CITAT (Ludvig Johansson @ 24-08-2005, 16:26)
Den pessimistiske ser problem, den optimistiske lösningar.
Med lite skydd och/eller genomtänkt plantering så kan man odla mycket. Jag satte ett gäng små Wisteria sinensis förra sommaren och de mår alla utmärkt här i zon3/4 trots den vidrigaste vintern i mannaminne för sydostatiska växter. Men eftersom jag drivit upp dem från frö så lär det ta ett tag innan de blommar. Bättre att köpa plantor eller ta sticklingar och plantera dem på våren.
Varför inte odla de växter man känner för, och sedan skydda dem istället? De flesta växter blir härdigare när de blir lite större och är fullt acklimatiserade så om man tröttnar på att skydda dem efter ett tag så gör det inte så mycket.
Tittar man i lite äldre böcker ser man att Magnolia kobus är knappt härdig i zon 1, men att den nu anses härdig i zon 3-4. Har klimatet förbättrats så pass eller trädet muterat? Knappast. Om ingen försöker odla t.ex. blåregn i zon 4 kommer det aldrig ha chansen att visa sig härdig där.
Sorry om jag raljerar lite...dessutom ska man väl inte uppmuntra folk att odla känsliga växter, vore inget kul att zonknäcka om alla gjorde det och lyckades?

, du får gärna raljera för mig

och jag skulle inte
ha ett dugg emot att zonknäcka och lyckas med allt jag
vill ha

.- och du, jag försökte verkligen skydda "bokbindarn"
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4
De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!