Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231
Kan man kalljäsa en deg på plåt, som frallor tänkte jag, så att man bara behöver sätta in plåten i ugnen på morgonen? Eller måste degen knådas först innan man gör frallor av den?
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
Medlem
Antal inlägg: 24 744
Medlem nr: 110
Oj oj, ladyG Det låter härligt med nybakat var och varannan morgon, men med mina hungriga tonåringar så skulle jag antagligen få stå och knåda bullar var och varannan dag också och ändå skulle antagligen bullarna vara uppätna när jag själv tänkt njuta Men tanken låter härlig
Medlem
Antal inlägg: 8 016
Medlem nr: 3 244
Här är ett recept
GOD MORGON BULLAR
25 gr jäst 5 dl kallt vatten 2,5 tsk salt 0,5 dl olja 6 dl rågsikt 6 dl vetemjöl eller 2 dl grahamsmjöl 1 l vetemjöl
Smula jästen i en bunke Häll över det kalla vattnet och rör tills jästen är löst. Tillsätt salt, olja, rågsikt och vetemjöl. Arbeta degen smidig. Dela den i 4 delar som rullas till smala längder och läggs på smord plåt. Skåra ca 5 cm långa bitar rakt igenom Lägg bakduk över och ställ i kylen över natten. På morgonen sätts ugnen på 250 gr SAMTIDIGT som plåten skjuts in. Klart efter ca 30 min.
Medlem
Tack Netaave, jag testade ditt recept och det blev jättegott!! Det har jag inte gjort för sista gången och det var ju så enkelt när degen väl åkt in i kylen. Till och med min högst skeptiske man som anser att han inget kan om varken matlagning eller bakning tyckte det verkade enkelt och smidigt. Och så gott det luktar!
Jag är lyrisk
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
Medlem
Antal inlägg: 8 016
Medlem nr: 3 244
Mmmm vad sugen jag blev, men har inte plats i kylen för någon plåt.
Vi gör det där ibland på helgerna, så man får nybakt bröd till söndagfrukosten nästan lika fort som kaffet kokar. Godast är det varmt med aprikosmarmelad.
Medlem
Inte jag heller, så jag lade ett par lager bakplåtspapper på kylens galler och lät dem vila där. På morgonen var det bara att låta pappretna (med bröd och allt) glida över till plåten
Gissa vad jag ska äta till frukost imorgon bitti?
--------------------
Medlem
Antal inlägg: 323
Medlem nr: 1 008
Så här kan man också göra: Gör valfri deg på småbröd (vete, graham, råg - går även med t ex lussekatter eller vanliga bullar) Medan de jäser på plåt andra gången (och nu kan de läggas ganska tätt), rensa infrysningshyllan(hyllorna) i frysen och när de jäst färdigt stoppar man in allt i frysen. Efter ett par timmar har man lösfrysta bake-off bröd. Då lägger man ner dem i påsar och tar så småningom fram valfritt antal och, precis som i receptet ovan, sätter in dem i ugnen samtidigt som man sätter på den på 250 gr. Så har man ca en halvtimme på sig att duscha och klä sig medan bröden blir klara och så är det bara att njuta. Alt. överraskar man sina arbetskamrater med en påse (OBS! pappers-) nybakta bullar! Detta funkar även med t ex smala baguetter, men jag har aldrig provat med större, tyngre bröd.