Medlem
Antal inlägg: 197
Medlem nr: 5 634
Svängde förbi en handelsträdgård och gjorde ett impuls köp av Ginnalalön. På lappen ska den tåla zon v är en E planta. Har surfat runt och blir inte mer än tre meter. Min fråga är hur växer och trivs din Ginnalalön om du bor i zon v? Ska bli extra fin på hösten med rödalöv. Hade bara en kvar... Någon som har frö av den?
Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14
Jag bor i zon 6 och känner till flera här omkring som har Ginnalalönnar. ja de får en jättevacker höstfärg, blir alldeles röda. Tyvärr har jag ingen själv - ännu... Planerar att köpa en nästa vår.
Medlem
Låter bra att Ginnalalönnar klarar av zon 6 med! Ja, om du tänker köpa trädet med, tror du nog på trädet!! För jag surfade in på E-planta.com, där ska den bara klara zon 4-5. Dina grannar har nog gett trädet bra mickroklimat?! Eller så är trädet inte nog testad, fick lätta frostskador i Öjebyn... oki, tack för svaret kan nog bli ett intressant träd att se hur det utvecklas med tiden.
Medlem
Antal inlägg: 2 199
Medlem nr: 3 388
tror inte det är mikroklimat, här i ÖStersund finsn det ginalönnar som bukar i parker tror tom att jag har sett dem som träd. kan cykla en liten om väg på väg till skolan imorgon och fota,
Medlem
oki, då kan man kanske säga den klarar zon 6 med. Bra, då ska den väl växa hyfsad hos mig med. Inte behöver du fota, blir det inte lite överarbete för dig? Om du har gjort det, tack!
Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559
Den klarar sig fint hos mej -i snålblåst o norrläge blir den knotog o växer långsammare -såklart .. än den som står i woodlandläge -mer skyddat -Upphöjd plantering o vid grop är bra