Medlem
Antal inlägg: 514
Medlem nr: 2 315
Stockholmskusten. Just nu är det stjärnklart, nästan fullmåne och lite blåsigt, långt ifrån den storm som antogs skullle komma. +3 grader och höst i luften, klar - torr och kall. Men jag undrar om det blir någon frost??.. Har lyft in baljan med luktärt, krasse, lobelia och dill i garaget ..i fall att.. Klippte även av alla stora dahlior och skapade mig ett jättearrangemang i fönstret. Undrar hur det går för min lilla häck av solrosen "Teddy Bear".. månne den klara natten.. Någon av er andra som ser någon frost ?
--------------------
Bor i zon: Stockholms inre kustområde "Ännu har det inte kommit en vår då knoppar glömt att brista"
Medlem
Hmm.. enligt SMHI ska det ju blåsa hela helgen utmed Östersjön - men brukar det verkligen bli frost då.. Att det känns "kallt" är ju mer förklarigt.. men frost brukar det ju bli när det är kav lugnt, men vindriktningen är från norr och stjärnklart förstås... hmm... Har nu varit ute och dragit in krukorna intill husväggen.. har några vaser med Kärleksört som står och rotar sig... inte kan väl vattnet frysa bara för det är frostvarning..?... Det blir en intressant morgon..
--------------------
Bor i zon: Stockholms inre kustområde "Ännu har det inte kommit en vår då knoppar glömt att brista"
Medlem
Har nu surfat på SMHI - det var +8 grader vid Sandhamn kl 22 - och blåste 11 sekundermeter.. inte mycket till storm.. glädjande nyheter att det nog är lugnt för natten, ur frostsynpunkt. Vattnet, dvs Östersjön, "värmer" fortfarande. Såg att det var nästan 5 minus i Smålands inre.. men mycket varmare kring södra Sveriges kuster..
--------------------
Medlem
Idag åkte även mina orkideér in.. med tanke på frostvarningen, de har fått husera utomhus sen i maj.. stora knoppar på alla stänglar.. ska bli härligt att få se dom brista ut nu när de får komma in i värmen.. Kvar ute på altanen vid husväggen har jag dock lämnat 1,5 meter Japanskt plommon, Japonica Eribotrya.. den ska tåla lite frost..
--------------------
Medlem
Ingen frost.. temperaturen stannade på 3 plusgrader. Men dagen bjuder på den kallaste hittills, +8 grader och nordvindar.. hutter.. Det finns tydligen lite regn över Östersjön, mot Finland, skulle faktiskt önska att det kom hit.. det är snustorrt i marken... Känns som det skulle behöva regna dygnet runt i flera veckor..
--------------------
Medlem
Antal inlägg: 7 705
Medlem nr: 276
- 1 grader i natt i Västerås, har grävt upp alla knölar av olika slag. Även vi har extremt torrt, kan inte minnas något liknande har vattnat men det räcker inte på långa vägar.
--------------------
Den som planterar en trädgård planterar lycka Bor i zon 3 - 4