CITAT (Gossen Ruda @ 23-04-2003, 22:22)
Beträffande det som Cilla skriver om blir jag nästan lite rädd. Förmyndarsamhället rycker närmare. Om det skall behövas bygglov för att fälla ett träd, vilket jag knappast tror skulle hålla rättsligt, borde det givetvis behövas bygglov för att plantera ett. Inklusive godkännande från grannarna. Skall man även börja fråga grannarna vilken bil man får köpa? Eller båt då för öbor.
Frukta inte Åke, allt är inte överförmynderi när folk slår sig samman för att påverka hur byggandet ska se ut i ett område! Snarare har den gamla detaljplanen här varit exempel på ett sådant - där var det kommungubbarna som skrev samman hur framtiden här på holmen skulle se ut, med noll inflytade från oss öbor.
Man måste kunna skilja på sak och organisation

. Vi som bor här vill bevara vår miljö och vill också att detta ska uttryckas i detaljplanen. Och vi har ett otal fora där vi diskuterar formerna för det. Att du inte gillar att vi vill bevara träd är en annan fråga än överförmynderi, dvs organisationsapekten på vem det är som styr detaljplanen Jag är ganska övertygad om att du skulle gilla att kunna påverka detaljplanen i ditt område, liksom vi är här.
Om du kunde påverka detaljplöanen i ditt bostadsområde är jag övertygad om att du skulle driva att det inte skulle få planteras stora träd, iallafall inte 4,5 meter från granne, att det skulle vara strikta regler på nyplanteringar men närapå krav för fällningar...
Och det vore väl OK, om du fick med andra i området på att det var så här ni ville att det skulle fungera...
Överförmynderi är det när någon ANNAN bestämmer hur det ska vara i ett område. Här är det VI som får påverka till mycket stor del. Att sedan andra vill ha detaljplaner som inte reglerar marknyttjande men reglerar hus, och vi vill tvärtom är en annan fråga.
Så var inte rädd Åke - tag oss som exempel på att folk får påverka hur det ska se ut i sina bostadsområden!
Och ps. Trädlov för fällning finns förresten i många kommuners detaljplaner i landet. Ds.