så klarar inte raffinaderierna av att omvandla oljan till bensin, det finns helt enkelt inte kapacitet framför allt inte i USA och detta påverkar oxså tillgången till bensin,
sedan har vi ju våra kära skatter wink.gif sad.gif varje gång bensinbolagen höjer sina priser får ju staten in mer skatt (momsen) förutom den redan höga ordinarie skatten wink.gif
krister
Malvia
CITAT (KURT @ 29-06-2005, 09:20)
När man ser hur mycket onödig biltrafik som finns så kan nog bensinpriset gärna få stiga till minst 25 kr/l.

Vem kör bil i onödan? Vad menas med onödig trafik?
Hur dyra varorna skulle bli om drivmedlet kostade "minst 25 kr/l" för att betala den höjda fraktkostnaden?
Världsmarknadspriset på olja kan vi inte rå över, men Sverige kan sänka skatten på drivmedel här.
Pirum
Varor som transporteras onödigt långt (äpplen från Nya Zealand, kött från Irland, bröd som skickas över halva Sverige exv), skulle förhoppningsvis bli dyrare iaf. Transporter av gods är snorbilligt idag, tyvärr. (talar här om bränslepris generellt sett, bensin är ju främst för privattransporter)

Vad gäller bensinpris så säger nationalekonom Thomas Sterner på Göteborgs Universitet (professor i Miljöekonomi eller nåt), som är en herre i kostym och slips och ingen "miljöfanatiker", att bensinen bör kosta mellan 13-15kr/liter för att vi ska få en god utveckling vad gäller utveckling av bensinsnålare motorer etc. Så några 25kr ska inte behövas, även om det säkert skulle ge snabbare resultat. Problemet med bensinpris på ca 15kr/liter är inte Sverige, eller de 7-8 länder i Europa som har högre pris än oss, problemet är att det i många andra länder är så extremt billigt med bensin idag att ett pris på (motsvarande) 15kr/liter nära nog är en utopi.

Men visst, det är problematiskt att bensinprisets ökning är så fluktuerande att det blir svårt att göra egna kalkyler för vilken bil man har råd med. Köper man en privatbil för 250000 så kvittar sannolikt bensinpriset, men om man har en Volvo 740 värd 10000kr och där bensinkostnaden utgör största delen av milkostnaden, så svider det. Jag har själv en billig bil, kör mycket på landet, och det är inget nöje att tanka. Men samtidigt har jag ju en bil som drar runt 30% mer än bilen jag hade tidigare, så jag får väl skylla mig själv delvis.
Hannele
CITAT (Reserv @ 28-06-2005, 23:21)
jag har dessutom en hel drös med ungar som ska lotsas åt alla håll och kanter,
det är träningar, kyrans barntimmar, kören

Har du försökt turas om med ungarnas kompisars föräldrar?
Då spar man både bensin och tid.
Reserv
CITAT (Hannele @ 29-06-2005, 12:46)
CITAT (Reserv @ 28-06-2005, 23:21)
jag har dessutom en hel drös med ungar som ska lotsas åt alla håll och kanter,
det är träningar, kyrans barntimmar, kören

Har du försökt turas om med ungarnas kompisars föräldrar?
Då spar man både bensin och tid.

Bor man en bra bit ut på landet så finns det knappast nån som åker ett par mil åt fel håll för att hämta andras ungar. Sen så håller dom på med lite udda grejer också som inte så många i närheten håller på med. Hur många är konfirmationsledare t.ex? Eller med i kyrkokören? Simmar, men för "fel" klubb så man måste ända in till Sundsvall. Näe, det går nog inte att pussla ihop det med andras sporter. Dessutom så har dom det inte på samma dagar, det ligger utspritt på veckans 7 dagar. sad.gif
Bettson
Om man nu skall spara på olja så känns det som om det skulla vara lättare att spara på eldningsolja. Det kan man ju ersätta med annat.

Men bränsle till bilen är sämre. Kanske så skulle vår bilpark kunna förnyas.

Själva har vi tagit bort 3 kubik eldningsolja till kåken. Ersatt med fastbränslepanna.

Sedan så har vi skaffat en bil till. VI kör totalt i familjen 50% mera än förut men har samma bensinräkning. Den nya brukar jag skoja om, går på bara bensinångorna.

Om två år när mitt lesingkontrakt går ut på nya bilen så får maken ta den som andrabil och jag tar ett nytt kontrakt. Då kommer vår bensinräkning att minska med 25%.

Totalt har vi minskat vår förbrukning med 3000L eldningsolja och 600L bensin. Om hundratusen hushåll gjorde likadant så skulle förbrukningen i lilla Sverige minska med 360 000 kubikmeter/ år om jag inte har fel på nollorna.

Ändå känns det inte i varken plånboken eller bekvämligheten.
Hannele
CITAT (Reserv @ 29-06-2005, 12:53)
Hur många är konfirmationsledare t.ex? Eller med i kyrkokören?

Jättevanligt, på landet.
Reserv
CITAT (Hannele @ 29-06-2005, 14:08)

Jättevanligt, på landet.

Som ska till samma kyrka? blink.gif Inte här i varje fall. huh.gif
groowymama
CITAT (Reserv @ 29-06-2005, 14:10)

Jättevanligt, på landet.

Kan ni inte samåka med barnen till aktiviteter;det vill säga turas om föräldrar emellan?
Reserv
CITAT (groowymama @ 29-06-2005, 14:17)

Jättevanligt, på landet.

Kan ni inte samåka med barnen till aktiviteter;det vill säga turas om föräldrar emellan?

Vilka ska samåka? Jag och min sambo eller? Det finns inga som bor i närheten som har samma aktiviteter.
groowymama
CITAT (Reserv @ 29-06-2005, 14:20)
CITAT (groowymama @ 29-06-2005, 14:17)

Jättevanligt, på landet.

Vilka ska samåka? Jag och min sambo eller? Det finns inga som bor i närheten som har samma aktiviteter.

Ja då går det inte alls sad.gif
Hannele
Jag sa bara, att det är vanligt med konfirmationsledare och ungdomar i kyrkokören.
(Konfirmationsledaren kan väl åka med någon konfirmand ibland?)

Vi har bussar och är det nyttigt för barnen att cykla. smile.gif
kristerh
CITAT (Hannele @ 29-06-2005, 14:36)
(Konfirmationsledaren kan väl åka med någon konfirmand ibland?)

Vi har bussar och är det nyttigt för barnen att cykla. smile.gif

Om konfirmanden o konfirmationsledaren bor långt åt olika håll då wink.gif
han/hon kanske inte är så pigga på att åka "dubbla" avstånd för att vara snäll.
Nu bor ju inte jag på landsbygden men jag misstänker att bussförbindelserna inte alltid är de bästa, kanske en tur om dagen i värsta fall så då faller ju det bort, likaså cykling om det är långa avstånd, det är väl ok om det rör sig om någon kilometer på lågtrafikerad väg, men att cykla mil på en hårt trafikerad väg och kanske på vintern är väl inte så lämpligt
wink.gif eller wink.gif
krister
*Felix matte*
När jag "läste för prästen" (1960) fick vi cykla en mil till grannbyn där präst och kyrka fanns... alltså två mils cyklande varje dag från skolavslutningen fram till midsommar då vi konfirmerades. Grusväg som var glest trafikerad, som mest kanske man mötte tre bilar sammanlagt på en dag. biggrin.gif
Hannele
CITAT (kristerh @ 29-06-2005, 19:06)
men att cykla mil på en hårt trafikerad väg och kanske på vintern är väl inte så lämpligt
wink.gif eller wink.gif

Många som gör det.
På landet är det väl inte hårt trafikerat? unsure.gif
Reserv
CITAT (Hannele @ 29-06-2005, 22:08)
CITAT (kristerh @ 29-06-2005, 19:06)
men att cykla mil på en hårt trafikerad väg och kanske på vintern är väl inte så lämpligt
wink.gif  eller wink.gif

Många som gör det.
På landet är det väl inte hårt trafikerat? unsure.gif

Vi har ca.3.5 mil till aktiviteter, att be ungarna att ta cyckeln 7 mil t o r tycker jag är lite väl mycket begärt. sen spelar det ingen roll om det är dom äldsta eller 7 åringen som ska iväg. Inse det ni som bor lite centralare, det finns faktiskt dom som behöver bilen, hur otroligt det än låter. sleep.gif
*Felix matte*
Det är nog svårt för stadsbor att förstå avstånden och "inte möjlighet till samåkning"... jag bor i stan och ändå... här går bussen 1ggr/tim som bäst... lördag går sista bssen kl.16.00 och nästa går inte förrän måndag morgon.

För mig är bilen livsnödvändig... skulle inte vilja vara utan den... jag förstår er som bor "utanför" och har barn som ska skjutsas till olika aktiviteter.
Så har syrran som bor på landet ... två som ska skjutsas flera gggr/vecka... bensinkostnaden tär på ekonomin och miljömupparna vill fortsätta höja bänsleskatten. sad.gif mad.gif
Hannele
CITAT (Reserv @ 29-06-2005, 22:13)
Vi har ca.3.5 mil till aktiviteter, att be ungarna att ta cyckeln 7 mil t o r tycker jag är lite väl mycket begärt.

Varför väljer man att bo i ödemarken, utan grannar, utan kompisar,
med jättelånga avstånd till allting? Att gamla människor gör det,
men familj med aktiva ungdomar? Låter gôrjobbigt... opraktiskt. unsure.gif
*Felix matte*
CITAT (Hannele @ 29-06-2005, 23:01)
Vi har ca.3.5 mil till aktiviteter, att be ungarna att ta cyckeln 7 mil t o r tycker jag är lite väl mycket begärt.

Inte för att frågan var ställd till mig... men jag svarar Livskvalitet
Hannele
CITAT (Felix matte @ 29-06-2005, 23:03)

Vad är det för livskavlitet att sitta timmar i bilen varje vecka
för att kunna göra något över huvud taget? ohmy.gif
Reserv

Näe, tänk att gå ut vilken tid på dygnet som helst och bara höra naturen, fåglarnas kakafoni sent på kvällskvisten, kivande ekorrar som väcker en på morronsidan. Vem skulle frivilligt byta ut det mot ett hektiskt bullrande boende i stan? blink.gif Och sen måste väl nån bo här också, annars så blir juh glesbygden ännu glesare.
Reserv
CITAT (Hannele @ 29-06-2005, 23:06)

Där kommer både kvantitets och kvalitetstid med barnen i ett paket. Finns väl inget härligare än att kunna få va´med sina ungar på deras aktiviteter, och skulle det va´i många timmar så kan man passa på att uträtta lite ärenden också. Storhandlar, det gör jag oftast på kvällarna när jag kör barnen. Och gissa hur mycket ett barn håller på att bubbla över av prat när dom lärt sig nåt nytt på Judon eller ridskolan. Man får en helt annan kontakt med sina barn när man bara måste sitta tillsammans på hemresan. Och Felix matte, mycket riktigt, livskvalitet det är vad det är. wub.gif
gammelnalle

Kan bara svara för mig...

Det finns ANDRA värden här i livet än kompisar och "aktiviteter"...

Vår dotter klagade mycket på "det finns inget här att göra" när hon bodde hemma.....

Nu bor hon i en relativt stor stad och är 21 år... gör hon mer??

(Nu i sommar bor hon hemma och är den som mest njuter av landets skönhet och tystnad... NJUTER.... DET kanske inte jag gör , även om jag uppskattar tystnaden OCH ljuden... Orrarna som spelar, göken som gal, duvorna som kuttrar, hackspetten som hamrar, suset i löven, fågelungarnas pipande, grodornas kväkande i kvällningen. Och alla dofterna.)

Jag tycker inte att det är fel att låta tonåringar cykla (eller gå) en mil för att "aktivera" sig,,, (Men 7mil... no way..)

Jag cyklar ibland sommartid till affären (ca 1Mil t.o.r.) och skulle aldrig få för mig att köra den sträckan bara för att köpa en tidning eller nåt sånt..

PLANERING sparar många mil och främst vår miljö. (Det vet jag att de flesta "lantbor" och åkare redan gör)

men visst jag är ju "gammal"..... och opraktisk

sleep.gif smile.gif
Hannele
CITAT (Reserv @ 29-06-2005, 23:07)
Näe, tänk att gå ut vilken tid på dygnet som helst och bara höra naturen, fåglarnas kakafoni sent på kvällskvisten, kivande ekorrar som väcker en på morronsidan. Vem skulle frivilligt byta ut det mot ett hektiskt bullrande boende i stan? blink.gif

Ett hektiskt bullrande boende i stan är väl inte enda alternativet?
Vi har också fåglar och ekorar och rådjur och harar och...
Ändå funkar bussarna, varje ½ timme, och det är bara en kvart till civilisationen. rolleyes.gif
(Fyra tonåringar och en bil; hockeyväskan kommer inte ens in genom bussdörren. wacko.gif)

Vårt hus längst bort.

Lantlig vy på väg till bussen.

Inte så jättebullrigt bland svärdsliljorna här på Hisingen. tongue.gif
*Felix matte*
CITAT (Hannele @ 29-06-2005, 23:06)

Nu var det ju inte timmarna i bilen jag avsåg... Livskvalitet är för de flesta av oss att få bygga och bo där vi trivs bäst... då må det vara mitt i stan eller i rena obygden.

och.. javisst är många beredd att tillbringa ett antal timmar i bilen för att tillgodose sina barns behov av motion och umgänge med kompisar. wub.gif

Livskvalitet kan lättast mätas i "trivselfaktor"... Trivs du med ditt liv så hamnar du högst på tio i topp även om du bor i liten koja i skogen. wub.gif

Känner du dig olycklig fastän du bor mitt i City.. ja då ligger du på ungefär en minus tvåa. sad.gif
ingrid fuxwall
CITAT (Felix matte @ 29-06-2005, 20:21)
När jag "läste för prästen" (1960) fick vi cykla en mil till grannbyn där präst och kyrka fanns... alltså två mils cyklande varje dag från skolavslutningen fram till midsommar då vi konfirmerades. Grusväg som var glest trafikerad, som mest kanske man mötte tre bilar sammanlagt på en dag. biggrin.gif

Om jag haft små barn i dag - aldrig att jag skulle vågat släppa ut dem på en ganska livligt trafikerad väg - som folk kör, det verkar som om folk har för sig att kör man extra fort och gärna mitt i vägen så drar bilen mindre bensin.

ingrid
ingrid fuxwall
CITAT (Felix matte @ 29-06-2005, 22:49)
Det är nog svårt för stadsbor att förstå avstånden och "inte möjlighet till samåkning"... jag bor i stan och ändå... här går bussen 1ggr/tim som bäst... lördag går sista bssen kl.16.00 och nästa går inte förrän måndag morgon.

För mig är bilen livsnödvändig... skulle inte vilja vara utan den... jag förstår er som bor "utanför" och har barn som ska skjutsas till olika aktiviteter.
Så har syrran som bor på landet ... två som ska skjutsas flera gggr/vecka... bensinkostnaden tär på ekonomin och miljömupparna vill fortsätta höja bänsleskatten. sad.gif mad.gif

Själv bor jag drygt sex mil norr om Göteborg och fem mil söder om ett ganska stort samhälle - dit går en buss varje dag, på morgonen. Hem går det en sex timmar senare. Visst kan man cykla men för tillfället kan inte jag det så ....

En dryg mil till närmsta stad - dit finns inga förbindelser överhuvudtaget.

Visst kan jag åka kollektivt mot Göteborg eller norrut, om jag har bil så att jag kan ta mig till Buss/Tåg
Chrihanna
Aftonbladet har en namninsamling just nu för att protestera mot bensinhöjningarna.... Regga in, ni oxå! http://www.aftonbladet.se
ingrid fuxwall
Men när jag skulle tanka i går så hade de sänkt priset, kostade "bara" 9.34, men det är ju inget att vara ledsen över.
Reserv
CITAT (ingrid fuxwall @ 30-06-2005, 22:23)
Men när jag skulle tanka i går så hade de sänkt priset, kostade "bara" 9.34, men det är ju inget att vara ledsen över.

Och här kostar den "bara" wacko.gif 11.36! blink.gif Faen, jag tror jag gråter en skvätt. sad.gif
ninnisky
CITAT (Reserv @ 30-06-2005, 22:26)
CITAT (ingrid fuxwall @ 30-06-2005, 22:23)

Och här kostar den "bara" wacko.gif 11.36! blink.gif Faen, jag tror jag gråter en skvätt. sad.gif

.. och inte kan jag trösta med att den säkert inte blir så mycket billigare framöver heller mad.gif
fjodor
Varför inte se det så här:

Nu SPARAR jag 11:32 varje gånga jag INTE gör DEN resan....

fjodor
*Felix matte*
CITAT (fjodor @ 30-06-2005, 23:31)
Varför inte se det så här:

Nu SPARAR jag 11:32 varje gånga jag INTE gör DEN resan....

fjodor

Lätt att säga för den som inte är beroende av bil sad.gif
fjodor
Hej Felix matte!!

Jo, jag är nog lika beroénde av bilen som de flesta andra (7mil t.o.r. till jobbet och ca 2,5mil t.o.r. till staden) men jag vill ändå TRO att MÅNGA använder bilen FÖR OFTA... med lite planering så försvinner MÅNGA onödiga resor...

Kanske DU redan gör det. Jag har förstått att du bor i Norrland, med mycket stora avstånd, och jag vill inte döma någon ohörd. MEN många i min bekantskapskrets VET jag gör en massa onödiga resor pga dåligt planerande.

Bor man i en storstad med bra kommunikationer kan man säkert låtya bli att planera, där kommer ändå en ny buss/tunnelbanetåg/sårvagn rätt snart.. men bor man på vishan.... då måste man tänka till.. OM MAN VÄRNAR OM MILJÖN... (och plånboken)

Hoppas att ni njuter av sommaren som tydligen är "däruppe"
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon