Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Avstängd
          zaaritha
          Inlägg 01-07-2005, 19:25
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Fick ett mail från solis att hon "åkt ur --igen"?
          Varför? Hon ställer en hel del udda frågor, men det gör ju jag--också!!
          Men--vad var det nu, som gjorde att hon blev avstängd?

Citera
          SaraS
          Inlägg 01-07-2005, 19:27
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 317
          Medlem nr: 5 540

Tror för att hon bad någon fara åt helvete, det får man inte... sad.gif

Citera
          zaaritha
          Inlägg 01-07-2005, 19:31
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Varför inte?
          Det gör man ju -faktiskt--ibland!
          OM, man nu inte är djupt religiös!! wub.gif

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 01-07-2005, 20:03
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

Hej Esbjörn!! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Jag vet inte varför, men om man läser vad vi skrivit under på (vissa mer än en gång)
          så måste man förstå att det finns gränser..

CITAT
          Odla.nu tar inget ansvar för innehållet i de inlägg som skrivs i forumet, varje användare ansvarar för innehållet i sina egna inlägg. Vi tar inget ansvar eller ger några garantier för riktigheten eller användbarheten i de inlägg som skrivs. De enskilda inläggen uttrycker skribentens åsikter vilket inte nödvändigtvis är detsamma som Odla.nu:s. Varje användare som upplever ett inlägg som stötande uppmanas att omedelbart kontakta Odla.nu via e-post. Vi har möjlighet att radera stötande inlägg, och kommer, om det visar sig vara nödvändigt att göra detta så fort som möjligt efter att det har kommit till vår kännedom. Som användare av forumet godkänner du villkoren och kommer ej att publicera material som du vet är falskt, ärekränkande, smädligt, ofredande, oriktigt, vulgärt, sexuellt, oanständigt, hädiskt, hotfullt eller som på något annat sätt inkräktar på någons privatliv eller strider mot svensk lag. Du kommer ej hellre att publicera material som är skyddat av copyright om denna inte ägs av dig själv eller Odla.nu.

och det är väl upp till var och en att "tolka" innebörden...

SYND att någon blir utesluten..men det finns som sagt regler...

Hon kommer säkert tillbaka i ny "tappning" och förhoppningsvis har hon lärt sig en läxa (oavsett om det är rätt eller fel..)

Jag vet inte hur en avstängning går till, men jag HOPPAS att moderatorn talar om VARFÖR avstängningen sker.

Men detta är bara mina 25öre till tankar...

(förutom senaste språkbruket med svordomar, har jag inget emot lite udda frågeställningar eller lite omrörning av grytan)

b

Citera
          Rossi
          Inlägg 01-07-2005, 20:06
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem nr: 3 584

"Du kommer ej hellre att publicera material som är skyddat av copyright om denna inte ägs av dig själv eller Odla.nu."

Då är det många som borde bli avstängda här - hur många publicerar inte foton som man inte själv har tagit? Man kopierar från nätet. Jag har påpekat detta tidigare men visste inte att det dessutom var uttryckligen påpekat av odla.nu.

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          Reserv
          Inlägg 01-07-2005, 20:07
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

CITAT (Rossi @ 01-07-2005, 21:06)
          "Du kommer ej hellre att publicera material som är skyddat av copyright om denna inte ägs av dig själv eller Odla.nu."

Då är det många som borde bli avstängda här - hur många publicerar inte foton som man inte själv har tagit? Man kopierar från nätet. Jag har påpekat detta tidigare men visste inte att det dessutom var uttryckligen påpekat av odla.nu.

Men visst går det väl bra att man lägger in länkar till nån bild eller text? unsure.gif

Citera
          Ciczi
          Inlägg 01-07-2005, 20:09
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 2 836
          Medlem nr: 4 113

Nu blir jag hur osäker som helst.

Men länka får man. Hur ska man annars kunna visa någon annan vad man hittat.

Ciczi

--------------------
          Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com

"Mest klorofyll vinner!!!"

