|
Woodland, hur noga måste man vara? |
|
|
|
16-11-2005, 09:08
|

Medlem
Antal inlägg: 338
Medlem nr: 4 563

|
Har ett parti i min trädgård som till dags dato är "vild", d v s där växter 3 stora ekar, vitsippor, några orkidéer, mycket hundkex, midsommarblomster, gräs, smörblommor, teveronika och lite annat. Ena halvan är s.k. torräng medan den andra ofta befinner sig i skugga under ekarna och därmed är lite fuktigare. Marken är ojämn eftersom det ligger gamla överväxta stenrösen lite här och där (gammal betesmark för kor). Nåväl. Jag har tänkt att utveckla detta Woodland lite men vet inte hur noga man måste vara och tänkte därför höra mer er trädgårdsentusiaster Jag ser framför mig hur täta och vildvuxna buskage av snöbär, klasespirea, rosenhallon, rosor i olika former, fläder, syrén och diverse lökväxter ska förändra utseendet på det som idag mest känns som gräs under träd. MEN om jag ska plantera - hur noga behöver jag vara? Måste jag harva upp hela området? Räcker det att gräva upp precis där jag vill plantera? Vad händer med gräsinvasionen? Måste jag hålla allt gräsfritt eller finns det t.ex. rosor (rosa eller pimpinell) som klarar konkurrens med gräs?  Hur är det med jordmån? Behöver jag fixa ordentlig jord vid varje planteringstillfälle - eller räcker befintligt underlag till? Jag vill alltså inte ha någon rabattliknande del, utan det ska kännas vilt och otämjt. Stora buskage som skyddar mot insyn och skapar goda förutsättningar för fåglar, fjärilar och andra små kryp. Hur har ni gjort? Eller hur gör ni?
--------------------
MvH Jessica, zon 3-4 Småland
Länge leve doften, färgen och odlingsbarheten!
|
|
|
|
|
16-11-2005, 11:05
|

Medlem
Antal inlägg: 2 565
Medlem nr: 6 734

|
Ohh! Lyckliga du. Det kliar i fingrarna när jag läser ditt inlägg. Tänk om jag hade din tomt. Det vore något att kasta sig över.
Men du, ta det försiktigt. Du skall absolut inte harva upp hela området.
Jag skulle nog börja med att gräva upp enbart planteringsgropar till växterna och ge dem lagom kraftig jord. Sen skulle jag skydda plantan mot gräsinvasion genom tidningspapper + täckbark. Detta gäller främst de större växterna. Mindre plantor skulle jag helst undvika att sätta ut direkt. Där måste man vara särskilt observant mot oönskad vegitation, och därför rensa lite större område. Men tänk på att i gödslad jord växer även det vi kallar ogräs som regel våldsamt.
På den torrare delen bör vresrosor trivas. Det finns många fina sorter, både enkla och fyllda. Låt stenarna ligga, utnyttja deras skönhetvärde tillsammans med växterna. Kompletera gärna med någon gammal stubbe.
Lycka till! CATO
--------------------
Hälsningar CATO
|
|
|
|
|
16-11-2005, 12:16
|

Medlem
Antal inlägg: 628
Medlem nr: 77

|
Läs om vad Cato skrivit, gör det gärna flera gånger under det närmaste året. Du har det, som vi andra önskar oss. Var försiktig med vresrosor de kan bli täckande. Det Du beskriver är väl egentligen en äng. Som det kan ta 50 år att återställa efter en ovarsam åtgärd. M.v.h. Bernt
|
|
|
|
|
16-11-2005, 12:33
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
Eftersom min stora tomt är helt omgiven av sådana ytor , är jag inte lika vörnadsfull som Bernt och Cato  över den typen av natur .Men jag håller med i sak . Rosor och snöbär tycker jag att du ska undvika just där, eftersom de vresrosor som nämns lätt tar över stora ytor -För att inte tala om snöbär Trodde aldrig att jag skulle skriva något sådant  Jag som älskar rosor Men växter av woodlandnatur finns det ju massor av fina sorter , inte minst lökar, -som ju ofta inte bryr sig om gräsinväxt på samma sätt -då de blommar långt före marken grönskat ordentligt
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
16-11-2005, 13:26
|

Medlem

|
VRESROSOR - får tydligen folk att tänka på de rosor, som växer längs våra stränder.Där täcker de ofta stor ytor. De kan vara farliga. De växer på egen rot och slår rotskott. Jag tänker på dem som ympats på en fredlig rot, och hoppas att de är lite snällare, annars bor jag snart i ett "törnrosaslott". Vi har satt minst 15 st på vår tomt. (5 olika sorter). Sen finns det bra häcksaxar. Lite får man offra sig. CATO
--------------------
Hälsningar CATO
|
|
|
|
|
16-11-2005, 14:32
|

Medlem

|
Vad bra ni skriver!  Får jättelust att börja jobba direkt!!! Jag har väl lite samma inställning/avsaknad av vördnad som du Kerstin, för vår tomt är också omgiven är precis samma sorts ytor. Vår tomt gränsar mot kohage med ekbacke på ena sidan och hästhage med hasselbestånd och damm på andra sidan. Min första tanke var att bibehålla vildängen, men i sanningens namn: vi har den typen av natur bara på andra sidan staketet så jag vill nog helst skapa lite mer rumkänsla och lite mer romantik. Större växter, frodig grönska, dofter, humlesurr, ögongodis osv - men utifrån ett mer "naturligt" perspektiv  än en vanlig trädgård. Jag älskar rosor och vill gärna se dem klättrandes högt och lågt och upp i träden där det fungerar. Jag är också förtjust i snöbär  och vill ha dem på ena eller andra sättet. Kan tänka mig att ha en snöbärshäck (oklippt) som inramning till den vildare delen av trädgården samt ut mot grusvägen som gränsar till vår tomt. (På den "mer prydliga delen" har vi planterat bokhäck). Vresrosor tycker jag också om för deras långa blomningstid och för nyponen  men jag tycker mindre om den för alla taggarna (som gärna fastnar under bara fötter). Cato, du kanske kan rekommendera någon trevlig vresros? Doften är viktigare än färgen. Tack snälla för alla kommentarer!
--------------------
|
|
|
|
|
16-11-2005, 15:08
|

Medlem

|
Ok -Jag faller direkt och rekommenderar denna -som kommer att klättra upp i vilket träd som helst Rosa rugosa repens alba -kallas även paulii-en krypare o klättrare med stora clematisliknande blommor  eller i buskväg Louis Bugnet som du måste specialhandla för att få den på egen rot -så risken att köpa en sån av misstag är minimal -(jag strävar efter att få alla rosor PÅ egen rot)  ständigblommande stor buske med fantastiska knoppar  Rosorna i mitt Kanadaalbum lär passa vem som helst av dem eftersom de är tåliga för ett bistert klimat som mitt En av mina perenna favoriter i woodland är annars Anemonopsis macrofylla   K
--------------------
Kerstin
|
|
|
|
|
16-11-2005, 16:31
|

Medlem

|
Kerstin, jag beundrar din roskunskap (har följt den i flera andra trådar och dessutom utnyttjat den lite själv tidigare  ) och tycker alltid att du träffar mitt i prick när du rekommenderar rosor. Rosa rugosa repens alba - vilken ros!!!!  Jag säger då det: Den måste jag ha! Har du den själv? Louis Bugnet har du tidigare rekommenderat till mig i ett annat sammanhang och JA  jag är helt såld på honom (men har ännu inte handlat). (Nästa år kommer att bli ett Rosens År) Anemonopsis macrofylla? Hittar ingen info om den växten när jag söker enligt den stavning du använde.
--------------------
|
|
|
|
|
16-11-2005, 17:03
|

Medlem
Antal inlägg: 2 524
Medlem nr: 5 050

|
Anemonopsis macrophylla kanske går bättre. Finns bla som frö hos GN men lär vara kinkig att så. Men en riktig måstehaväxt tyvärr /Åsa
|
|
|
|
|
16-11-2005, 17:07
|

Medlem

|
Inte så konstigt då jag stavade fel Anemonopsis macrophylla ska de vara naturligtvis o inget annat -Och ja jag har repens 5 st, och jag tänker sätta minst 5 till mot och vid min röda ladugårds vägg, den blommar ca 1 månad , men vilken blom -Jag har även en som vattenfall" vid min bäck ....Tål allt torka kyla väta  Men måste få etablera sig först förstås -så får man x tra vattna .. sen finns ju sådana här pärlor -Jag söker den dubbla men har den enkla i mitt "Woodland  Anemonella thalictroides 'Shoaf's Double Pink'
--------------------
Kerstin
|
|
|
|
|
17-11-2005, 08:04
|

Medlem

|
Jessica!
Lyssna på Kerstin när det val av rosor. Hon har bättre koll, och vilket urval! Jag satt länge i går kväll och njöt av albumet. Rosa rogusa rebens alba verkar helt underbar för ditt Woodland.
Tänk även på klematis. Summer snow är en fantastisk klättrare, fast vit även den.
Hälsningar CATO
--------------------
Hälsningar CATO
|
|
|
|
|
17-11-2005, 09:01
|

Medlem

|
Cato, jo Klematis har jag naturligtvis i åtanke ... Gillar dem också! Det finns så mycket  Mitt "problem" är att jag inte vet vart jag ska börja ... och jag har så svårt att "se" hur det ska komma att se ut sedan ... Jag menar - jag har nästan 1 000 kvm öppen yta att inreda. Det känns enormt stort. Vad jag än planterar så blir det bara fjuttigt. Jag har svårt att se hur rosorna ska kunna bli stora, hur tätt jag ska sätta snöbären, vilka perenner/lökar som blir snygga till (och så ska de ju helst blomma SAMTIDIGT) ...  Hur jag ska få rumkänsla, osv. Men, jag får väl helt enkelt koncentrera mig på vissa områden i taget. Nu vet jag ju iaf att jag inte behöver harva upp hela området  ... Kerstin, Anemonella thalictroides 'Shoaf's Double Pink' - den ser ut som ett konstverk någon gjort av silkespapper. Vetekatten om jag tycker om den. Fast den är kanske bättre i verkligheten än på bild. Ska läsa mer om den.
--------------------
|
|
|
|
|
17-11-2005, 09:04
|

Medlem

|
Anemonopsis macrophylla - jo DEN vill jag ha!!! Helt min stil. Tack för tipset! Anemonella thalictroides - mjae, för mycket Dahlia. Men tack ändå! Hellre ett tips för mycket än för lite.
--------------------
|
|
|
|
|
17-11-2005, 11:09
|

Medlem

|
Jessica! Då jag inte har en aning om hur ditt 1000m stora område ser ut, är det svårt att ge dej bra råd hur om du skall planera området. Har du kanske stora stenar eller buskar och träd du vill framhäva?
Ett gott råd vill jag dock ge dig!
Gå ut en dag då den första snö fallit. Gå en runda på området. Tänk sen: Är det så här jag brukar gå? Gå rundan en gång till. Känns det rätt? Då har du den naturliga gångvägen markerad i snön.
Gå sen på "stigen" och tänk området olika årstider med dina önskeväxter. Placera ut lite pinnar där du tänker dig rosor, snöbär o.s.v. Gå några gånger till. Hämta papper, gör en skiss. Försök sen att få den så skalenligt som möjligt. Den är bra att ha till hands då du sen under vintern drömmer vidare. På pappret kan du sen markera även lite små växter som du kommer på att du vill ha.
Glöm sen inte att gå planeringsrundan även på vintern. Kolla hur snön lägger sig. Var känns det naturligt att ha sittplatser o.s.v. Gör eventuella justeringar. När det så äntligen blir vår har du förmodligen en mycket bättre bild över hur du skall börja plantera.
Hälsningar CATO
--------------------
Hälsningar CATO
|
|
|
|
|
17-11-2005, 11:25
|

Medlem

|
Cato, vilket jättebra tips! Nu har första snön redan kommit och gissa vad jag ska göra? Jag ska försöka ta lite bilder i helgen och lägga in i mitt (för stunden tomma) album, så kanske jag kan få ännu lite fler råd och tips av alla vänliga trädgårdsmänniskor. I will be back!
--------------------
|
|
|
|
|
17-11-2005, 11:31
|

Medlem

|
Kerstin, sitter och bläddrar i ditt trädgårdsalbum [vyer]. Du har en portal av klätterhortensia? (ser det ut som) som växer i en härlig båge. Hur har du byggt upp bågen? En dylik ingång skulle jag vilja ha från trädgård till mer vilda delen av tomten.
--------------------
|
|
|
|
|
17-11-2005, 11:42
|

Medlem

|
Men CATO, vilken trädgård ni har!!! Sitter här och beundrar allt det vackra. Wow!
--------------------
|
|
|
|
|
17-11-2005, 11:59
|

Medlem

|
Armeringsjärn -är portalen gjord av -och humle är det som växer där Anemonella -är en växt som högst uppnår 10 cm höjd x15cm i min trädgård -så Dahlia kan den nog inte liknas vid om man inte är extremt kort i rocken ..  Jag kan gömma plantan under min hand -LOL men om ni ser nån dubbel :)till salu -larma mej genast tack ! Då får du väl ha såna här tråkiga ogräsplantor i ditt woodland i stället då ....  Haha eller Zigadenus elegans-Grönlilja  Kanske Pulmonaria"Majeste"  Alunrot -Heuchera är ju tacksam och rolig , passar både på soligt ställe och mer i halvskugga  Av Cato har du fått goda vinteråd Gå dina väger i trädgården rita stommen Ett ytterligare tips kan vara att klippa ut presumtiva buskar o träd i form av cirklar -gärna i rätt "Färg och storlek "för "Kartan -då kan du snurra runt dina växter innan du planterar dem -jag gjorde inte det i början -och fortfarande -och det är jobbigare att flytta plantor än papperslappar :)Särkilt träd o buskar Dessutom slipper man rita om hela tiden Sen är du välkommen till sådd o förökning när jorden vänder sig mot vår- För du ska väl så dina perenner själv ? Hälsar K
--------------------
Kerstin
|
|
|
|
|
17-11-2005, 13:06
|

Medlem

|
Jaså VAR det humle ... *hihi* Jag skrev det först, blev sedan osäker och ändrade mig till Klätterhortensia. Fast man brukar säga att man ska lita till det första som dyker upp i huvudet, så gör man sällan det. I alla fall gör jag sällan det Nåväl. Tycker fortfarande att den påminner om Dahlia (själva blommans form) men smaken är ju bekant som baken Ser jag en dubbel ska jag larma dig! De där tråkiga ogräsplantorna gillade jag förstås!  Är det blå bergsvallmo? Stort tack Kerstin, för att du tar dig tid.
--------------------
|
|
|
|
|
17-11-2005, 13:52
|

Medlem

|
--------------------
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|