Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34
Nej jag har aldrig hör att det skulle vara skadligt för växter. Men det är inte heller så effektivt, myrorna flyttar tillfälligt undan. Men är förhållandena lämpliga (och det brukar de vara i rosenrabatter!) så kommer de snart tillbaka.
Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18
Jag fick rådet i fjol att sprida ut kaffesump för att hålla myrorna borta. Det hjälpte iaf då men om myrorna gav sej av för alltid vet jag inte, det visar sej väl snart...
--------------------
----<--<-@Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål.@->-->----
Ett som vi däremot har provat är att lägga rabarberblad där de går in. De går inte nära rabarberblad som förvisso inte är snygga i rosenrabatten. Länken har nog bättre knep
Medlem
I den länken fanns ju kaffesump mot myror med! Då kanske det är en gammal beprövad metod ändå. Och om man kan hålla myrorna borta borde ju bladlössen också minska.
Nu ska mina kaffedrickande vänner få bidra med ännu mera sump i år! Jag får väl ge dom ett paket som tack för hjälpen.
--------------------
----<--<-@Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål.@->-->----
Medlem
Myrorna håller bladlössen som sin boskap, pysslar om dom och ser till att dom har det bra. Bl.a. i våra rosor!! Sen mjölkas bladlössen på sina söta exkrementer - som så vackert kallas honungsdagg!
--------------------
Medlem
Jag har för mej att det diskuterades olika växters kaffedrickande på gamla forumet. Men jag tror inte det räknades upp några växter som inte gillade kaffe, bara dom som hade nytta av sumpen.
--------------------
Medlem
Jag la kaffesumpen ovanpå jorden. Än har det inte kommit några myror, men det beror kanske mest på att det varit så kallt. Det blir väl annat när tempen går upp några grader.
--------------------
Medlem
Antal inlägg: 2 514
Medlem nr: 58
Vore toppen om det kunde hjälpa med något så enkelt som kaffesump. Tar gärna några extra kaffepauser i vårsolens glans för att få ihop lite mera sump. Eva St
--------------------
Skjut inte upp till i morgon vad du kan ha nöje av idag.