Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Nån som drabbats av stickvirus här?, Likasinnade?
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 04-11-2005, 16:08
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem nr: 20

Hej hopp,

Nån som också drabbats av detta hemska stickvirus som grasserar? Symptom är okontrollerade garninköp, vilda viftningar med diverse vapen samt små skavsår på pekfingret och mystiska luddtussar här i var i bostaden!

Snart ett år sedan startade jag igen - jag som stickade som en galning på gymnasiet och hela studietiden och sedan lade av - är igång igen! Otåliga jag stickar underbara strumpor och spetssjalar och har t o m startat en sticklista för stick&virklystna på Västkusten!

Visst är det skojigt! Och med Internet så finns det en uppsjä av mänster som är gratis - god info som är gratis - www.garnstudio.se www. knitty.com

och så;

http://groups.yahoo.com/group/handarbeta/

Tänk - nu känns det inte lika onyttigt att sitta framför TVn och vegetera längre ;-)

och sådan bra terapi det är! För första gången i mitt liv har jag äntligen LÅNGA naglar! Sticka istället för å bita!

Hopaps fler har hittat 'hit' - stick & vikeriet är så smittsamt och så KUL!

Glada hälsningar ifårn Ingrid

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 04-11-2005, 16:14
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

laugh.gif Jo! Ifjol drabbades jag denna tid, hela släkten fick "mjuka" julklappar.
          Men jag kan meddela att "enklare" virus har läkt på ca. 6 månader
          Så just nu är jag "Helt frisk" Men visst känner jag att "det sticker till" ibland wub.gif Men ännu har det inte "blossat upp" igen

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          Berit
          Inlägg 04-11-2005, 16:41
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 863
          Medlem nr: 305

Jag började också sticka igen för ca ett år sedan, men det blev mest goa, varma raggsockor, halsdukar och lite smått och gott.

Nu virkar jag en rosa sommarklänning åt min sons kvinna, i 60-tals stuk. Hittade pärmvis med gamla mönster hos en väninna som har sparat mönster sedan 60-talet och framåt. (Hon är textillärare). Garn till dessa mönster finns ju inte att få tag på idag men man får prova sig fram med de nya garnerna.

Kul är det iaf och sonkvinnan är överlycklig eftersom det enbart är 50-60-70 tal i klädväg som gäller. tongue.gif

--------------------

Citera
          cic
          Inlägg 04-11-2005, 16:46
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 4 062
          Medlem nr: 3 478

Det går i perioder. Just nu syr jag bara. Men så snrt jag blir bra i armen ska jag sticka ett par lovikkavantar till en kompis. Det är lätt och går snabbt. tongue.gif

--------------------
          Jag har mina principer. Och när dom inte passar så har jag andra.
          Groucho Marx

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 04-11-2005, 16:56
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Och ja som har stickat så mycket örut, men nu går det tyvärr inte längre.

Min svärmor slutade också för flera år sedan men började igen för 2 år sedan. Så hon fick en del av mina grejor.

Men än finns det en del kvar.

Ingriod du kanske inte vet vad du skall sticka? Jag skulle säkert hitta på en del....

Har även en del sticktidningar kvar, många visserligen på tyska men kan man sticka så klarar man det. Många fina trojor där...

Elisabeth

Citera
          Maria i Helsingb...
          Inlägg 04-11-2005, 17:03
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 2 142
          Medlem nr: 2 667

CITAT (Ingrid på Västkusten @ 04-11-2005, 17:08)
          Hej hopp,

Nån som också drabbats av detta hemska stickvirus som grasserar? Symptom är okontrollerade garninköp, vilda viftningar med diverse vapen samt små skavsår på pekfingret och mystiska luddtussar här i var i bostaden!

Snart ett år sedan startade jag igen - jag som stickade som en galning på gymnasiet och hela studietiden och sedan lade av - är igång igen! Otåliga jag stickar underbara strumpor och spetssjalar och har t o m startat en sticklista för stick&virklystna på Västkusten!

Visst är det skojigt! Och med Internet så finns det en uppsjä av mänster som är gratis - god info som är gratis - www.garnstudio.se www. knitty.com

och så;

http://groups.yahoo.com/group/handarbeta/

Tänk - nu känns det inte lika onyttigt att sitta framför TVn och vegetera längre ;-)

och sådan bra terapi det är! För första gången i mitt liv har jag äntligen LÅNGA naglar! Sticka istället för å bita!

Hopaps fler har hittat 'hit' - stick & vikeriet är så smittsamt och så KUL!

Glada hälsningar ifårn Ingrid

Hahaha, jag tänkte "Vad talar människan om???" - inget jag hört trots många år i vårdyrket laugh.gif

Har tänkt på det och faktiskt känt mig lite sugen sedan jag träffade dig och din kofta/sjal(?).......har många stickor liggande, kanske skulle man prova på? Jag surfar in på din länk och känner mig för tror jag. Skulle så gärna vilja ha en poncho/sjal smile.gif

--------------------
          CITAT
          * Gardening - Nature's Prozac *

Citera
          yenny
          Inlägg 04-11-2005, 18:47
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 5 336
          Medlem nr: 5 411

Japp... jag har haft det i många år wub.gif

Var på syfestivalen i sollentuna idag... där fans en hel del garner... fast jag fick beslutsångest och kom bara hem med garn till en schal.... å så en hel del pärlor med... är pärlgalen också biggrin.gif

--------------------
          Mvh Jenny Zon 2-3 sthlm

Citera
          bikiv
          Inlägg 04-11-2005, 19:33
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 696
          Medlem nr: 5 207

Åh, denna tråd sätter igång lusten och fantasin! Kanske man skulle börja sticka igen?

På 80-talet då jag var sjukskriven (ca 8 år) p ga diskbråck (flera operationer...) stickade jag som en galning. Köpte garner på rea och stickade egendesignde tröjor. När jag tillslut hade 10 - 12 st fick jag kontakt med en boutique i centrala Sthlm som köpte och sålde mina tröjor. Det blev väl så där 40 - 50 st...

Hade turen att kunna börja jobba igen - men, då blev det slut på stickandet! Har en massa garn kvar från den tiden...

Jisses, vad lockande det känns...

--------------------
          Birgitta i Sthlms-området zon 2 / 3 / 4 ???

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 04-11-2005, 20:00
          Länk hit: #9

Medlem

Tjohoo,

Det är inte bara 'Gardening' som är Nature's Prozac - det finns stickning med ;-)

Och jag ahr riktigt drabbats smile.gif och visst - det är som alla hobbysar - här i Trädgårdsvärlden nickar många igen kännande när vi pratar om förjortningar såsom 'NPK' men i stickvärlden - det finns en OMEGASTOR stickinternetvärld pratar man om 'UFO' 'LYS' och det jag lider av nu 'SEALE'

UFO = Unfinished Objects
          LYS = Local Yarn Stora

Och det sistnämnda stash exceeding a lifetime d v s garngömmarn har antagit gigantiska proportioner och är mer än vad man rimligtvis kan klara av under en livstid.
          Garngam? Helgalen? hagalen? Det är tammetusan som FRÖN! Och frökataloger :-)

Bättre hälften pstår att garngömman är som en riktig rikedom :-) har man garn är man rik ;-)

Ochs edan kan man bli nönstergalen pärlgalen stickgalen - alla sorters galen :-)

Och det är riktigt illa. teknik-freak som jag ju är i mångt och mycekt - nu köps det avancerade stickböcker - meckas med Shetlandsspetssjalar - ja MYCKET tokigt och så - det finns alltid ett bättre sätt å göra just DETTA på - nu meckar jag också med att sticka plagg utan sömmar, gjorde mig en urhäftig stickad tröja utan EN söm i raglan då :-))
          och sjalar - stickade ullstrumpor som ju är godare än ALLA köpestrumpor i hela vääärlden! Jupp - rubbet ;-) dem stickar jag på stickor 2-2,5 smile.gif

Virus?

Glada stickiga hälsningar ifårn ingrid

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 04-11-2005, 20:21
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Kanske skulle man göra ett försök smile.gif förr om åren har jag stickat jättemycket... satt aldrig framför teven t.ex utan stickning el virkning och jag har ett par ggr vunnit garn i sticktävlingar som garnfabrikanter ordnat... men det är mååånga år sedan.

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 04-11-2005, 20:35
          Länk hit: #11

Medlem

Om Ni orkar med lite till;

http://www.heirloom-knitting.co.uk/

Vansinngt fräck tanga för män;

http://knitty.com/ISSUEsummer04/PATT302calories.html

Stickade nätstrumpor:

http://knitty.com/ISSUEsummer04/PATTlolita.html

behöver Ni mer :-))))))

Skrattar Ingrid som tror starkt på att skratt stickning, hemgjorda tvålar och trädgårderande är mycket bra ingredienser i Livet :-)))

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 04-11-2005, 23:24
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

Har lidit av detta virus i en herrans massa år, men har blivit ofrivilligt botad sen 4-5 år. Jag får kramp i händerna efter halva varvet och måste lägga det ifrån mig en stund, så det går alldeles för långsamt.

Sen gick det ju an när man satt framför TVn, men nu när man sitter framför datorn....... då är det himla svårt att sticka samtidigt! smile.gif
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          ninnisky
          Inlägg 04-11-2005, 23:48
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 5 047
          Medlem nr: 3 958

Har stickat i hela mitt liv, nästan....men under senare år har inte händerna velat vara med så det har inte blivit något av alla drömmar och alla garner som finns hemma!
          Har dock bestämt mig för att jag ska sticka en fiskartröja till minsta barnbarnet, snart 4, i samma modell som alla i familjen fick på 70-talet. Mönstret har jag kvar och garnet har jag köpt -- frågan är bara när jag ska börja!

--------------------
          Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...

Citera
          zaaritha
          Inlägg 04-11-2005, 23:50
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Drabbas aldrig av dylikt!!! wub.gif

Citera
          Björken
          Inlägg 05-11-2005, 03:16
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 1 135
          Medlem nr: 5 335

Är alltid drabbad av det. Har alltid något på gång.
          Men sysslar mycket med handarbete överhuvudtaget och att sätta mig vid symaskinen är en avkoppling som heter duga.

Citera
          Gillan
          Inlägg 05-11-2005, 06:31
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

Trots att jag vet , att det inte fungerar längre, så
          drabbas jag av detta virus varenda gång jag ser
          ett snyggt garn wub.gif.
          Som tur är, har jag en närstående som gärna och med
          stor tacksamhet tar emot garnerna jag köpt wub.gif.

Jag tror ju varje gång att det ska fungera. Om jag bara
          stickar/ virkar/ broderar en liten stund åt gången, så
          borde det ju gå bra wub.gif

Nja, idag skrattar jag bara åt det, men det fanns en tid då.........
          ............. sad.gif

/Gillan

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 05-11-2005, 08:41
          Länk hit: #17

Medlem

Evgeni jag hade flera påbörjade trojor ligga i lådan, samt några halvfärdiga . Tur att min svärmor började sticka igen.

Än idag går jag inte in i garnaffairen, skulle säkert köpa något och tror att det går om man bara tar det lugnt. Men det gör det tyvärr inte.

Elisabeth

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 05-11-2005, 14:11
          Länk hit: #18

Medlem

Började nu titta genom alla dessa stickhäfte ja ghar här.

Ingrid tittar just nu i ett häfte (fashion family) med många snygga tröjor i raglanmodeller. Allt kommer ju tillbaka igen, så det kanske är toppmodern nu.
          Jag tror du får ta en tur hit och titta genom det här

Elisabeth

Citera
          titti49zon6
          Inlägg 05-11-2005, 15:03
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 2 009
          Medlem nr: 5 169

Här har ni en till som är drabbad( sen många många år tillbaks) av stickfrossa,
          syfeber,virkvansinne och broderiglädje som också har sytt kläder åt mig själv och mina barn
          Numer syr och stickar jag mest åt barnbarnen
          Ihelgen har vi varit på hantverksmässa i Arkushallen i Luleå, min man blängde på mig när jag inhandlade 2 filtnålar(jag tovar ) pärlor och pärltråd samt några helt underbara garnnystan till schalar. Jag har annars garn för resten av mitt liv samt att det blir över till ett rejält
          arv åt barnen biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
          För att inte tala om alla tyger som jag bara måååste ha till lapptäcken o annat smått o gott
          Livet känns rikt när man kan jobba med sina händer och vintern är ju lång
          till våren är det trädgården som gäller men även där kan man sitta och mysa med ett handarbete eller hur wub.gif
          Kul att det finns fler av oss på odla, vi får hålla kontakt
          OBS Jag tittade på en ny symaskin från Husqvarna, helt underbar med ett pris på endast 58000:- vad sägs om det-tror jag skall önska i julklapp
          laugh.gif laugh.gif laugh.gif biggrin.gif biggrin.gif

--------------------
          Glad fd. amatörodlare vid Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          LadyG
          Inlägg 05-11-2005, 18:02
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

58 000:- på riktigt?!? Men det får man ju en bra begagnad bil för ohmy.gif

Jag skulle gärna skaffa mig en symaskin men just nu har jag inte råd...

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera

5 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-09-2025, 09:40

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon