Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hur ska man komma i kapp?, när gräset gror under fötterna...
          Tesa
          Inlägg 01-07-2005, 21:29
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

Hu....vad jag har mycket ogräs överallt och en massa växter som aldrig blivit utplanterade...det blir nog ingen majs i år heller..
          Och rabatter som är halvgrävda och dammen som fortfarande läcker...granhäcken behöver tuktas...örtagården behöver städas ur...och frösådder skolas om....inköptaplantor som står och lider i krukorna..
          Jag har iallafall fått klippt gräsmattan....3 dar tog det mig...och då har jag bara krattat ihop kört bort hälften av klippet hittills...3 knöfulla skottkärror...
          Vad hopplöst det blir när man kälkar efter... sad.gif

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 01-07-2005, 22:10
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Ska jag vara ärlig så hinner jag aldrig ikapp och tror inte någon gör det, om de har en större tomt med lite mer odlingar. Och kanske det är en viss tjusning i att aldrig komma ikapp, eller varför har man så mycket att man inte har en chans att göra det ?

ingrid

Citera
          Tesa
          Inlägg 01-07-2005, 22:41
          Länk hit: #3

Medlem

Nä...ikapp kommer man väl kanske aldrig...men i år ligger jag liksom lite mer efter än vanligt eftersom jag haft min son på intensiven ett par veckor i början av juni och tappade under den tiden helt greppet i trädgården.
          Men det blir väl ett nytt år...

--------------------
          Tesa
          zon 3-4

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 01-07-2005, 22:58
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

CITAT (Tesa @ 01-07-2005, 23:41)
          Nä...ikapp kommer man väl kanske aldrig...men i år ligger jag liksom lite mer efter än vanligt eftersom jag haft min son på intensiven ett par veckor i början av juni och tappade under den tiden helt greppet i trädgården.
          Men det blir väl ett nytt år...

Men har du fått tillbaka din son är ju en missad trädgård inget att "häng läpp" över, den är ju inte på något sätt lika viktig som ett mänskligt liv och går inte att sätta i jämförelse med en massa ogräs.

Citera
          zaaritha
          Inlägg 01-07-2005, 22:59
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Du har haft det jobbigt o då får ju trädgården "stå tillbaka"!

Citera
          amaira
          Inlägg 02-07-2005, 07:42
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

CITAT (Tesa @ 01-07-2005, 22:29)
          Hu....vad jag har mycket ogräs överallt och en massa växter som aldrig blivit utplanterade...det blir nog ingen majs i år heller..
          Och rabatter som är halvgrävda och dammen som fortfarande läcker...granhäcken behöver tuktas...örtagården behöver städas ur...och frösådder skolas om....inköptaplantor som står och lider i krukorna..
          Jag har iallafall fått klippt gräsmattan....3 dar tog det mig...och då har jag bara krattat ihop kört bort hälften av klippet hittills...3 knöfulla skottkärror...
          Vad hopplöst det blir när man kälkar efter... sad.gif

Förstår din känsla wub.gif . Det behövs inte mycket förrän "allt" växer en över huvudet, särskilt i maj-juni när det växer som allra mest.
          Det är det besvärligast med att ha en trädgård tycker jag.
          Hur mår dina läkemalvor?

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera
          Hannele
          Inlägg 02-07-2005, 09:47
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

Eftersom vi har stor familj, så har jag hela tiden jobbat för att få så underhållsfri trädgård som möjligt. Ungarna, bad, resor har alltid fått gå i första hand. Jag vill ha en trädgård, där det inte syns, om jag har varit borta 14 dagar. Kanske syns det lite? tongue.gif

EFtersom jag är både snål och lat, så kan jag inte köpa dyra växter, som jag inte räknar med att få i jorden. Dessutom måste de hamna på rätt (?) ställe från början, för det kräver energi att flytta på dem ideligen (och vid varje flytt måste man vara på plats för att vattna dem de första 14 dagarna).

Hur lyckas man med detta.
          1) Sänka ambitionsnivån en aning.
          2) Välja tåliga lättskötta växter (men även de behöver skötsel under etablering).
          3) Strunta i frösådder inomhus, utomhus klarar de sej bra. Eller välja fröer, som hinner komma upp på plats utan omskolning. Ta vara på självsådder, lära sej av naturen.
          4) Aldrig titta på grannens perfekta gräsmatta, som alltid är grönare.
          5) Resa runt och få inspiration & idéer av andras "rufsiga" romantiska trädgårdar. Man kanske strävar efter att skaffa "fel" sorts trädgård? Kanske funkar det med självsådda plantor i gångarna och lite mer friväxande häck?
          6) Fullständigt strunta i svärmor och farfar och moster. Tycker du själv, att trädgården är fin, så är den det! smile.gif

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Tesa
          Inlägg 02-07-2005, 11:45
          Länk hit: #8

Medlem

Jo...jag har också stor familj och jobbar hela sommaren så nog försöker jag ha en ganska underhållsfri trädgård men en del saker måste ju tas om hand och när man får göra ALLT själv så räcker inte tiden till när nåt oförutsett händer...och det har det en viss förmåga att göra varenda år...
          Men trädgården är min hobby,min passion och mitt enda stora intresse som jag lägger tid på...

Jag MÅSTE så på vårvintern "annars kan de kvitta"...jag VILL ha fler rabatter för att gräva ner mina "måste bara ha växter" i....och jag tycker det är jätteroligt att odla grönsaker...
          Inre 17 tänker jag följa några punkter för att få en "lättskött trädgård"...jag har en kärleksrelation med min trädgård...inget kontrakt...

Och den är min....sen skiter jag fullständigt i hur andras ser ut...jag vill bara ha nog med tid och ork att få min att bli som jag vill ha den...en bit återhållen natur...inte värre ambition än så...

Och visst är jag otroligt lycklig och glad över att min son lever och mår bra...men jag behöver ju inte sluta leva och bry mig om annat som är viktigt för mig bara för det...Det är ju liksom inte alls på samma plan....

Och amaira...mina läkemalvor mår prima...men de är ju inte på topp förrän i Augusti.. wub.gif

En del av min trädgård när den är som bäst...enligt mig..

--------------------
          Tesa
          zon 3-4

Citera
          Kattgräs
          Inlägg 02-07-2005, 12:04
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 660
          Medlem nr: 3 402

Tesa, ta en sak i taget och bestäm dig för att börja med det som du tycker är viktigast. Eller roligast. Eller enklast att ordna. Eller svårast att låta bli att fixa. Eller det som syns mest...

Vad duktig du är som klippt gräsmattan redan! Det ser väl bättre ut på en gång? smile.gif

Resten kan ju få vara - tills du har lust, tid och framförallt ork. wub.gif

--------------------
          Kattgräs
          zon 3 (tror jag)

Citera
          Tesa
          Inlägg 02-07-2005, 12:11
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (Kattgräs @ 02-07-2005, 13:04)
          Tesa, ta en sak i taget och bestäm dig för att börja med det som du tycker är viktigast. Eller roligast. Eller enklast att ordna. Eller svårast att låta bli att fixa. Eller det som syns mest...

Just det...vilket skall man välja??? rolleyes.gif laugh.gif

--------------------
          Tesa
          zon 3-4

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 02-07-2005, 12:39
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Klippt gräsmatta -gör allt bättre , klippta kanter runt rabatter ännu mer
          rensa ogräs , i mån av tid o plantera tätt så minska rensbehovet -njut av det vackra !

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Kattgräs
          Inlägg 02-07-2005, 12:41
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 660
          Medlem nr: 3 402

Haha, ja just det, vad ska man välja? laugh.gif
          Men du har ju redan valt att börja med gräset. Det som syns så mycket. En god bit på väg! Ibland hjälper det att se vad man faktiskt har gjort också. smile.gif

Jag brukar ha svårast att låta bli att göra det där jag tycker är roligt. Men det är inte alltid jag tycker att "måste"-sakerna är det roliga. Då tänker jag, att jag åtminstone haft kul om någon får för sig att klaga, för vill de klaga så hittar de alltid nånting!

--------------------
          Kattgräs
          zon 3 (tror jag)

Citera
          Milex
          Inlägg 02-07-2005, 16:13
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 483
          Medlem nr: 4 549

Ska jag ta ledig några dagar nästa vecka och komma? biggrin.gif
          Gott att pojken är bättre!!

--------------------
          Strömstad zon 3

Citera
          Anita S
          Inlägg 03-07-2005, 17:14
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 116
          Medlem nr: 3 536

När gubben klippt gräset, så tar jag gräsklippet och lägger i landen mellan alla vackra blommor. På så vis kväver jag ogräset... maskarna drar ner det och ger gödning.... och det förbättrar jordstrukturen... och jag får tid till annat än att rensa ogräs.
          Snyggt? Det är upp till betraktarens ögon. För mej passar det utmärkt. Annars skulle jag inte ha tid för den trädgården jag har, och blommor är ju vackra...

Anita S

Citera
          Tesa
          Inlägg 03-07-2005, 20:42
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (Milex @ 02-07-2005, 17:13)
          Ska jag ta ledig några dagar nästa vecka och komma? biggrin.gif

Ja tack...rensar du dammen för mig? Den börjar bli full med grön jôrma...så kan jag fixa den sen när vattnet är fräschare... rolleyes.gif tongue.gif

CITAT
          Anita S Skickat den 03-07-2005, 18:14
          --------------------------------------------------------------------------------
          När gubben klippt gräset, så tar jag gräsklippet och lägger i landen mellan alla vackra blommor. På så vis kväver jag ogräset... maskarna drar ner det och ger gödning.... och det förbättrar jordstrukturen... och jag får tid till annat än att rensa ogräs.
          Snyggt? Det är upp till betraktarens ögon. För mej passar det utmärkt. Annars skulle jag inte ha tid för den trädgården jag har, och blommor är ju vackra...

Anita S

Jo...jag har ambitionen att göra så jag med men när JAG har klippt gräsmattan brukar jag inte komma längre för då är det dags att göra nåt "måste"....som middag eller jobba eller så...för det mesta iallafall....

Men vi får väl se om sonen blir friskskriven i morgon ...sen kan ha behöva göra lite nytta och få rört på sig...så då kan HAN klippa gräset... biggrin.gif...för gubben har jag gett upp hoppet om...han har sin stooora gräsklippare och kör med..(slåtterkross) huh.gif

--------------------
          Tesa
          zon 3-4

Citera
          Ophelia
          Inlägg 03-07-2005, 20:52
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

Tesa

Du har haft fullt upp och har säkert häcken full ändå. Trädgården springer inte ifrån dig. Det dör förmodligen inte några blommor heller (förutom av naturliga orsaker). Ska du börja rensa upp så börja där ni brukar sitta/vara ute i trägården. Ställena där du sällan brukar vara finns ju ingen anledning att hålla på och stressa med.

Du har genomgått en riktigt tuff period. Unna dig att "softa" runt och varva ner. biggrin.gif

Föresten tycker jag att fotot på din trädgård är så fin. Det är jag i ett nötskal biggrin.gif biggrin.gif . Vild men ändå ganska handtam. laugh.gif

Sköt om dig wub.gif

Citera
          Ina
          Inlägg 04-07-2005, 10:15
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 2 225
          Medlem nr: 12

Känner att jag vill haka på Tesas fråga... själv har jag inte orkat ut speciellt mycket den här säsongen. Min karl och barnen klipper gräset och jag har rensat i min stora perennrabatt vid ett tillfälle men det är allt jag har gjort... inga annueller sådda, ingen ny rabatt som jag hade tänkt mej...

För ett tag sen fick jag en massa fina perenner av två vänner, men jag har inte orkat/hunnit med att gräva ner alla växter... Pallkragarna är fulla med våtarv och mitt i där står några vettskrämda rotslagna perenner... Mår lite tjyvis faktiskt!

Jag vet att jag inte borde har dåligt samvete för mitt senaste år har varit rätt tufft, men det är svårt att inte anklaga sej själv när man är van vid att vara en person som i alla fall för det mesta brukar hinna med det som känns angeläget...

smile.gif Tesa! Så skönt att din pojk blivit såpass bra att kanske blir friskskriven idag! Jag tyckte det var så synd om er när du skrev och berättade om olyckan.

Citera
          noora
          Inlägg 04-07-2005, 13:08
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 1 699
          Medlem nr: 678

Om inte gräsklippet är jättelångt kan man lämna kvar det i gräsmattan. Det gödslar gräset smile.gif Och örterna klarar sig, de tål ogräs ganska väl. Jag har ett örtland på landet, där rensas ogräset två gånger om året. De äldsta av örterna är över femton år gamla.

Även om trädgården är din hobby måste det väl finnas en gräns för hur mycket den får "kosta" i stress? För att det ska vara värt det ska du väl även ha tid att ha roligt och njuta av resultatet? Det är inte kul att gå och försöka intala sig själv att "det är roligt att plocka ogräs, det är roligt att plocka ogräs..." Då är det kanske bättre att sätta sig ner och bara tycka om sin trädgård tills man kommer på att "just det där ogräset ser faktiskt väldigt trist ut just där" eller "nä, nu sjutton ska dom där plantorna sättas ut". Då kan man pyssla lite igen, för då har man motivationen. Eller så kommer man fram till att trädgården är precis lagom så som den är just nu, och då gör det ju inget att ogräset är kvar eller att plantorna inte är planterade
          rolleyes.gif

--------------------
          Noora - med trädgård i Tullinge, zon 2-3
          Nooras Örtagård - min webbsida om örter

Citera
          Ina
          Inlägg 04-07-2005, 13:33
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 2 225
          Medlem nr: 12

Tack för responsen noora! smile.gif
          Jag ska nog försöka göra sådär... fram tills nu har jag mest blundat när jag gått förbi alla "dåliga samveten"...

Citera
          Bettson
          Inlägg 04-07-2005, 19:35
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Vem bestämmervilkablommorsom skallfå finnas i din trädgård.

Man kan benämna som just blommor eller ogräs.

Vitplister har jag kommit på är en väldigt vacker blomma så varför ska jag kämpa med den.

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 13:32

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon