|
Billigaste maten, lägg in ditt recept |
|
|
|
29-09-2005, 11:22
|
Medlem
Antal inlägg: 8 016
Medlem nr: 3 244

|
Det billigaste jag gör tror jag är den här tomatsoppan, görs av grejer man oftast har hemma.
1 gul lök 1 vitlöksklyfta olja 1 brk kross tomater 1 msk tomatpuré 1 msk mjöl + 1 dl mjölk basilika och s&p
Hacka lök och vitlök fräs den i oljan häll i tomater och tomatpuré koka tills löken är klar krydda och red av mixa ev.
Kan lyxas till med brödkrutonger, majs eller pastarester
--------------------
|
|
|
|
|
29-09-2005, 13:18
|

Medlem
Antal inlägg: 237
Medlem nr: 1 230

|
Hjälp vilken bra tråd!!!! Hoppas det är många som har billiga recept att dela med sig av. Kram Luringen
|
|
|
|
|
29-09-2005, 13:37
|
Medlem
Antal inlägg: 2 629
Medlem nr: 4 069

|
Jag var på en stor trädgårdsfest i Danmark där det, utöver snaps och öl, bjöds på en enda rätt nämligen lökpaj i mängder. Det var så gott att det sedan dess har varit en av mina favoriter:
Klä bottnen på en lite större fyrkantig pajform med pajdeg (smördeg), förgrädda i ca 10 minuter så att den får lite färg. Skala 5-6 stora gula lökar, skär i strimlor och bryn dem mjuka i panna eller ge dem en omgång i mikron. Gör en smet av 2 ägg, 2 dl vispgrädde och 2 dl riven ost. Bred ut löken i formen, häll på äggstanningen och grädda tills smeten tjocknat och pajen har fått en gyllenbrun färg.
Mums och sååå billigt. Jag brukar äta med en klick kall craime fraiche på...
Mulle
|
|
|
|
|
29-09-2005, 15:22
|

Medlem
Antal inlägg: 2 524
Medlem nr: 5 050

|
Ja, att slå netaaves billiga recept blir nog svårt  Jag gör min tomatsoppa likadan fast utan mjölk. Det kanske man spar 50 öre på. Idag ska vi äta hemfångad abborrfilé, potatismos och rödgul trumpetsvamp. Det blir billigt. Stek filéerna. Stek svamp och lite lök, slå på lite grädde och lite fiskbuljongstärning. Slå såsen över filéerna. Hemgjord potatismos och några ruccolablad till. Det blir gott. /Åsa
|
|
|
|
|
29-09-2005, 15:26
|

Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31

|
Nu i svamptider kan man ju göra en god svampsoppa av det man hittat i skogen här är ett sådant recept Trattkantarellsoppa liter färska rensade trattkantareller eller 3 – 4 dl förvällda (ca 200 g) 1+3 msk smör 1 liter grönsaksbuljong, tärning 1/2 dl torr sherry 1/2 dl finhackad gul lök 1/2 dl fint tärnade morötter 1/2 tsk timjan 1 msk tomatpuré 3 msk vetemjöl 2 dl creme fraiche ca 1/2 tsk salt 1/2 – 1 krm cayennepeppar (1 ask kryddkrasse till serveringen) Skär den färska svampen i mindre bitar. Lägg den tillsammans med ca 1 msk smör i en kastrull och koka den under lock tills du får ut maximalt med svampspad. Tag av locket och koka in spadet i svampen så att smaken blir koncentrerad. Slå grönsaksbuljongen och sherryn över svampen och låt det hela små- koka medan du gör i ordning grönsa- kerna. Skala och finhacka löken samt ansa och skär moroten i mycket små och fina tärningar Fräs lök, morot och timjan i ca 3 msk smör i en ny kastrull utan att det får färg. Tillsätt tomatpurén som får fräsa med ett ögonblick samt pudra över mjölet under omrörning. Låt även mjölet fräsa med en kort stund tills allt blir väl blandat. Späd med svamp- och sherrybuljongen i omgångar under vispning och uppkok. Tillsätt creme fraiche och låt soppan koka sakta 10 – 15 minuter. Smaka av med salt och försiktigt med cayennepeppar – soppan är klar för servering Litet tips: passa på och plocka nypon och sätt en sats nyponsherry så har du sherry till soppan nästa år + flera år framåt ifall du inte dricker upp allt, nyponsherryn blir bara bättre med flera års lagring och den går utmärkt att använda till receptet för trattkantarellsoppa så då är det inte så mycket man måste köpa till. Nyponsherry
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|
|
|
|
|
29-09-2005, 17:21
|

Medlem
Antal inlägg: 2 781
Medlem nr: 5 587

|
Har precis lagat och ätit en jordärtskockssoppa som också är billig eftersom jag plockade skockorna i köksträdgården. Jag skalar en hel del skockor och ett par potatisar, kokar dem ca 40 minuter. Sen kryddar jag och kör sönder dem till puré med mixerstaven, späder med kokvattnet och lite kaffegrädde och vips: soppan är färdig!
--------------------
Rosita zon 1
www.ankispassion.blogg.se
www.dromtolkning.blogg.se
|
|
|
|
|
29-09-2005, 18:55
|
Medlem
Antal inlägg: 2 458
Medlem nr: 5 087

|
Hmm.. det billigaste jag brukar göra...? Minne från studenttider, när kassan var väldigt liten, men detta är fortfarande gott ibland:
Koka några paket nudlar ihop med purjolök och majskorn. Häll av allt vatten och ät det som en vegetarisk nudelrätt med soja till.
|
|
|
|
|
29-09-2005, 19:11
|
Medlem
Antal inlägg: 1 922
Medlem nr: 3 722

|
Billig mat är ofta nyttig mat.
1 lök Vitlök Chili (hmm ... alla mina recept börjar med detta ...) 1 pkt passerade tomater 2 dl röda linser Tomatpuré eller ketchup Evt. lite socker/vinäger
Fullkornspasta
Finhacka lök, vitlök och chili, fräs försiktigt, häll i linser, lite vatten och tomaterna. Koka tills linserna blivit mosiga, 15 min eller så, varierar ganska mycket. Tillsätt ketchup/tomatpuré och koka till en liten stund till lagom tjock sås (spä vid behov).
Servera med fullkornspasta (vit pasta är nog tyvärr billigare).
Om vi ska snacka riktig budget :
1 brk vita bönor Lök Vitlök Chili eller sweet chilisås Salt+peppar
Strimla och fräs grönsakerna, häll i bönorna. Koka upp. Klart.
Servera med pasta.
2:- per port, beroende på fabrikat på råvarorna. Eldorado bönor, 1,90:-, Heinz 13:- ....
--------------------
Hannasgården utanför Hammenhög, i Hjärtat av Österlen. Café - Gårdsbutik - Plantskola - Trädgård Hannasgarden.se
|
|
|
|
|
29-09-2005, 19:14
|

Medlem
Antal inlägg: 2 911
Medlem nr: 6 274

|
CITAT (mulle @ 29-09-2005, 14:37) Jag var på en stor trädgårdsfest i Danmark där det, utöver snaps och öl, bjöds på en enda rätt nämligen lökpaj i mängder. Det var så gott att det sedan dess har varit en av mina favoriter:
Klä bottnen på en lite större fyrkantig pajform med pajdeg (smördeg), förgrädda i ca 10 minuter så att den får lite färg. Skala 5-6 stora gula lökar, skär i strimlor och bryn dem mjuka i panna eller ge dem en omgång i mikron. Gör en smet av 2 ägg, 2 dl vispgrädde och 2 dl riven ost. Bred ut löken i formen, häll på äggstanningen och grädda tills smeten tjocknat och pajen har fått en gyllenbrun färg.
Mums och sååå billigt. Jag brukar äta med en klick kall craime fraiche på...
Mulle Jag brukar göra något liknande, fast med tunt skivad squash i också, jättegott!!
--------------------
Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.
|
|
|
|
|
29-09-2005, 19:14
|
Medlem
Antal inlägg: 1 922
Medlem nr: 3 722

|
Kom på en annan budgetvariant ...
Vitkål Lök Vitlök Chili Soja
Strimla grönsakerna fint och fräs i olja tills det får lite färg. Häll på lite soja och koka ihop, servera med ris. Ibland har jag i lite socker och vinäger för att få lite söt-sur karaktär.
--------------------
Hannasgården utanför Hammenhög, i Hjärtat av Österlen. Café - Gårdsbutik - Plantskola - Trädgård Hannasgarden.se
|
|
|
|
|
29-09-2005, 19:34
|

Medlem
Antal inlägg: 2 911
Medlem nr: 6 274

|
FALAFEL 6 dl torkade kikärter 2 finhackade gula lökar 3 klyftor pressad vitlök 3 ägg 2dl hackad persilja 3 msk vetemjöl 2-3 msk spiskummin 2 tsk bakpulver Lägg kikärterna i blöt över natten, minst 8 timmar. Sortera bort dåliga kikärter Skölj kikärterna och låt dem rinna av. Koka dem inte! Kör kikärterna i en matberedare, smeten ska inte vara för "mosad" Häll kikärterna i en stor skål, blanda i äggen, häll i persiljan, vitlöken, löken och kryddorna. Rör om. Häll över vetemjölet och rör om igen. Blanda ner bakpulvret. Forma falafelbullar med hjälp av två skedar och lägg dem på en oljad plåt. Kör dem i ugnen ca 15 minuter på 225 grader C och vänd dem efter halva tiden. Man kan fritera dem eller steka dem också, men det är nyttigast i ugn
--------------------
Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.
|
|
|
|
|
29-09-2005, 21:16
|

Medlem
Antal inlägg: 5 511
Medlem nr: 1 130

|
har inget recept att bjuda på just nu,,,,,
men
visst är det så att VEGETARISKT faktiskt är billigast (och nyttigast..)
(var lacto-vegetarian i 12 år....) (åt även fisk)
och odlar man själv så finns MYCKET att hämta ur den egna trädgården (även om man "bara" har en balkongodling....)
JAG är mycket GLAD för denna tråd.... fortsätt skicka in era recept..
b
|
|
|
|
|
30-09-2005, 00:28
|

Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14

|
När jag var ung och nyss hade flyttat hemifrån och hade jag ofta för mycket månad kvar i slutet på pengarna. Jag brukade ibland svänga ihop en enkel och billig soppa. Minns inte exakt hur receptet på potatis- och purjolökssoppan som jag brukade göra men hittade detta enkla recept på nätet:
Potatis- och purjosoppa
4 potatisar 1 gul lök 1 purjolök 1 msk margarin 1 liter vatten 2 grönsaksbuljongtärningar 2-3 msk grädde salt peppar persilja
Tillbehör: ostsmörgås
1. Skär potatis, lök och purjo i tunna skivor. 2. Fräs det skurna i fettet i en gryta utan att det tar färg. 3. Tillsätt vatten och buljongtärningar. Koka under lock tills potatisen är helt sönderkokt, 15-20 min. 4. Vispa soppan slät med stålvisp eller mixerstav. Tillsätt grädde och smaka av med salt och peppar. Strö över klippt persilja. Servera med smörgås. (Coop Provkök)
--------------------
Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
30-09-2005, 05:36
|

Medlem
Antal inlägg: 1 990
Medlem nr: 2 991

|
Vet inte om jag skrivit det här receptet förut !
Chili sin carne 4 port.
1 grön paprika 1 röd paprika 4 potatisar 2 gula lökar 2 klyftor vitlök 2- 3 tsk chilipulver 1 liter vatten 3 st grönsaksbuljong olja 1 burk röda bönor (Kidney bönor) 3 st tomater basilika salt och peppar
Skär grönsakerna utom tomaterna och fräs i oljan, pressa i vitlöken. Smula i grönsaksbuljongen och häll i vatten. Krydda och låt puttra tills grönsakerna är klara. Skär tomaterna i bitar och lägg i dem och låt dem bli varma.
Servera ett gott bröd till.
På sommaren när jag har tillgång till egen squash och brytbönor lägger jag i det med.
--------------------
Mvh Evelina Odlar numera i zon 4 Att fela är mänskligt, att förlåta är gudomligt.
|
|
|
|
|
30-09-2005, 16:24
|

Medlem
Antal inlägg: 295
Medlem nr: 4 123

|
Här kommer ytterligare en soppa:
1 buljongtärning en bit purjo fryst broccoli fryst majs röda linser (kort koktid) libbstick (från trädgården så klart)
Och en soppa till;
1 buljongtärning frysta ärtor en klick creme fraiche eller grädde ev lite vitlök
Koka ärtorna i buljong. Mixa ärtorna och häll tillbaks lagomt med buljong och smaka av med creme fraiche och vitlök. Funkar att äta dem både varm och kall.
--------------------
Alla såg äpplen falla, men det var bara Newton som frågade sig varför" B Baruch
|
|
|
|
|
30-09-2005, 16:28
|

Medlem
Antal inlägg: 295
Medlem nr: 4 123

|
Åhhhhh, kom på att det finns Ratatouillie oxå, underbart 1 strimlad grön paprika 1 strimlad zucchini 1 burk hela tomater 1 gul lök 1 skivad purjo vitlök efter tycke och smak olivolja salt, peppar, basilika Mjuka upp grönskaerna i olivoljan. Häll på tomater och krydda. Låt sjuda i 15 minuter. Servera med ris och vitt bröd. NJUUUT
--------------------
Alla såg äpplen falla, men det var bara Newton som frågade sig varför" B Baruch
|
|
|
|
|
01-10-2005, 22:05
|
Medlem
Antal inlägg: 4 792
Medlem nr: 5 891

|
Min billigaste mat är av sådant som växer i trädgården eller sådant som jag plockar på mina promendader. Varje sommar/höst äter jag detta.
Steker ur några svampar och innan all vätska försvunnit blandar jag den lök som vuxit sig klar. Tärnar ner lite squach som också får fräsa en stund.
Kokar upp vatten och buljongtärning och lägger i morötter, potatis och andra rotfrukter samt några finskurna tomater. När dessa nästan är mjuka blandas innehållet från stekpannan i kastrullen.
Givetvis kryddar jag efter humör och sist reder jag av med mjöl, grädde eller mjölk och gärna några finhackade kryddor. Kostar ju bara en buljongtärning och lite ström
|
|
|
|
|
12-10-2005, 07:35
|
Medlem
Antal inlägg: 647
Medlem nr: 2 895

|
En annan variant:
Pasta (billigaste sorten) med sås kokt på lök, vitlök och krossad tomat och olivolja. Tomatsåsen ska koka länge 30 minuter minst för att smaken ska komma fram. Krydda givetvis med salt o peppar åtminstone.
En lyxvariant kan ju vara att tillsätta lite buljongtärning och kanske lite skinka.
Annars är ju vegetarisk ärtsoppa billigt och bra. Jag har inget recept i huvudet men man kan föja ärtpaketets recept och ta bort fläsket. Blanda istället i purjolök och/eller lök, lite potatis och buljongtärning, Går bra att frysa in.
--------------------
"brukar är inte alltid"
|
|
|
|
|
12-10-2005, 16:03
|

Medlem
Antal inlägg: 566
Medlem nr: 1 716

|
Strömming brukar vara billigt! Gott med potatismos Och rårakor med lingonsylt är inte fel det heller
--------------------
zon 1 Ett steg i taget så är man på väg
|
|
|
|
|
18-10-2005, 20:38
|
Medlem
Antal inlägg: 8 016
Medlem nr: 3 244

|
Palt är billigt och gott tycker jag. Vanlig hederlig palt gjord på rå potatis och kornmjöl. Jag fyller dom inte utan tar sovlet bredvid. Tärnat fläsk eller kotlettbacon steks med lite lök och kryddas med kryddpeppar. Lingon och en smörklick till förstås. Godast är den dagen efter, då skivar jag den och steker den knaprig, äter bara med lingon och smör.
Jag gör den på känn men hittade det här receptet.
Palt Ingredienser: rå potatis kornmjöl vetemjöl salt rimmat sidfläsk
Gör såhär: Skala ca 10 stora potatisar och kör med rivverktyget i en matberedare tills det blir en sörja. Man kan behöva köra med kniven också. Detta kan göras ena dagen och lämnas i kylen över natten. Blanda denna potatissörja med 2dl vetemjöl och fortsätt med kornmjöl tills konsistensen blir fin (släpper bunken) Blanda i lagom med salt. Stek sidfläsket och blanda in i degen. Koka i en stor kastrull. Rör försiktigt med träslev medan de kokar så att de inte fastnar i botten. Koka tills de flyter upp och fem minuter till. Servera med rårörda lingon och ekologisk smör.
--------------------
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|