CITAT (Gossen Ruda @ 19-12-2005, 15:15)
På fysiklektionerna förr gned man en ebonitstav med ett kattskinn för att demonstrera statisk elektricitet. Tar man fram ett kattskinn idag kommer säkert några djurrättsaktivitetselever att skrika högt.
Beträffande kattskinn mot värk och reumatism så var det säkert inte bara för den värmande effekten utan också att man ville få del av kattens smidighet. Annars hade det säkert värmt bättre med en fårpäls.
Tycker fö att det här med djurens rätt och dyligt slagit över mot hysteri. Vad är det för skillnad på ett kattskinn och en organdonation??? Det är ingen som skriker över alla handskar som tillverkas av grisskinn, svinnarv står det på mina arbetshandskar. Fast det är väl inte så många som gullar med en gris, borträknat då hängbuksvin mm.
Håller med dig.
Att man reagerar har nog med vår kultur att göra, snarare än djurens rätt i alla lägen. Här äter vi ko, gris och älg. I kina äter dom katt och hund vilket får oss i väst att kräkas (de flesta av oss).
Men egentligen ligger det ju ingen skillnad däri. Djur som djur. Men för oss handlar katt och hundkött om att äta sina familjemedlemmar, men den synen är ju inte densamma över hela världen.
Finns säkert en och annan Hindu (visst är det väl dom som har heliga kor?) som svimmar när vi äter ko i parti och minut här. Men det höjer vi inte ett ögonbryn till...
Sedan är djurhållningen förkastlig i många länder. Men DET är en helt annan fråga som jag inte ger mig in i.