Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Minns ni den 17 november 1995, när hela Göteborg stannade i snöstormen?
          Hannele
          Inlägg 16-11-2005, 20:53
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

Det glömmer man inte lätt, oron, när sonen som kom hem på kvällen innan med den absolut sista bussen från scoutmötet, bara en timme försenad. Alla snötunnlar barnen grävde, det mysiga ljuset, när alla fönstren var igentäckta av snö, det nästan helt tomma kylskåpet, för vi kom aldrig i väg att helghandla. Lite äventyr var det allt och kul för barnen med skolledighet och all snö.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          jendah
          Inlägg 16-11-2005, 21:03
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 913
          Medlem nr: 3 822

Jooo.... minns, men jag var inte hemma då...
          Det var dimmigt, regnigt och flera plus-grader där jag var (Holländskt standardväder).
          Så det var en mycket underlig känsla när pappa ringde och berättade att de var helt insnöade. Min bror fick visst komma och gräva ut dem...

--------------------
          Jennie,
          Göteborg, zon 2

jendah.SE

Citera
          pejori
          Inlägg 16-11-2005, 21:05
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Hannele @ 16-11-2005, 20:53)
          Det glömmer man inte lätt, oron, när sonen som kom hem på kvällen innan med den absolut sista bussen från scoutmötet, bara en timme försenad. Alla snötunnlar barnen grävde, det mysiga ljuset, när alla fönstren var igentäckta av snö, det nästan helt tomma kylskåpet, för vi kom aldrig i väg att helghandla. Lite äventyr var det allt och kul för barnen med skolledighet och all snö.

jag minns smile.gif smile.gif smile.gif
          det är nog en av dom få gånger jag tyckt snö var roligt laugh.gif laugh.gif
          inte en susning om att göra något, det var bara att hänga med smile.gif smile.gif
          hundarna fick gå som dom ville, det gick inte att komma ner i skogen biggrin.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 16-11-2005, 21:10
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Ja se "sörlänningar" ..60 cm snö och allt är kaos laugh.gif laugh.gif

I dec 2004 fick vi dryga halvmetern bara över en em-natt... ändå, alla bussar gick enl turlistan, vi var till flyget och hämtade sonen m.fam...inget kaos här biggrin.gif

Citera
          Hannele
          Inlägg 16-11-2005, 21:20
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (Felix matte @ 16-11-2005, 21:10)
          Ja se "sörlänningar" ..60 cm snö och allt är kaos

Det var lite mer än så 1995, snön kom inte rakt ner - utan blåste i enorma drivor.

Skolor har stängts, SKF har stängt
          Volvo bygger inga bilar och dagstidningar har inte kommit ut.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Citera
          Berit
          Inlägg 16-11-2005, 22:14
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 863
          Medlem nr: 305

Det minns jag väl. Åkte tåg från ett helt snöfritt Falun, skulle ner på några månaders jobb till Göteborg och kommer ner till detta kaos. Det kändes overkligt. smile.gif och samtidigt lite spännande.

--------------------

Citera
          cic
          Inlägg 16-11-2005, 22:32
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 4 062
          Medlem nr: 3 478

Minns det också väldigt väl. Bodde i Motala då (gick en teaterutbildning där) och just den helgen skulle vi åka till Sthlm för att se på teater.. Men det blev just inget med det.

Felix matte, visst har du rätt i att vi sörlänningar inte klarar lika mycket snö som ni, men problemet är ju, precis som Hannele sa, att det blåste som tusan. Går liksom inte att jämföra. Snön hade blåst upp över mina fönsterrutor, ett par meter upp. Det var såna drivor att det på vissa ställen var barmark och på andra över 1 meter djupt. Så brukar väl inte ni ha det i norr..?

--------------------
          Jag har mina principer. Och när dom inte passar så har jag andra.
          Groucho Marx

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 16-11-2005, 22:57
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Kommer ihåg det mycket väl. Var på tjänsteresa neråt Skåne och fick övernatta en extra natt eftersom inte tåget gick. Dagen efter när jag åkte hem var det just som cic beskrev, drivor på flera meter mot husväggarna och nästan bart dessemellan.

Och nu har vi barmark men lite kyligt i alla fall. Hade - 6 inatt.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 16-11-2005, 23:05
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (Hannele @ 16-11-2005, 21:20)
          CITAT (Felix matte @ 16-11-2005, 21:10)
          Ja se "sörlänningar" ..60 cm snö och allt är kaos

Det var lite mer än så 1995, snön kom inte rakt ner - utan blåste i enorma drivor.

Skolor har stängts, SKF har stängt
          Volvo bygger inga bilar och dagstidningar har inte kommit ut.

Ja se "sörlänningar" laugh.gif Visste ni om att det kan blåsa här också laugh.gif

Citera
          Hannele
          Inlägg 16-11-2005, 23:09
          Länk hit: #10

Medlem

Det finns inte så mycket bilder på internet, för detta hände innan digitalkameror.

Det snöoväder som drabbade större delen av Götaland
          den 17 november 1995 var ett av de svårare som drabbat Sverige under senare årtionden.

http://www.smhi.se/sgmain/lopsedel/031117_..._17november.htm

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 16-11-2005, 23:19
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (Hannele @ 16-11-2005, 23:09)
          Det finns inte så mycket bilder på internet, för detta hände innan digitalkameror.

Det snöoväder som drabbade större delen av Götaland
          den 17 november 1995 var ett av de svårare som drabbat Sverige under senare årtionden.

http://www.smhi.se/sgmain/lopsedel/031117_..._17november.htm

Ids inte ens läsa länken helt eftersom vi häruppe bara skrattar åt allt sk Kaos ni drabbas av laugh.gif laugh.gif laugh.gif
          Lite snö på backen å då stannar samhället ohmy.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Citera
          Betty
          Inlägg 16-11-2005, 23:22
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

Ja, ja - så skrev och tyckte alltså den journalisten ja... Vad hade han/hon för erfarenhet av snöoväder i norra Sverige... troligen ingen alls... rolleyes.gif
          Att sydsverige blir helt lamslaget vid snöoväder tror jag beror på stora brister i utrustning och erfarenhet av riktigt vinterväder. Här uppe är man van att tampas med Kung Bore - och har dessutom den utrustning som det kräver. biggrin.gif

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 17-11-2005, 06:53
          Länk hit: #13

Medlem

Sonen bor i Boråstrakten och varje år då snö och halka kommer så blir han lika fundersam... Varför har "sörlänningar" inte på dubbdäck ohmy.gif Varför skaffar kommunerna (och vilka de nu är) inte maskiner som krävs för att hålla vägar öppna?

Jag har syskon som bor runtom i landet och de skrattar åt "kaoset"... fem cm snö och då är TV och tidningar där och gör reportage laugh.gif
          Inget illa menat mot någon av er.,.. det är berörda myndigheter som vi skrattar åt...
          som varje år tror att snön som föll just då är något helt unikt.

Jooodå det kan blåsa rejält här också och visst kan vi ibland bli insnöade, men då får man hjälpa till... t.ex då det har snöat och stormat så porten är blockerad med kanske 1 meter hög snövall... då får någon som bor på markplan gå ut balkongvägen och öppna "blockeringen"...här har vi alla ordentliga snöskyfflar på balkongerna och kommunens maskinpark är välutrustad och kör dygnet runt om så behövs.

På Norgevägen (Kiruna -Narvik) är det då och då under snöperioden kolonnkörning med plogbil i fören eftersom ensam bil knappt skulle klara sig fram så värst långt pga snö och stormvindar som gör att vägen "försvinner" på kort stund

Citera
          Berith
          Inlägg 17-11-2005, 07:19
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Japp kommer också ihåg det. Var vid den tiden på Spendrups depå i Mariestad. Nog var det massor med snö alltid! Kommer också ihåg att det visades bilder på hur göteborgarna åkte skidor på gatorna.

Haha! Akta dej du Agneta, skrattar bäst som skrattar sist heter det ju! biggrin.gif wub.gif tongue.gif

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 17-11-2005, 07:33
          Länk hit: #15

Medlem

Här kan den som vill redan idag åka skidor på gatorna och skoterleden korsar ganska hårt trafikerad väg alldeles intill COOP Forum ohmy.gif ... där ser man ibland en eller ett par skotrar stå och vänta. ... såg nyss när jag var och fikade att termometern visade 3,6 minusgrader.

som sagt... vi skrattar åt den dåliga beredskapen tongue.gif

Citera
          Gillan
          Inlägg 17-11-2005, 08:01
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

Men visst är det väl så att kommuner och snöröjnings-
          arbetare blir totalt tagna på sängen så fort det blir
          " snökaos " i södra/mellersta sverige. Jag vet inte
          hur många gånger man har skrattat åt att de inte upp-
          täckt att det var vinter.
          Man hör så gott som aldrig talas om att samma fenomen inträffar
          i den norra delen av landet. Där det faktiskt är vinter bra
          mycket längre och intensivare än övriga landet.
          laugh.gif laugh.gif laugh.gif
          /Gillan

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          Ewa smålänska hö...
          Inlägg 17-11-2005, 08:20
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 577
          Medlem nr: 3 056

