|
Ingrid på Västkusten
04-11-2005, 16:08
Hej hopp, Nån som också drabbats av detta hemska stickvirus som grasserar? Symptom är okontrollerade garninköp, vilda viftningar med diverse vapen samt små skavsår på pekfingret och mystiska luddtussar här i var i bostaden! Snart ett år sedan startade jag igen - jag som stickade som en galning på gymnasiet och hela studietiden och sedan lade av - är igång igen! Otåliga jag stickar underbara strumpor och spetssjalar och har t o m startat en sticklista för stick&virklystna på Västkusten! Visst är det skojigt! Och med Internet så finns det en uppsjä av mänster som är gratis - god info som är gratis - www.garnstudio.se www. knitty.com och så; http://groups.yahoo.com/group/handarbeta/Tänk - nu känns det inte lika onyttigt att sitta framför TVn och vegetera längre ;-) och sådan bra terapi det är! För första gången i mitt liv har jag äntligen LÅNGA naglar! Sticka istället för å bita! Hopaps fler har hittat 'hit' - stick & vikeriet är så smittsamt och så KUL! Glada hälsningar ifårn Ingrid
Lady Hamilton
04-11-2005, 16:14
 Jo! Ifjol drabbades jag denna tid, hela släkten fick "mjuka" julklappar. Men jag kan meddela att "enklare" virus har läkt på ca. 6 månader Så just nu är jag "Helt frisk" Men visst känner jag att "det sticker till" ibland  Men ännu har det inte "blossat upp" igen
Jag började också sticka igen för ca ett år sedan, men det blev mest goa, varma raggsockor, halsdukar och lite smått och gott. Nu virkar jag en rosa sommarklänning åt min sons kvinna, i 60-tals stuk. Hittade pärmvis med gamla mönster hos en väninna som har sparat mönster sedan 60-talet och framåt. (Hon är textillärare). Garn till dessa mönster finns ju inte att få tag på idag men man får prova sig fram med de nya garnerna. Kul är det iaf och sonkvinnan är överlycklig eftersom det enbart är 50-60-70 tal i klädväg som gäller.
Det går i perioder. Just nu syr jag bara. Men så snrt jag blir bra i armen ska jag sticka ett par lovikkavantar till en kompis. Det är lätt och går snabbt.
Elisabeth-Västkustkolonisten
04-11-2005, 16:56
Och ja som har stickat så mycket örut, men nu går det tyvärr inte längre.
Min svärmor slutade också för flera år sedan men började igen för 2 år sedan. Så hon fick en del av mina grejor.
Men än finns det en del kvar.
Ingriod du kanske inte vet vad du skall sticka? Jag skulle säkert hitta på en del....
Har även en del sticktidningar kvar, många visserligen på tyska men kan man sticka så klarar man det. Många fina trojor där...
Elisabeth
Maria i Helsingborg
04-11-2005, 17:03
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 04-11-2005, 17:08) Hej hopp, Nån som också drabbats av detta hemska stickvirus som grasserar? Symptom är okontrollerade garninköp, vilda viftningar med diverse vapen samt små skavsår på pekfingret och mystiska luddtussar här i var i bostaden! Snart ett år sedan startade jag igen - jag som stickade som en galning på gymnasiet och hela studietiden och sedan lade av - är igång igen! Otåliga jag stickar underbara strumpor och spetssjalar och har t o m startat en sticklista för stick&virklystna på Västkusten! Visst är det skojigt! Och med Internet så finns det en uppsjä av mänster som är gratis - god info som är gratis - www.garnstudio.se www. knitty.com och så; http://groups.yahoo.com/group/handarbeta/Tänk - nu känns det inte lika onyttigt att sitta framför TVn och vegetera längre ;-) och sådan bra terapi det är! För första gången i mitt liv har jag äntligen LÅNGA naglar! Sticka istället för å bita! Hopaps fler har hittat 'hit' - stick & vikeriet är så smittsamt och så KUL! Glada hälsningar ifårn Ingrid Hahaha, jag tänkte "Vad talar människan om???" - inget jag hört trots många år i vårdyrket Har tänkt på det och faktiskt känt mig lite sugen sedan jag träffade dig och din kofta/sjal(?).......har många stickor liggande, kanske skulle man prova på? Jag surfar in på din länk och känner mig för tror jag. Skulle så gärna vilja ha en poncho/sjal
Japp... jag har haft det i många år Var på syfestivalen i sollentuna idag... där fans en hel del garner... fast jag fick beslutsångest och kom bara hem med garn till en schal.... å så en hel del pärlor med... är pärlgalen också
Åh, denna tråd sätter igång lusten och fantasin! Kanske man skulle börja sticka igen?
