Kära hjärtanes i baljan - jag undrar vad rosen komemr att tycka om DEN gödningen - Du har inte tänkt att vattna med varje vattning va? Ettåringar, pelargoner och extremt sugna citrusar, änglatrumpeter etc är detta kanon till, men jag ställer mig tveksam till att ge Clematis, bambu, buskar etc en sådan rik kost. Beror ju på frekvensen - och så måste man va försiktig att sluta med den N-rika gödseln innan midsommar (stark snabb tillväxt ger mer sjukdomsbenägna plantor och svårigheter att avmogna)- jag undrar (nu funderar jag) om det itne vore bättre att köra enbart N-rik variant på försommaren nån gång och sedan övegå till PKvarianten i en månad och sedan lägga av totalt. Eller använda halv dosis av blandningen ..... hmmm....och så ge det vedartade en mkt lägre halt av NPK-gödning(kanske som peletterad gödnig i krukan). De måste få bilda ved och avmogna annars kommer de att kola vippen.....annan grej är ju ettåringar å sånt - de har ju en intensivare cykel då de ju skall blomma och säta frö redan första året. Och de skall inte leva vidare på veden som buskarna skall.
Grönsaker skulle jag itne ge detta alls - nånsin, av smakskäl. De får hönsgödselvatten och gräsklipp/hackad kirskål.
Funderar ingrid
|