Medlem
Antal inlägg: 430
Medlem nr: 4 152
En liten tanke ... om ni sår tidigt så fungerar sticklingar från fröplantorna också !
inte att för glömma när en del fröer är alldeles för dyra jämfört med behovet av plantor !
JÅJ
--------------------
Redan nästa år skall jag odla allt som inte fik plats i år Sen skall jag också göra om tomten. Är något färdigt så är det en möjlighet att förändra. Det svåraste är att motstå möjligheten till possetivt arbet i trädgården!
Medlem
Antal inlägg: 352
Medlem nr: 3 011
Hej! Jag har fröer i mindre upplaga av lite olika sorters tomater. Bloody Butcher Feuerwerk Gardener´s Delight Green Bell Mirabell (gul) Krim ("svart") Pink Ping Pong Red Pearl Red Robin (miniplanta) Sweet Cherry Tiny Tim (liten planta) Zao Fen maila mig vid intresse mvh Lyckero
Medlem
Antal inlägg: 696
Medlem nr: 5 207
Hur tar ni frö från tomat? Själv sådde jag ju färska tomatfröer (se annan tråd) i början av sommaren, vilket gick över all förväntan bra. Men frö från tomater nu måste ju torka för att sparas till våren. Hur gör ni?
Medlem
Antal inlägg: 352
Medlem nr: 3 011
Jag skrapar ur kärnorna och lägger dem i en glasburk, eventuellt med lite vatten om det ser torrt ut. Skruvar på locket och väntar tills köttet runt kärnorna ser ut att släppa = jäser. Sköljer med vatten och skakar burken så att allt kött lossnar. Häller upp på hushållspapper eller i kaffefilter och låter torka. Klart. mvh Lyckero