Hej,
Mina frösådda "klenissar", står fórtfarande på fönsterbrädan, men kunde inte hålla mig utan köpte också några plantor från Sinclairs häromdagen, som är plantrnade i ny-anlagda "sparrisbädden" och tar sig fint tror jag. Platsen som jag skall odla sparris har jag fixat så här (inga garantier för att det funkar dock):
Hade berghäll som start, byggde en ca 80 cm sarg av sten och trä till en "upphöjd bädd". Varvade halvbrunnen hästgödsel/träflis och havstång i lager på lager ca 40 cm tjockt. Uppepå det själva jordblandnignen bestående av gammal jord, kompost, en säck köpt kogödsel, massa sand, lite finfördelad tång, lite kalk, benmjöl och algomin, ca 30 cm lager. Planterade de köpra plantorna djupt, med rothalsen ca 10 cm under markytan (enl råd från sinclairs och isakssons bok) Hur djupt skall man plantera de nysådda plantorna i Juni tro??
Sparris är ju en strandväxt, så tång och sand är nog bra. Sedan vill de inte ha det för surt har jag läst, och så sist - massor med näring och luckert på djupet så fotbollsrötterna kan breda ut sig.. Sedan kan man ju kalla anläggningen vad man vill...
Lycka till! Lala
|