CITAT (Maria i Helsingborg @ 13-12-2005, 22:35)

Jag tror inte min svenska familj någonsin dansat kring granen.......vad jag minns..... men i både den svenska och danska delen brukar det bli lite sällskapsspel vad det lider. En lek som engagerar ALLA är vår smått hysteriska paketutdelning/tärningkastnings-tjossan (vet inte vad man ska kalla den för).
Alla tar med sig ett paket (värde 20:-) och lägger i en hög på mitten av bordet. En äggklocka ställs på 5-10 minuter (beroende av hur många som deltar).
En tärning+bägare lämnas åt första man/kvinna. Tärningen kastas
1 gång (man behöver en 6:a).
OM man får en 6:a så får man ta ett paket från högen. Annan siffra och resultatet blir att man får skicka tärningen vidare till nästa man/kvinna i tur. Tiden går och till slut är högen tömd på paket -
DÅ börjar vi norpa från varandra......tills klockan ringer.
Ett bra sätt att öva tolerans och medmänsklighet
Har ni några egenheter eller är det verkligen "bara vi"?
Den leken, som vi alltid kallat sex-leken (kan bli kul missförstånd om man säger att man leker sex-leken med familjen), har vi kört med i många år. Dock utan att norpa från varandra sen. Tänkte variera det hela i år, med två tärningar istället, och att man ska få sju.
CITAT (Ralf @ 23-12-2008, 12:08)

Vi brukar ibland leka "leta fjärrkontrollen".
Det har blivit mera komplicerat på senare år då det ju ej räcker med en fjärrkontroll längre för att se på TV.
Låter som en mycket kul idé.