Citera
          Rossi
          Inlägg 01-07-2005, 20:10
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (Reserv @ 01-07-2005, 21:07)

Men visst går det väl bra att man lägger in länkar till nån bild eller text? unsure.gif

Ska du följa reglerna strikt ska du egentligen först fråga om lov men det tycker t.o.m. jag är att hårddra det. Om man länkar visar man ju tydligt att det inte är man själv som har skrivit och/eller fotograferat det man länkar till. Länkar gör jag själv också men publicerar aldrig en bild som jag inte själv tagit.

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          Reserv
          Inlägg 01-07-2005, 20:10
          Länk hit: #9

Medlem

Vi sitter säker och är hur olagliga som helst hela bunten. tongue.gif

Citera
          Rossi
          Inlägg 01-07-2005, 20:12
          Länk hit: #10

Medlem

Kan nämna att vi på mitt jobb (jobbar inom juridik) skriver många varningsbrev till personer/företag som missbrukar detta - ibland medvetet och ibland omedvetet.

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          Hannele
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (Rossi @ 01-07-2005, 21:10)
          Länkar gör jag själv också men publicerar aldrig en bild som jag inte själv tagit.

Självklart, på alla forum. Överallt på internet.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Reserv
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (Rossi @ 01-07-2005, 21:10)
          CITAT (Reserv @ 01-07-2005, 21:07)

Ska du följa reglerna strikt ska du egentligen först fråga om lov men det tycker t.o.m. jag är att hårddra det. Om man länkar visar man ju tydligt att det inte är man själv som har skrivit och/eller fotograferat det man länkar till. Länkar gör jag själv också men publicerar aldrig en bild som jag inte själv tagit.

Under alla år jag suttit på olika forum och länkat så har jag aldrig ens tänkt tanken på att det skulle kunna va´en olaglig handling ohmy.gif sad.gif

Citera
          Rossi
          Inlägg 01-07-2005, 20:13
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (Reserv @ 01-07-2005, 21:10)
          Vi sitter säker och är hur olagliga som helst hela bunten. tongue.gif

Ja, det gör vi säkert. Det händer inte så mycket. Men just med foton så är det väl lite moral med i bilden också.

När det gäller varningsbreven som vi skriver på mitt jobb så handlar det ofta om företag/personer som lägger in andras bilder på sin hemsida.

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          Ina
          Inlägg 01-07-2005, 20:14
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 2 225
          Medlem nr: 12

Det är ganska vanligt att folk tror att copyrightbestämmelser inte gäller på nätet och att allt som finns på nätet är allas egendom.

Jag har vänner som lägger ner stor energi och mycket tid på att fotografera och som varit tvungna att ta bort de stora bilderna från sin hemsida därför att folk helt enkelt stjäl dem.

En annan vän har hittat sina blombilder på auktionssidor på nätet när andra personer sålt sina sticklingar. Hon har löst det genom att lägga in en "vattenstämpel" med sin hemsidesadress centralt i alla attraktiva bilder.

Citera
          jendah
          Inlägg 01-07-2005, 20:14
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 913
          Medlem nr: 3 822

Om man ska vara noggrann:
          Det är ganska stor skillnad på att länka och att direktlänka bilder... om du länkar kommer man ju till ursprungssidan där man ser bilden - vilket är ok utan att fråga.
          Om du direktlänkar dyker bilden upp i inlägget och ingen ser varifrån den kommer (om man inte högerklickar då) och dessutom stjäl det bandbredd från sidan den ligger på.
          Länka (textlänk i inlägget) = ok,
          direktlänka (bild visas i inlägg) = fråga + ha med ursprung (om det inte är ens egna album, hemsida eller likanande - och ens egen bild)...

--------------------
          Jennie,
          Göteborg, zon 2

jendah.SE

Citera
          Rossi
          Inlägg 01-07-2005, 20:15
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (Reserv @ 01-07-2005, 21:12)
          Under alla år jag suttit på olika forum och länkat så har jag aldrig ens tänkt tanken på att det skulle kunna va´en olaglig handling ohmy.gif  :(

Nä, som sagt, att länka behöver man nog inte dra sig för. Men att lägga ut någon annans foto här strider ju enligt lagen och Odla har ju påpekat att man inte får publicera material som andra har copyright till.

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          Reserv
          Inlägg 01-07-2005, 20:21
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (Rossi @ 01-07-2005, 21:15)
          CITAT (Reserv @ 01-07-2005, 21:12)
          Under alla år jag suttit på olika forum och länkat så har jag aldrig ens tänkt tanken på att det skulle kunna va´en olaglig handling ohmy.gif  sad.gif

Nä, som sagt, att länka behöver man nog inte dra sig för. Men att lägga ut någon annans foto här strider ju enligt lagen och Odla har ju påpekat att man inte får publicera material som andra har copyright till.

Jag tror inte att jag nån endaste gång lagt ut en bild direkt, jag tycker att det tar så massa onödig plats i trådarna om alla ska ha bilder. Med det så har jag absolut inte sagt att ni andra inte ska ha era bilder ute, det är skönt med en liten färgklick. Det kan va´en kvarleva från det att man hade trögmodem som man hatade alla bilder rolleyes.gif Jag uppskattar verkligen alla era natur och djurbilder, är väl lite avis förståss då jag inte själv haft råd med nån kamera än, men den ligger högt på önskelistan nu kan jag lova. tongue.gif

Citera
          jendah
          Inlägg 01-07-2005, 20:25
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 913
          Medlem nr: 3 822

CITAT (Reserv @ 01-07-2005, 21:21)
          Jag tror inte att jag nån endaste gång lagt ut en bild direkt, jag tycker att det tar så massa onödig plats i trådarna om alla ska ha bilder. Med det så har jag absolut inte sagt att ni andra inte ska ha era bilder ute, det är skönt med en liten färgklick. Det kan va´en kvarleva från det att man hade trögmodem som man hatade alla bilder rolleyes.gif  Jag uppskattar verkligen alla era natur och djurbilder, är väl lite avis förståss då jag inte själv haft råd med nån kamera än, men den ligger högt på önskelistan nu kan jag lova. tongue.gif

Och när du har din kamera och har tagit massor av fina bilder och lagt i ditt odla album så kan du med gott samvete direktlänka till dem så vi alla kan se dem smile.gif smile.gif Eller "text-länka" om du föredrar det biggrin.gif

--------------------
          Jennie,
          Göteborg, zon 2

jendah.SE

Citera
          Reserv
          Inlägg 01-07-2005, 20:28
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (jendah @ 01-07-2005, 21:25)
          CITAT (Reserv @ 01-07-2005, 21:21)
          Jag tror inte att jag nån endaste gång lagt ut en bild direkt, jag tycker att det tar så massa onödig plats i trådarna om alla ska ha bilder. Med det så har jag absolut inte sagt att ni andra inte ska ha era bilder ute, det är skönt med en liten färgklick. Det kan va´en kvarleva från det att man hade trögmodem som man hatade alla bilder rolleyes.gif  Jag uppskattar verkligen alla era natur och djurbilder, är väl lite avis förståss då jag inte själv haft råd med nån kamera än, men den ligger högt på önskelistan nu kan jag lova. tongue.gif

Och när du har din kamera och har tagit massor av fina bilder och lagt i ditt odla album så kan du med gott samvete direktlänka till dem så vi alla kan se dem smile.gif smile.gif Eller "text-länka" om du föredrar det biggrin.gif

Det kan du ge dig på att jag ska göra, ni kommer fullständigt bli bombarderade av alla insekter och blomster. tongue.gif

Citera
          Rossi
          Inlägg 01-07-2005, 20:35
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (Reserv @ 01-07-2005, 21:28)
          Det kan du ge dig på att jag ska göra, ni kommer fullständigt bli bombarderade av alla insekter och blomster. tongue.gif

Det ser jag fram emot! Jag älskar foton! smile.gif

--------------------
          Skåne zon 1

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 05:37

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon