Medlem
Antal inlägg: 80
Medlem nr: 5 291
Ar det så att växter växer mer i en större kruka? och då menar jag att den lilla krukan lätt rymmer rötterna, bara att den stora är "onödigt" större.
jag grubblade lite och kom fram till en teori. I den lilla krukan torkar jorden runt rötterna och sen fylls med vatten igen. I den stora krukan torkar jorden runt rötterna men förblir fuktig en bit bort från växten och växten måste då anstränga sig och växa en bit för att komma åt vattnet.
nå, hur ligger det egentligen till? Nån som kan sånt här?
Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559
Det beror på växten , bevattningen gödsel mm men generellt sett -beror det på växten själv och dess naturliga habitat Vissa -som afrikas blå lilja blommar dåligt i för stora krukor , de vill trängas med rötterna -medan andra som banan och änglatrumpet vill ha badbaljor
Medlem
Antal inlägg: 80
Medlem nr: 5 291
jaha, tack för det snabba svaret. men hur ska man då veta jag har mest exotiska träd från olika frukter och lite kaffe och lite gummiträd mm planterade just en liten fikus i en onödigt stor kruka
Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559
Gäller det krukodlat är det -också generellt -alltid bättre att gå upp EN storlek i kruka -i stället för att flytta miniplant till jättekärl .. de ruttnar lätt i dem o blir knepiga att vattna på ett bra sätt ..