Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Uppbindning, smarta stödåtgärder
          mulle
          Inlägg 28-07-2005, 08:46
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 629
          Medlem nr: 4 069

Utöver gräsklippning är det bara en trädgårdsyssla som jag ogillar och det är att fixa stöd åt perennerna. Urbota tråkigt är vad det är...
          De enstaka rariteterna klarar sig eftersom jag fixar deras stöd först men någonstans på vägen tröttnar jag....
          sad.gif
          Och så går det som det går, jag är bara halvvägs med uppbindningen då det förödande störtregnet kommer. I år var det myskmalvorna och salvian som fick så mycket stryk att jag måste klippa ner dem.
          mad.gif mad.gif
          Hur gör ni?
          Jag avskyr de där gröna halvcirkelformade pinnarna som ändå inte riktigt vill fungera. I stället funderar jag nu på att svetsa ca 70 cm höga "ben" på glesa armeringsmattor i rabattstorlek.
          Vad tror ni om en sådan lösning?
          Någonstans har jag sett eller läst om att engelsmännen stoppar ner förgrenade gamla kvistar bland perennerna och att växterna då hålls uppe utan trådar och tjafs.
          Vet någon mera om denna metod?
          Mulle

Citera
          Anna i Örsjö
          Inlägg 28-07-2005, 08:53
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 123
          Medlem nr: 3 758

Hej Mulle

Ditt förslag låter helt okej tycker jag. Får se om jag kan få gubben till att göra sådana till vår trädgård.laugh.gif (Kan inte svetsa själv men han är en hejare på det)

MVH Anna i Örsjö smile.gif

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 28-07-2005, 09:37
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

jag kör de gröna -i ring o sätter dit dem i maj juni -när perennerna är små -växterna döljer stöden helt -ibland går det ändå illa , när min två meters violruta föll efter häftigt regn o vind lagade jag stjälkarna med silvertejp -de fortsätter blomma smile.gif alla sätt är bra ..

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Yin o Yang
          Inlägg 29-07-2005, 09:18
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 113
          Medlem nr: 4 545

CITAT (mulle @ 28-07-2005, 09:46)
          ... bara en trädgårdsyssla som jag ogillar och det är att fixa stöd åt perennerna. Urbota tråkigt är vad det är...

Håller med till 100%, men har ingen bra lösning jag heller. Låter intressant med Din idé - kommer det rapport
          tongue.gif om hur det fungerade?
          Ett alternativ är ju att bara sätta låga växter biggrin.gif laugh.gif laugh.gif

--------------------
          Marianne, zon 3

När man står med båda fötterna på jorden har man oftast bilen på verkstaden

Citera
          Sulawesii
          Inlägg 29-07-2005, 10:14
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 3 022
          Medlem nr: 2 566

CITAT (mulle @ 28-07-2005, 09:46)
          Någonstans har jag sett eller läst om att engelsmännen stoppar ner förgrenade gamla kvistar bland perennerna och att växterna då hålls uppe utan trådar och tjafs.
          Vet någon mera om denna metod?

Så gör jag! Fast min metod är min egen, så jag vet inte alls hur engelsmännen gör. I vilket fall som helst, så sticker jag bara ner dem där de behövs, ingen tråd eller likanande emellan.

Där det går att förankra tråd brukar jag binda upp växten med vanligt garn i en bra grön färg.

Båda metoderna är väldigt diskreta. Tycker jag iallafall tongue.gif .

--------------------
          ”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..”
          - Sun Axelsson

user posted image

Citera
          mulle
          Inlägg 02-08-2005, 00:22
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 2 629
          Medlem nr: 4 069

Sulawesii, sticker du ner dem mitt i perenngruppen eller runt omkring? Jag är också ute efter ett diskret och naturligt sätt att få de där långa jäklarna att hållas upprätt... Fast det jag lär mig här är nog för nästa sommar, årets bombnedslag gör man inte så mycket åt längre...
          Mulle

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 05:02

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon