CITAT (Anna Maria @ 06-07-2005, 14:58)
Tack allihop. Jag misstänkte nog det där med fräsning, har hört talas om och även sett resultat av uppfräsning av jättestort område som sen snabbt fullständigt översvämmas av maskros och tistlar.
Om man slår tistlarna med lie nu på hösten och täcker med svart plast över vintern, vad säger ni om det? Alternativt det där med tidningar och kompost. Kan jag gräva upp och odla i jorden nästa vår då?
Maria
Slå tistlarna så fort som möjligt, innan dom hinner gå i blom! Sedan på med svart plast över hela ytan, så att ogräskvävningen kommer igång redan denna sommar.
Jag brukar använda tjock svart plast på rulle som dom har på Granngården.
När det gäller svåra rotogräs som tistlar kan det behövas att ytan är täckt under två hela växtsäsonger. Tidningar och kompost hjälper inte mot tistlar och maskros enligt min erfarenhet. Inte heller mot kvickrot som växer rakt igenom och extra frodig p.g.a. täckningen. Tråkigt att ha ytan täckt så lång tid, men sedan får du en fin jord utan rotogräs. Dvs. rötterna är inte bara döda utan även förmultnade. Du slipper en massa ogräsgrävande. Tistelfrön kan finnas kvar i jorden ändå, så därför är det viktigt att hålla efter små-ogräsen. Men det gör man ju ändå i ett trädgårdsland.
Lycka till!

PS. Jag brukar lura ogräset en extra gång. Sista hösten innan jag ska använda den täckta ytan tar jag bort plasten. På våren har det vuxit upp nya fröogräs som tror att dom ska få växa, men då lägger jag på plasten en gång till under en månad eller så....