Jag ska svara på alla inlägg i ett svar , annars blir det så rörigt.
Gunnar
Det stämmer det finns en protozoe som är upphov till sjukdomen toxikoplasmos och precis som du skriver kan ge upphov till fosterskador. Enligt Stig Cronbergs bok "Infektioner, mikrobiologi, klinik, terapi" så är smittvägarna damm bemängt med kattfaeses(kattskit) eller infekterat kött.
Jag sköter min kattlåda så att all avföring går direkt i toastolen, helt enkelt för att jag tycker att det är så äckligt. Så från min låda kommer det inga protozoer. Kattsand med urin i kan jag däremot tänka mig att använda i jorden.
Sen så är det ju faktiskt som så att jorden innehåller en väldig massa mikrober och ska så göra. Jag har väldigt svårt för att tro att en protozoe kan överleva bland alla jordbakterier och inte heller i den miljön där temperatur och fuktmängd varierar så som det gör i en utomhusrabbat, så länge som den är nergrävd.
Det är inte utan anledning som butikerna aldrig har levande växter inärheten av kött och ostdisken.
Kurt
Jag skulle gärna vilja veta mer om hur lecakulor tillverkas. Många säger ju att det är så bra för att de håller kvar luften i jorden även om den är blöt. Jag tvivlar till att jorden har någon tillgång till denna luft just för att lecakulorna är så täta. Kommer det inte in vatten kommer det inte ut luft är min devis.
Wilhelm
Skillnaden mellan lera bränd vid olika temperaturer och hur de suger upp vatten och släpper vattnet är mycket intressant kunskap. Har du något tipps på nån bok eller länk!
Ina, Hannele, Gunvor
Det finns hur många olika sorters kattsand som helst. Jag har nog haft katt i 20 år och har sett många sorter. Allt ifrån grus till sönderivet papp över ren lera och bränd lera. Man får titta lukta och läsa och likaväl är man aldrig säker...
Den kattsanden som jag använt de sista åren(inte den jag diskuterar altså) bstår av ren lera som är stelnad i 2-3 mm stora klumpar. Den är fantastisk till att suga upp lukt och bilda klumpar och blir säkert som sement om man slänger den i en hög som det får regna på.
Jag läste någnostans att 10% lera i jorden skulle ge en oerhört god jord. Tyvärr kommer jag inte ihåg var jag läste det. Jag kan därför tänka mig att så små lerklumpar, som i förpackningen är en mycket god jordförbättrare för sandjorden. Redan kissklumparna i kattlådan är nog för stora för att fungera som jordförbättrare...
Ingrid
Du har redan gjort din kattsandsexperimentsrunda och lärt dig på det. Jag hoppas att kattsanden nu innehåller mindra mängd miljöovänliga medel än vad det gjorde då. Det kanske inte var så länge sen som jag tror.
Till alla som svarat eller bara läst
Frågan är ju också vad kattsanden egentligen gör med jorden. Storleken är bra för jordförbättring. porerna mistänker jag så småningom sätts igen av leran. Tillsammans med grovtgrus och kompost och lite sand tror jag nog att det kan göra nytta men inte ensamt.
Jag är övertygad om att de är bra som rent dränerningsmaterial, typ på 50-70 cm djup tillsammans med lika mycket sand.
Skriv gärna mer!

Ella