Medlem
Antal inlägg: 3 767
Medlem nr: 5 714
Jättetrevligt med trädgårdsvandring!!!
Jag såg att du hade Vit hässelklocka.
Den hittade jag/såg jag för första gången i min mammas trädgård, är väl synd att kalla det, men ändå. Jag viste inte då att det var en Hässelklocka.
Jag tycker den var ståtlig och väldigt vacker, en typisk jag vill också ha.
Kan man föröka den med frö? Mammas "rugge" var inte så stor att jag vågar dela den.
Det som jag förmodar kommer att bli fröet verkade väldigt omoget så jag bad mamma att vänta och bevaka fröerna till det såg ut att vara "mogna".
När kan jag säga till mamma på telefon: Gå ut och plocka frön från Hässelklockan?
Mvh/Anki
--------------------
Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus Zon 4-5 Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;) "Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton
Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892
Anki V du kan få fröer av vit hässleklocka av mig om du vill? Pm:a din adress och påminn mig om ett tar veckor eller så, så har de hunnit mogna! Du kan få en förrymd planta som jag hittade i en annan rabatt om du vill? Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
Medlem
Antal inlägg: 3 767
Medlem nr: 5 714
Jättesnällt av dig Fenja!
Kan jag prova med mammas först och om hon inte lyckas "skörda" i rätt tid höra av mig till dig?
Jag vet inte om dom är lite "kinkiga" i z 5. Mamma sa att hennes "rugge" inte vuxit så länge hon hade bott i huset (10 år).
Den växer som solitär i gräsmattan så kanske pappa kör ihjäl alla småplantor med gräsklipparen.
/Anki
--------------------
Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus Zon 4-5 Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;) "Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton
Medlem
Antal inlägg: 186
Medlem nr: 4 269
Åjåjåj...damen och herrn har arbetat hårt ser jag!! Mycket,mycket snyggt blev det.Hoppas jag får möjlighet att besöka din trädgård i sommar annars får vi väl ta det nästa...
Medlem
Antal inlägg: 2 629
Medlem nr: 4 069
Underbar trädgård, Kerstin! Först vandrade jag en gång och sedan en till! En sak undrar jag - kan ni ha sensommarblommor, typ solidago eller rudberckia, i er zon eller kommer den första frosten innan de hinner slå ut? Om svaret är ja måste ni ju ha en blomning som är mycket intensivare hela sommaren än den i varmare zoner! Mulle
Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559
Tackar Ja Rudbeckia o solidago går fint och hinner bra Green Wizzard blommar nu -de andra något senare -den blå stormhatten Rudbecian Magnus o gullris- samt höstflox kommer ung samtidigt .. vi är eg bara sena i strten dvs våren .. sen är vi ikapp er-även om det kan vara frostknäppar redan i slutet augusti brukar det klara sig bra ..