Medlem
Antal inlägg: 9
Medlem nr: 6 416
Roundup tar minst sex veckor på sig för att avliva en planta och växten måste stå kvar, för att medlet ska sprida sig och vara effektivt. Grävskopan är alltså enda sättet som går fort :-)
Annars får du göra som man brukar. Dra upp och slå innan den blommar, om du inte vill köra med cancerframkallande gift. Envist och tills plantan ger upp, den sprider sig både med frö och rotskott så slå innan den blommar, vilket den försöker göra under hela växtsäsongen även om du kapar den jämsmed marken. Och njut föralldel av skörden - torkade smulade nässelblad är en vitaminrik höjdare i hårdbröd och recept brukar finnas i bättre bakböcker. Nässelsoppa på våren är en delikatess som kanske kan få dig att ge nässlorna ett eget hörn nånstans.
Medlem
Antal inlägg: 2 045
Medlem nr: 3 927
CITAT (stina @ 28-08-2005, 20:20)
Jag har inga nässlor, men massor av fjärilar????
Det kanske finns nässlor hos dina grannar? Eller i någon dikesren i närheten? Själv funderar jag på att plantera nässlor sedan grannen har börjat klippa bort sina med gräsklipparen.
Medlem
Antal inlägg: 6 877
Medlem nr: 5 537
Brännässlorna trodde jag va´lättutrotade Jag har bara satt på mig handskar och dragit upp dom rakt upp så roten kommit med, och efter det så har dom inte kommit tillbaks. Vad det gäller fjärillar så tycker jag att dom lockas lagom av kryddblommorna och alla myntor som förökat sig hej vilt så man inte har en aning om var vad växer längre.
Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296
CITAT (Sommartorparn @ 28-08-2005, 19:59)
CITAT (trädgårdssmurfar @ 22-08-2005, 12:33)
För alltid. Fort. Hur göra?
Tar du bort alla nässlor så får du inga fjärilar nästa sommar.
Stämmer inte. Möjligen kan man tänka sig att vissa fjärilar och andra insekter som är monofaga på nässlor kan minska om man utrotar alla nässlor i ett stort område men inte annars. Ett bestånd i en trädgård har ingen betydelse.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです