CITAT (Svante @ zon 1,11-01-2006, 13:48)
Jättefina bilder! Får man ställa några frågor:
Vilket fabrikat och vilken modell är det på växthuset?
Har du glas i väggarna och plast i taket? Jag tyckte det såg ut så på en bild men är inte säker.
Vad är anledningen till att ni grävde så djupt när ni murade grunden? Det ser ju oerhört gediget ut men jag blir alldeles matt bara av tanken på att göra samma jobb själv.
Hej Svante, klart du får ställa frågor
Det är av fabrikatet Halls, modell Pupular 128, 10kvm yta. Tror att Coop har det märket nu men här är en länk till den svenska återförsäljaren
Berg & NykanderJust vår storlek verkar dock inte finnas kvar i sortimenet längre.
Vi har valt glas runt om, tycker det är snyggast men det vore säkert praktiskt med plast i taket.
Att vi grävde så djupt är Kerstins zon 5-6's fel (fast det vet hon inte om hihi) Du kanske har hört talas om hennes jordlimpa? Om inte så sök på "jordlimpa" så hittar du säkert någon länk dit (den har varit med i GrönaRum också).
Hursomhelst är min tanke att den djupa kallbänken görs om till rymlig kompost under höst och vinter. Med Kerstins dunderrecept så bör den då hålla en temp upp mot 30 grader. Bortsett från att jag får en massa prima jord så får jag gratis jordvärme till växthuset, vilket bör hjälpa till att hålla el-räkningen nere.
På våren fyller jag sen på lite jord överst och använder den som kallbänk att odla t.ex. gurka i och till hösten börjar det om igen med ny kompost.
Idén är smart (tycker i alla fall jag) men om det funkar i praktiken återstår att se.
Odlar i kall zon 3.