På 80-talet då jag var sjukskriven (ca 8 år) p ga diskbråck (flera operationer...) stickade jag som en galning. Köpte garner på rea och stickade egendesignde tröjor. När jag tillslut hade 10 - 12 st fick jag kontakt med en boutique i centrala Sthlm som köpte och sålde mina tröjor. Det blev väl så där 40 - 50 st...
Hade turen att kunna börja jobba igen - men, då blev det slut på stickandet! Har en massa garn kvar från den tiden...
Jisses, vad lockande det känns...
Ingrid på Västkusten
04-11-2005, 20:00
Tjohoo, Det är inte bara 'Gardening' som är Nature's Prozac - det finns stickning med ;-) Och jag ahr riktigt drabbats  och visst - det är som alla hobbysar - här i Trädgårdsvärlden nickar många igen kännande när vi pratar om förjortningar såsom 'NPK' men i stickvärlden - det finns en OMEGASTOR stickinternetvärld pratar man om 'UFO' 'LYS' och det jag lider av nu 'SEALE' UFO = Unfinished Objects LYS = Local Yarn Stora Och det sistnämnda stash exceeding a lifetime d v s garngömmarn har antagit gigantiska proportioner och är mer än vad man rimligtvis kan klara av under en livstid. Garngam? Helgalen? hagalen? Det är tammetusan som FRÖN! Och frökataloger :-) Bättre hälften pstår att garngömman är som en riktig rikedom :-) har man garn är man rik ;-) Ochs edan kan man bli nönstergalen pärlgalen stickgalen - alla sorters galen :-) Och det är riktigt illa. teknik-freak som jag ju är i mångt och mycekt - nu köps det avancerade stickböcker - meckas med Shetlandsspetssjalar - ja MYCKET tokigt och så - det finns alltid ett bättre sätt å göra just DETTA på - nu meckar jag också med att sticka plagg utan sömmar, gjorde mig en urhäftig stickad tröja utan EN söm i raglan då :-)) och sjalar - stickade ullstrumpor som ju är godare än ALLA köpestrumpor i hela vääärlden! Jupp - rubbet ;-) dem stickar jag på stickor 2-2,5  Virus? Glada stickiga hälsningar ifårn ingrid
*Felix matte*
04-11-2005, 20:21
Kanske skulle man göra ett försök  förr om åren har jag stickat jättemycket... satt aldrig framför teven t.ex utan stickning el virkning och jag har ett par ggr vunnit garn i sticktävlingar som garnfabrikanter ordnat... men det är mååånga år sedan.
Ingrid på Västkusten
04-11-2005, 20:35
Om Ni orkar med lite till; http://www.heirloom-knitting.co.uk/Vansinngt fräck tanga för män; http://knitty.com/ISSUEsummer04/PATT302calories.htmlStickade nätstrumpor: http://knitty.com/ISSUEsummer04/PATTlolita.htmlbehöver Ni mer :-)))))) Skrattar Ingrid som tror starkt på att skratt stickning, hemgjorda tvålar och trädgårderande är mycket bra ingredienser i Livet :-)))
Anki på Öland
04-11-2005, 23:24
Har lidit av detta virus i en herrans massa år, men har blivit ofrivilligt botad sen 4-5 år. Jag får kramp i händerna efter halva varvet och måste lägga det ifrån mig en stund, så det går alldeles för långsamt. Sen gick det ju an när man satt framför TVn, men nu när man sitter framför datorn....... då är det himla svårt att sticka samtidigt! Anki
ninnisky
04-11-2005, 23:48
Har stickat i hela mitt liv, nästan....men under senare år har inte händerna velat vara med så det har inte blivit något av alla drömmar och alla garner som finns hemma! Har dock bestämt mig för att jag ska sticka en fiskartröja till minsta barnbarnet, snart 4, i samma modell som alla i familjen fick på 70-talet. Mönstret har jag kvar och garnet har jag köpt -- frågan är bara när jag ska börja!
zaaritha
04-11-2005, 23:50
Drabbas aldrig av dylikt!!!
Björken
05-11-2005, 03:16
Är alltid drabbad av det. Har alltid något på gång. Men sysslar mycket med handarbete överhuvudtaget och att sätta mig vid symaskinen är en avkoppling som heter duga.
Trots att jag vet , att det inte fungerar längre, så drabbas jag av detta virus varenda gång jag ser ett snyggt garn  . Som tur är, har jag en närstående som gärna och med stor tacksamhet tar emot garnerna jag köpt  . Jag tror ju varje gång att det ska fungera. Om jag bara stickar/ virkar/ broderar en liten stund åt gången, så borde det ju gå bra Nja, idag skrattar jag bara åt det, men det fanns en tid då......... ............. /Gillan
05-11-2005, 08:41
Evgeni jag hade flera påbörjade trojor ligga i lådan, samt några halvfärdiga . Tur att min svärmor började sticka igen.
Än idag går jag inte in i garnaffairen, skulle säkert köpa något och tror att det går om man bara tar det lugnt. Men det gör det tyvärr inte.
Elisabeth
05-11-2005, 14:11
Började nu titta genom alla dessa stickhäfte ja ghar här.
Ingrid tittar just nu i ett häfte (fashion family) med många snygga tröjor i raglanmodeller. Allt kommer ju tillbaka igen, så det kanske är toppmodern nu. Jag tror du får ta en tur hit och titta genom det här
Elisabeth
titti49zon6
05-11-2005, 15:03
Här har ni en till som är drabbad( sen många många år tillbaks) av stickfrossa, syfeber,virkvansinne och broderiglädje som också har sytt kläder åt mig själv och mina barn Numer syr och stickar jag mest åt barnbarnen Ihelgen har vi varit på hantverksmässa i Arkushallen i Luleå, min man blängde på mig när jag inhandlade 2 filtnålar(jag tovar ) pärlor och pärltråd samt några helt underbara garnnystan till schalar. Jag har annars garn för resten av mitt liv samt att det blir över till ett rejält arv åt barnen  För att inte tala om alla tyger som jag bara måååste ha till lapptäcken o annat smått o gott Livet känns rikt när man kan jobba med sina händer och vintern är ju lång till våren är det trädgården som gäller men även där kan man sitta och mysa med ett handarbete eller hur Kul att det finns fler av oss på odla, vi får hålla kontakt OBS Jag tittade på en ny symaskin från Husqvarna, helt underbar med ett pris på endast 58000:- vad sägs om det-tror jag skall önska i julklapp
58 000:- på riktigt?!? Men det får man ju en bra begagnad bil för Jag skulle gärna skaffa mig en symaskin men just nu har jag inte råd...
*Felix matte*
05-11-2005, 18:15
titti49zon6
05-11-2005, 19:11
....ja,det är sant var tvungen att fråga två gånger om priset och visst var den fin men skulle inte betala så mycket har en som kostade 24000:- för 6 år sen och den får duga(har4 maskiner till) hinner ju bara sy på en i taget har ju bara pension att leva av och gubben tittade lite konstigt på mig när jag sa(mest på skämt)att jag önskade en sån maskin i julklapp
cinis74
05-11-2005, 21:56
Här är en till som blivit biten av stickbacillen. Stickade mycket i tonåren tills det blev "töntigt" men blev fast igen förra vintern när jag fick för mig att jag skulle sticka ett par pulsvärmare med pärlor. Nu kan jag inte sluta sticka. Är hur kul som helst! Det finns massor med bloggar och maillistor på nätet att vara med på om man vill ha tips och idéer. Det är bara att vill-göra-listan och antalet UFOn blir fler och fler..... Kika gärna in på min blog (lite dåligt uppdaterad på sistone men ändå...). Där finns länkar till andra bloggar också om någon är nyfiken. http://www.cina.blog-city.com
*Felix matte*
05-11-2005, 21:59
CITAT (cinis74 @ 05-11-2005, 22:56) Här är en till som blivit biten av stickbacillen. Stickade mycket i tonåren tills det blev "töntigt" men blev fast igen förra vintern när jag fick för mig att jag skulle sticka ett par pulsvärmare med pärlor. Nu kan jag inte sluta sticka. Är hur kul som helst! Det finns massor med bloggar och maillistor på nätet att vara med på om man vill ha tips och idéer. Det är bara att vill-göra-listan och antalet UFOn blir fler och fler..... Kika gärna in på min blog (lite dåligt uppdaterad på sistone men ändå...). Där finns länkar till andra bloggar också om någon är nyfiken. http://www.cina.blog-city.com Sidan sparad
cinis74
05-11-2005, 22:01
CITAT (Felix matte @ 05-11-2005, 22:59) Sidan sparad 
Här en till som har varit fullständigt stickgalen men har måst sluta p g a artros i lederna! Jag har t o m en stickmaskin kvar, en sådan där man kan programmera själv mönster på ett hålkort!! Någon som vill köpa den billigt!?
Ujujujuj.....jag vet hur det var då jag "insjuknade" i stickviruset på 80-talet..  ...det höll i sig i några år och resulterade i en herrans massa tröjor som ingen använde.
ja jag e ju periodare jag på diverse typer av handarbeten o det är ju jättekul då man förfärdigat nåt nu har jag hittat två gamla dockor som jag ska ta o sy o sticka kläder till så att mitt nyaste lilla barnbarn har något att leka med då dom kommer hit kommer lägga in bilder sen på min handarbetshemsida länk nedan förresten om det är nån som har ideer så kan ni väl dela med er av mönter o glada tillrop på mitt handarbetsforum
Ingrid på Västkusten
06-11-2005, 21:12
Elisabeth - jag ääälskar raglan oavsett vad modet är! Hmmm Du kanske önskar en vintersquash???
Glada hälsningar ifrån Ingrid
06-11-2005, 21:25
Ja varför inte, har 2 mindre kvar, köpte ju i säve självplock. Men jag tror jag skall göra en soppa imorgon.
Jag gillade ju också raglan. Ett tag var det ju modern att stocka parabello eller hur dom nu hette. När man börjar på en arm och sticker tvärs över till andra sidan.
vilda-tomten
06-11-2005, 23:42
Jodå, här är en till. Jag är periodare där perioderna dyker upp med 10 årsintervall ungefär. Senaste infektionen drabbade för en månad sedan. Sedan dess har jag stickat en tandemolle till mig och bebisen, var sin mössa till alla gossarna (nåja, maken virkade jag en till), en olle till, ett par vantar samt två tröjor och ett par byxor till minstingen.
I helgen tittade jag i gamla handarbetstidningar från mitten av 80-talet och bara dreglade! Vilken massa färger! Vilken fantasi!
Nästa projekt blir en tandemponcho/-storkofta som både jag och bäse ryms i när vi är ute och promenerar.
Jag började sticka i mitten av 70-talet för att sluta röka! Omgivningen trodde inte sina ögon, för handarbeten och jag hörde liksom inte ihop. Fortsatte i ca 15 år. Åtskilliga tröjor, både till mig själv, maken och barnen. Samtliga användes. Mehlie tyckte dock inte om att jag handarbetade, då blev hon sotis!  Då skulle hon alltid sitta i knä. Nu har hon ju gått bort. Dessutom "ärvde" jag kartongvis med garner i november förra året när mamma gick bort. En tanke har fötts... Skall gå in och kolla alla länkarna och låta mig frestas.
CITAT (vilda-tomten @ 07-11-2005, 00:42) Senaste infektionen drabbade för en månad sedan. Sedan dess har jag stickat en tandemolle till mig och bebisen, var sin mössa till alla gossarna (nåja, maken virkade jag en till), en olle till, ett par vantar samt två tröjor och ett par byxor till minstingen.  Jösses! Allt det där på en månad? Hur många armar har du egentligen? Tycker också om att sticka men åååh så länge sen det var jag gjorde det senast. Har skaffat mej andra stillasittande hobbies istället... Datorn är ett fördärv!  Skulle kanske plocka fram mina garner igen, kunde ju börja med en grytlapp eller två...
Ingrid på Västkusten
08-11-2005, 07:27
Grytlapp? Tänk pulsvärmare! Finns inge trevligare å ha på sig vid datorn - jag blir alltid så kall när jag sitter å knapprar som nu :-)
I går kväll var jag på stick-kafe här i Göteborg - oj vad sådant är KUL! Och vart intervjuad av Sveriges radio till min förvåning ;-) de skall visst göra program om stickkafeer!
Hälsar Ingrid
Pulsvärmare! Wow vilka grejer det finns.  ---------------------- Glömde!  Säg till när det blir dags för radioprogrammet!
Ingrid på Västkusten
08-11-2005, 08:21
Ja sådana här tex; http://www.slojd.nu/slojd/doc/slojd01-717.htmvarma å goa! Vi får se om det blir någe radioprogram ;-) ingen aaaaning ! Glada skrattiga hälsningar ifårn Ingrid
på tal om pulsvärmare... dessa har jag gjort.
Ingrid på Västkusten
08-11-2005, 09:17
Aaaasflotta! Hur bär man sig år å få pärlan på rätt plats?
Undrar Ingrid
Ingrid på Västkusten
08-11-2005, 10:34
Och en grym stickblog - man bara vriiider sig över alla kommentarer! http://threadbared.com/
CITAT (yenny @ 08-11-2005, 09:30) på tal om pulsvärmare... dessa har jag gjort.  Jättefina!! Du vet väl att precis såna där kan man köpa för dyra pengar på bl.a Designtorget?
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 08-11-2005, 10:17) Aaaasflotta! Hur bär man sig år å få pärlan på rätt plats?
Undrar Ingrid först trär man alla pärlor på garnet som behövs för mönstret (mönstret gör man först på rutpapper) Sen stickar man och för in pärlorna på rätt ställe, man får hålla räkning på maskorna så det hamnar på rätt ställe... pilligt men kul!
CITAT (Scrollan @ 08-11-2005, 11:41) Jättefina!! Du vet väl att precis såna där kan man köpa för dyra pengar på bl.a Designtorget?  Tack Jo jag vet... fast jag betala bara ca 40 kr för garnet o några kronor för pärlorna.... fast jag förstår att de är dyra.. det tar tid att göra.
*Felix matte*
08-11-2005, 21:33
CITAT (yenny @ 08-11-2005, 22:23) CITAT (Scrollan @ 08-11-2005, 11:41) Jättefina!! :wub: Du vet väl att precis såna där kan man köpa för dyra pengar på bl.a Designtorget? ;)
Tack Jo jag vet... fast jag betala bara ca 40 kr för garnet o några kronor för pärlorna.... fast jag förstår att de är dyra.. det tar tid att göra. Såååå vackra  Du borde verkligen försöka få sålt.. t.ex på designtorget själv fattar jag inget av sånt "stickeri"
CITAT (Felix matte @ 08-11-2005, 22:33) Såååå vackra  Du borde verkligen försöka få sålt.. t.ex på designtorget själv fattar jag inget av sånt "stickeri"  Tack ja jag får nog säga att jag är rätt så nöjd själv Fast jag håller mej nog till att göra o ge bort i precent till nära o kära.
*Felix matte*
08-11-2005, 21:41
CITAT (yenny @ 08-11-2005, 22:37) CITAT (Felix matte @ 08-11-2005, 22:33) Såååå vackra  Du borde verkligen försöka få sålt.. t.ex på designtorget själv fattar jag inget av sånt "stickeri"  Tack ja jag får nog säga att jag är rätt så nöjd själv Fast jag håller mej nog till att göra o ge bort i precent till nära o kära. Såg att du också pysslar med annat smått och gott.. det här ville jag ha
Jo jag pysslar med lite av varje.... var på syfestival i helgen och kom hem med allt möjligt från garn till pärlor (blev bara 800 fattigare  )
*Felix matte*
08-11-2005, 21:51
CITAT (yenny @ 08-11-2005, 22:48) Jo jag pysslar med lite av varje.... var på syfestival i helgen och kom hem med allt möjligt från garn till pärlor (blev bara 800 fattigare  ) Jamen då vore det väl inte så dumt att få sälja en del av alstren... de som du känner att du kan avvara  Då fick du ju tillskott i inköpskassan
CITAT (Felix matte @ 08-11-2005, 22:51) CITAT (yenny @ 08-11-2005, 22:48) Jo jag pysslar med lite av varje.... var på syfestival i helgen och kom hem med allt möjligt från garn till pärlor (blev bara 800 fattigare  ) Jamen då vore det väl inte så dumt att få sälja en del av alstren... de som du känner att du kan avvara  Då fick du ju tillskott i inköpskassan  nej det är ju sant förståss
*Felix matte*
08-11-2005, 22:01
Så då tål det att tänka på .. eller
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|