Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hur bedömer ni fågelinfluensan..., ... som riskfaktor?
          mulle
          Inlägg 26-08-2005, 18:46
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 629
          Medlem nr: 4 069

I Finland har man idag hittat en mås som man misstänker att eventuellt har fågelinfluensan.
          Jag såg också att man i Sverige funderar på en lag som tvingar kommerciella hönsuppfödare att hålla djuren inomhus i vinter.
          Jag börjar bli lite fundersam över de egna hönsen - borde man kanske göra sig av med dem? Det verkar ju bara vara en tidsfråga innan vi har sjukdomen här.
          Vad tycker ni?
          Mulle

Citera
          Reserv
          Inlägg 26-08-2005, 19:02
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

Det här har jag bara väntat på. sleep.gif Folk hetsar upp sig för att åka till asiatiska länder och är rädda att drabbas av fågelinfluensan, jag har sagt hela tiden att alla flyttfåglr som flyger dit då, gissa hur mycket större risk dom löper att drabbas. Nu är vi då där och jag tycker synd om alla höns som nu eventuellt måste hållas inne, men huvudsaken är juh att dom har rätt gott om plats. Men sen är det juh frågan om hur länge det ska va´såhär då, det lär juh inte ske i brådrasket att man utrotat fågelinfluensan. sad.gif Näe, tragiskt det är va´det är. huh.gif

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 26-08-2005, 19:07
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

jag bedömer risken för pandemi som ganska stor -dvs hela klotet infekteras succesivt -ung som fallet var vid den sk <spanska sjukan
          Att hålla höns inne kan var bra men att ta bort sina husdjur tycker jag är onödigt
          Om smittan kommer kan den lika gärna överföras av en gråsparv

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          mulle
          Inlägg 26-08-2005, 19:18
          Länk hit: #4

Medlem

Hmmm huh.gif
          Mulle

Citera
          stina
          Inlägg 26-08-2005, 19:22
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 6 103
          Medlem nr: 26

Skrämmande.....

Citera
          Reserv
          Inlägg 26-08-2005, 19:45
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

CITAT (kerstin z5-6 @ 26-08-2005, 20:07)
          Om smittan kommer kan den lika gärna överföras av en gråsparv

Det var juh det jag menade, att våra flyttfåglar riskerar att bli smittade där nere och drar hem skiten sen. Konstigt ändå tycker jag att fågelinfluensan funnits såpass länge och det inte förrns nu eventuellt man hitat en smittad......mås! är väl ingen flyttfågel då, men då måste den juh ha smittats av nån annan blink.gif

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 26-08-2005, 20:17
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

I mitt svar måste man tänka på att dödlighets procenten för sk vanlig influensa typ hongkong mfl också är relativt hög - det är otäckt , men kanske inte riktigt så otrevligt som tidigarna beskriver det ..

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          mulle
          Inlägg 26-08-2005, 20:18
          Länk hit: #8

Medlem

Om det är nu är fågelinfluensan, de bara misstänker det än så länge så det ska bli intressant att se vad proven ger för resultat.
          Visst flyttar en del av måsarna, långt till och med. Andra har valt att bli urbana.
          Och eftersom fågelinfluensan har konstaterats i Ryssland behöver man inte flyga speciellt långt...
          Mulle

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 26-08-2005, 20:21
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Det som oroar mig är att myndigheterna i Sverige inte tycker att man behöver börja bunkra vaccin mot fågelinfluensan... så har jag iaf uppfattat det. Nuvarande lager räcker till ca 10% av befolkningen.

Som varandes en av dem med dåligt immunförsvar oroar det mig att det kanske är slut på vaccinet när/om en epidemi bryter ut. sad.gif

Citera
          zaaritha
          Inlägg 26-08-2005, 22:44
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Tycker att det är oansvarigt av Sveriges regering att inte vidta åtgärder!
          Är de lika korkade som vanligt o tror att här "händer ingrt"??
          Idiotiskt!!

Citera
          mulle
          Inlägg 01-11-2005, 21:25
          Länk hit: #11

Medlem

Idag har jag efter långt och moget övervägande skänkt bort mina höns till en hönsgård som är helt inhägnad, det är inte min.
          Kanske i onödan - det får tiden utvisa. Men hellre det än att ångra sig bittert en dag.
          Jag bor mitt i flyttfågelstråket där fåglarna landar före och efter flygturen över Östersjön. Det är trots allt en riskzon.

Några av just dom här hönsen har jag haft sen 2001 så det kändes inte så där jättekul att bli av med sina kacklande kompisar. Och efter totalt nio år av hönsskötsel kommer det att vara konstigt att vakna i morgon och inte ta den sedvanliga turen förbi kottisarna.

Mulle

Citera
          pejori
          Inlägg 01-11-2005, 21:29
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 01-11-2005, 21:34
          Länk hit: #13

Medlem

Ser att jag i augusti var tämligen ovetande om vad det eg handlade om sleep.gif

Kram till dig mulle wub.gif

Citera
          mulle
          Inlägg 01-11-2005, 21:49
          Länk hit: #14

Medlem

Tack, ni är rara! wub.gif

Jag funderade idag på min pappa som blev jättegammal, 96 år, och som var så lycklig över att han fick uppleva glasnosten och att Berlinmuren föll.
          Alla problem skulle lösa sig efter det, trodde han.
          Lyckligtvis blev han senil innan allt annat började välla fram - terrorism, miljöproblem, aids och alla nya mystiska sjukdomar.

Vi är nog lite för stöddiga, vi människor, för den skira tråd som allt hänger på!

Mulle

PS. Förlåt ämnesutvikelsen i den här avdelningen!

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 01-11-2005, 21:57
          Länk hit: #15

Medlem

Berlinmurens fall ramade jag in... tror det var Expressens förstasida smile.gif
          nu finns den tavlan inte längre kvar sad.gif

"Vi är nog lite för stöddiga, vi människor, för den skira tråd som allt hänger på!"

... håller med.

Citera
          Saiai
          Inlägg 01-11-2005, 21:58
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 338
          Medlem nr: 2 221

Den här måsen såg jag vid Steinerseminariet i Järna för några veckor sen.... den flyttade sig inte trots att jag gick väldigt nära, den låg bara och tittade på mig........var den lat, tam eller hade den
          FÅGELINFLUENSAN....? blink.gif

Citera
          Pirum
          Inlägg 02-11-2005, 00:28
          Länk hit: #17

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Sverige avvecklade tydligen sin vaccinfabrik för några år sedan. Behövdes inte längre. Känns som att vi hade mycket bättre "självförsörjning" på Kalla Krigets tid. Det sade ju nån gammal ÖB eller liknande apropå Tsunami-katastrofen, hade den hänt på 80-talet hade vi kunnat skicka flygplan nästa dag.

Får hoppas vi hinner få ordning på den nya vaccinfabrik som planeras. Tar väl 3-4 år att få igång tydligen, om beslut tas snarast.

Viruset kommer förmodligen, om/när det muterar till mänskligt influensavirus, att bli mildare än den variant som nu drabbat människor via fåglar. Helt enkelt eftersom en hög snabb dödlighet är dåligt ur virusets spridningssynpunkt. Inte för att viruset har en åsikt, men människor som bär på svagare varianter av viruset kommer att smitta fler andra människor, så det är de virusen som kommer att spridas mest.

--------------------
          zon2.5

Citera
          KURT
          Inlägg 02-11-2005, 07:28
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

I stället för att bygga egen vaccinproduktion har endel länder valt att skriva avtal med de företag som idag producerar vaccin. Men skulle det verkligen komma en pandemi så har det nog ingen betydelse vilka avtal man skrivit! I Frankrike ha t ex staten sagt att om det råder ett hot mot staten så är de beredda att tillfälltigt ta kontrollen av privata företag, och se till att medborgarna (de franska9 får läkemedel.

Citera
          amaira
          Inlägg 02-11-2005, 08:33
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

Å så kommer "Kärringen mot strömmen" - jag skulle väl hålla tyst antar jag...

Av fågelinfluensa har ett fåtal människor blivit smittade, av dem har flera överlevt och några dött, och alla i Asien, där man i stort sett lever bland sina ankor och höns. Vår standard av hygien förekommer inte, än mindre bland husdjuren...

Först ska HÖNSEN bli smittade, sedan ska VI bli smittade (det sker inte med automatik däremellan!), sedan ska viruset mutera och börja smitta mellan människor...

Har någon roat sig med att titta på Aftonbladets och Expressens löpsedlar några dagar? Och leta efter "skrämmande ord"?
          Prova!
          De säljer på sånt som skrämmer!
          Och de är de minst trovärdiga "källor" jag kan finna i samhället. De selekterar friskt.
          Men det går hem ...

Har de idétorka, så letar de upp någon "okänd sjukdom som läkarna inte känner till, men som en stor del av befolkningen lider av".
          Är det därför du är trött/ har huvudvärk/ ökar i vikt? osv...

En gång för några år sedan var det någon dödlig smygande sjukdom som läkarna inte kände till. Jag köper inte de där tidningarna, men kunde inte låta bli att titta i affären, vad var det för sjukdom dom hittat nu då?

laugh.gif laugh.gif Det var MIN biggrin.gif Tänka sig, upphittad och upptäkt av HUSLÄKAREN, TIO ÅR tidigare. I tio års tid har jag medicinerat mot den, helt utan problem eller biverkningar.

Det är sant att utan medicin skulle jag åldras i förtid, för sköldkörteln producerar för lite av ett ämnesomsättningshormon. Busenkelt att att åtgärda med tillskott av hormonet.

Fågelinfluensan var det.
          Försiktighet, förberedelse inom adekvata gränser, hygien (som alltid), och vanligt sunt förnuft. Det tror jag på.

Den "masshysteri" som verkar bryta ut - anser jag vara fullständigt överdriven. Det finns ingen anledning att bli så RÄDD.

Framtiden får utvisa - men jag är inte alls orolig.
          En pademi är trolig i framtiden. När vet ingen. Inte heller vilken sort.
          Tänk om inget händer under vår livstid? Och så lever vi i skräck för det?

Och OM det "händer" - vad hjälpte oss vår skräck? Annat än med att förpesta livet den tid det var BRA!

Livet slutar ALLTID med döden! Ska vi leva i skräck för döden, blir det inte mycket bevänt med våra LIV.

På något vis verkar människor ... "behöva"? ... rädslan - som känslo-utlopp... ???

Jag förstår inte.

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera
          Zarah P
          Inlägg 02-11-2005, 09:24
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 2 177
          Medlem nr: 6 191

CITAT (amaira @ 02-11-2005, 09:33)
          Å så kommer "Kärringen mot strömmen" - jag skulle väl hålla tyst antar jag...

Av fågelinfluensa har ett fåtal människor blivit smittade, av dem har flera överlevt och några dött, och alla i Asien, där man i stort sett lever bland sina ankor och höns. Vår standard av hygien förekommer inte, än mindre bland husdjuren...

Först ska HÖNSEN bli smittade, sedan ska VI bli smittade (det sker inte med automatik däremellan!), sedan ska viruset mutera och börja smitta mellan människor...

Har någon roat sig med att titta på Aftonbladets och Expressens löpsedlar några dagar? Och leta efter "skrämmande ord"?
          Prova!
          De säljer på sånt som skrämmer!
          Och de är de minst trovärdiga "källor" jag kan finna i samhället. De selekterar friskt.
          Men det går hem ...

Har de idétorka, så letar de upp någon "okänd sjukdom som läkarna inte känner till, men som en stor del av befolkningen lider av".
          Är det därför du är trött/ har huvudvärk/ ökar i vikt? osv...

En gång för några år sedan var det någon dödlig smygande sjukdom som läkarna inte kände till. Jag köper inte de där tidningarna, men kunde inte låta bli att titta i affären, vad var det för sjukdom dom hittat nu då?

laugh.gif laugh.gif Det var MIN biggrin.gif Tänka sig, upphittad och upptäkt av HUSLÄKAREN, TIO ÅR tidigare. I tio års tid har jag medicinerat mot den, helt utan problem eller biverkningar.

Det är sant att utan medicin skulle jag åldras i förtid, för sköldkörteln producerar för lite av ett ämnesomsättningshormon. Busenkelt att att åtgärda med tillskott av hormonet.

Fågelinfluensan var det.
          Försiktighet, förberedelse inom adekvata gränser, hygien (som alltid), och vanligt sunt förnuft. Det tror jag på.

Den "masshysteri" som verkar bryta ut - anser jag vara fullständigt överdriven. Det finns ingen anledning att bli så RÄDD.

Framtiden får utvisa - men jag är inte alls orolig.
          En pademi är trolig i framtiden. När vet ingen. Inte heller vilken sort.
          Tänk om inget händer under vår livstid? Och så lever vi i skräck för det?

Och OM det "händer" - vad hjälpte oss vår skräck? Annat än med att förpesta livet den tid det var BRA!

Livet slutar ALLTID med döden! Ska vi leva i skräck för döden, blir det inte mycket bevänt med våra LIV.

På något vis verkar människor ... "behöva"? ... rädslan - som känslo-utlopp... ???

Jag förstår inte.

Jag håller med dig!

Enligt vad jag fått veta av en kompis som jobbar med det här, är det ingen större mening med att gå runt och vara rädd för fåglar. Så länge ni inte gosar med dem, eller slickar på dem, är det relativt ofarligt - även om de såklart kan bära på t.ex salmonella...

Kommer smittan, så lär den inte komma med en fågel, utan en turist - så vi kan väl lika gärna kalla den turistinfluensan?

Vad var det, förra året, som skulle skrämma folket? Mördarbakterien? Det är ju alltid något, och hittills lever jag... Nä - att oroa sig i oödan gör ingen lycklig.

smile.gif

--------------------
          "Det är roligare att vara glad!"
          /Alexander Hoffman

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-12-2025, 13:44

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon