CITAT (Xelma @ 03-10-2005, 12:23)
Tja, jag gillar ju inte cellplast, dvs frigolit. Men myrorna gör. De bygger fina bon i dem. Därför använder man sällan den vita under hus. Den blå tror jag de brukar använda istället, vet dock ej vad skillnaden är. Det finns kantelement till grundläggning färdiga med puts på utsidan. Så idén med din mur är väl inte så dum.
Du måste fästa in muren rejält mot vind. Ett plank bredvid hjälper nog inte tillräckligt, det kan ju blåsa från andra hållet...
Jag skulle inte fuskat utan använt leca.
Tänk på att du vanligtvis inte får bygga högre än 90 cm utan bygglov.
Myror bygger lika fina bon och tycker lika bra om både "vit" och "blå" polystyren. Skillnaden annars mellan dessa två är att den vita är formgjuten och den blå är formsprutad (extruderad). Dessutom är det olika drivgaser i produkterna, pentan resp koldioxid. Vit används lika mycket till bottenplattor som blå, men eftersom den vita inte har lika hög tryckhållfasthet föreskrivs "blå" vid större/tyngre byggen.
Dessutom finns den "blå" i såväl lila som grönt. Varje producent har sin egen färg.
Skulle själv inte använda polystyrenblock till en mur utan välja lecablock! De är enklare att putsa snyggt och hållbart. Men som isolering är polystyrenblock oslagbara
Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...