Klart jag kommer ihåg, fredag och min födelsedag
          vi var många som skulle träffas då det var en fredag, på torsdagen hade jag handlat allt till festen och hade börjat förbereda.
          Fredag morgon 60 cm snö, det var ingen idé att att ta cykeln, pulade 3,5 km i drivorna till jobbet. Busis hela dagen
          Min man var i Lycksele, han hade varit hos en kompis och jagat hela veckan och skulle flyga hem fredag morgon. De fick inte lyfta på hela dagen för det gick inte att landa på Arlanda. Mina bröder fick rycka ut med bandvagnar till Skåne för att hjälpa äldre att få hem mat, andra vänner i Skåne kom inte ut.
          När min man väl hade landat på Arlanda sent på kvällen och skulle ta sig ner till Småland var det enormt blåsigt, vi pratade i telefon hela tiden, annars skulle inte jag få någon levandes ro.
          När han kom till Norrköping fanns det ingen väg, han fick sitta och vänta på plogbilen som skulle röja till Linköping. Väl i Linköping fick han vänta på plogbilen som skulle till Mjölby och hänga på den, hela Östgötaslätten var igenblåst med flera meter drivor.
          Det blev inte den födelsedagen som jag hade planerat smile.gif

--------------------

/Ewa zon 4-5

Citera
          yla
          Inlägg 17-11-2005, 08:38
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 5 649
          Medlem nr: 208

felix matte du har så rätt så rätt
          här har man ingen snöröjning som klarar de hela de va bättre förr då de fanns maskiner o gubbar så det räckte till men numera ska sakerna säljas billigt o vem har råd o ha en maskin stående för de gånger de kommer ner vitt
          tror de e därför de e som de e
          dom flesta har andra jobb o sköta så de finns inte tillräckligt me folk o tillgå
          men de e de ingen som tänker på då det kommer snö
          då ska det lappas ihop så att de maskiner som finns ska vara där det syns mest o de e klart de inte fungerar då de inte finns gubbar

har kört lite i snösvängen o sandat vägar såå jag har sett
          dom som har maskiner o bilar jobbar tills dom faller
          men de behövs nog en annan planering mera långsiktig o de går nog inte att sälja snösvängen till billigaste företaget tror
          jag

jag älskar snö

--------------------
          lev idag imorrn kan de vara försent
          min hemsida
          yla oldwolfie

Citera
          Hannele
          Inlägg 17-11-2005, 09:05
          Länk hit: #19

Medlem

Det snöoväder som drabbade större delen av Götaland den 17 november 1995 var ett av de svårare som drabbat Sverige under senare årtionden.
          - Det var verkligen en häftig snöstorm, säger Hans Alexandersson, klimatolog på SMHI i Norrköping. Det kom 50-70 centimeter snö på ett halvt dygn i nästa hela norra Götaland.
          - Samtidigt blåste det kraftigt och bildades ordentliga snödrivor på många håll. Vid Västkusten nådde vinden stormstyrka i byarna.
          I oktober 2002 föll nästan lika mycket snö på nästan lika kort tid men det snöovädret drabbade en mindre del av Götaland.

CITAT (cic @ 16-11-2005, 22:32)
          Felix matte, visst har du rätt i att vi sörlänningar inte klarar lika mycket snö som ni, men problemet är ju, precis som Hannele sa, att det blåste som tusan. Går liksom inte att jämföra. Snön hade blåst upp över mina fönsterrutor, ett par meter upp. Det var såna drivor att det på vissa ställen var barmark och på andra över 1 meter djupt. Så brukar väl inte ni ha det i norr..?
          Ja, det var ingen vanlig snöstorm.

Finns det egna berättelser och bilder från den dagen? Bilder & berättelser.

Bild: Sören Håkanlind
          Snökaos. Skidåkare på Götaplatsen vid Poseidon 1995.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 17-11-2005, 09:47
          Länk hit: #20

Medlem

Snö och stormvindar är inget ovanligt här uppe i norr och höststormar är bland det mysigaste jag vet... när jag får njuta av det inomhus så klart wub.gif
          Barn har fötts i bilar ...under pågående snöstorm... i någon parkeringsficka på väg till BB i grannbyn 12 mil härifrån ohmy.gif
          Varje år i januari har vi renrace på storgatan mitt i stan laugh.gif

Nej jag är inte avundsjuk på era oväder tongue.gif för tre år sedan fick jag själv uppleva litet kaos när Boråstrakten fick ca 20cm snö ohmy.gif laugh.gif Inte en plogbil i sikte men däremot ett antal Saltbilar som såg till att vägarna blev såphala och gav äckligt klet på bilarna

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 06:50

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon