|
kristerh
19-12-2005, 13:32
F..n vad osmakligt, hur kan man komma på tanken att sälja ett kattskinn kattskinnkrister
Ja det var inget trevligt. Konstigt är det ju ändå att man känner så när vi utan problem har till exempel koskinn som mattor (inte jag då men det är ju vanligt)
Zarah P
19-12-2005, 13:38
Det är nog inte så konstigt... Förr i tiden var det ju inget lustigt med att man flådde en katt, och det är klart att det säkert anses som en kuriositet eller rentav en antikvitet, av vissa... Men jag håller med om att det inte är något jag önskar fanns!
kristerh
19-12-2005, 13:45
ni har nog rätt, det kanske är jag som är lite känslig, skulle aldrig befatta mig med ett kattskinn, och det får mig att tänka på dessa stackars katter o hundar som masslaktas i kina o asien för att bli pälsdetaljer o leksaker. krister
Åsa, mälardalen zon 2
19-12-2005, 13:49
Man har kunnat köpa kattskinn på ex. hälsokosten det var då ofta beställningsvara. Det sades vara bra mot värkande leder och så hemskt länge sedan var det inte som man slutade sälja kattskinn så antikvitet vete sjutton om det kan vara.
När jag gick i skolan hade vi kattskinn på fysiklektionerna när vi skulle laborera om elektrisk energi. Kommer inte ihåg vad vi gjorde med kattskinnet, har för mig att vi gned det på nån stav...
pisanggoreng
19-12-2005, 13:52
Annonsen är stoppad; "ej tillåten".
Säljaren har också stoppat alla sina egna försäljningar. Så här skriver hon.
------------- Hej! Pga att jag har blivit Traderas " hackkyckling " så har jag beslutat att dra mig ur. Allt beror på att jag hade några gamla skinn som jag försökte att sälja. Det blev av någon anledning, protester från några, jag fick en del meddelanden osv. Antagligen har detta nu spridit sej som ett " virus " till övriga andra och därigenom är det ingen som vill bjuda på mina övriga auktioner, förutom du då... Sorgligt men sant. Det känns inget lustigt längre, att försöka sälja mera. Hoppas att du förstår mig. Din budgivning hos mej, gäller alltså ej längre! Ber att få önska dej en "God Jul och Gott Nytt År".
Hälsningar "Monicasegen -------------------
Gossen Ruda
19-12-2005, 15:15
På fysiklektionerna förr gned man en ebonitstav med ett kattskinn för att demonstrera statisk elektricitet. Tar man fram ett kattskinn idag kommer säkert några djurrättsaktivitetselever att skrika högt.
Beträffande kattskinn mot värk och reumatism så var det säkert inte bara för den värmande effekten utan också att man ville få del av kattens smidighet. Annars hade det säkert värmt bättre med en fårpäls.
Tycker fö att det här med djurens rätt och dyligt slagit över mot hysteri. Vad är det för skillnad på ett kattskinn och en organdonation??? Det är ingen som skriker över alla handskar som tillverkas av grisskinn, svinnarv står det på mina arbetshandskar. Fast det är väl inte så många som gullar med en gris, borträknat då hängbuksvin mm.
CITAT (Gossen Ruda @ 19-12-2005, 15:15) På fysiklektionerna förr gned man en ebonitstav med ett kattskinn för att demonstrera statisk elektricitet. Tar man fram ett kattskinn idag kommer säkert några djurrättsaktivitetselever att skrika högt.
Beträffande kattskinn mot värk och reumatism så var det säkert inte bara för den värmande effekten utan också att man ville få del av kattens smidighet. Annars hade det säkert värmt bättre med en fårpäls.
Tycker fö att det här med djurens rätt och dyligt slagit över mot hysteri. Vad är det för skillnad på ett kattskinn och en organdonation??? Det är ingen som skriker över alla handskar som tillverkas av grisskinn, svinnarv står det på mina arbetshandskar. Fast det är väl inte så många som gullar med en gris, borträknat då hängbuksvin mm. Håller med dig. Att man reagerar har nog med vår kultur att göra, snarare än djurens rätt i alla lägen. Här äter vi ko, gris och älg. I kina äter dom katt och hund vilket får oss i väst att kräkas (de flesta av oss). Men egentligen ligger det ju ingen skillnad däri. Djur som djur. Men för oss handlar katt och hundkött om att äta sina familjemedlemmar, men den synen är ju inte densamma över hela världen. Finns säkert en och annan Hindu (visst är det väl dom som har heliga kor?) som svimmar när vi äter ko i parti och minut här. Men det höjer vi inte ett ögonbryn till... Sedan är djurhållningen förkastlig i många länder. Men DET är en helt annan fråga som jag inte ger mig in i.
Gunvor Nilsson
19-12-2005, 20:09
CITAT (Gossen Ruda @ 19-12-2005, 15:15) Beträffande kattskinn mot värk och reumatism så var det säkert inte bara för den värmande effekten utan också att man ville få del av kattens smidighet. Annars hade det säkert värmt bättre med en fårpäls. Jo, kattskinnet användes faktiskt för värmens skull och samtidigt smidigt att ha under kläderna. Fårskinn skulle ha blivit för lunsigt. Hur jag vet? Jo, min farmor hade reumatisk värk och hon lade ett kattskinn med pälsen inåt mot kroppen. Kattskinnet var sannolikt mycket gammalt och inte slaktade dom katterna för att få skinnet utan de fick nog leva färdigt sina nio liv först. Hon älskade sina levande katter och den äldsta, Kronblom, blev 23 år, men han slutade inte sitt liv som värmeomslag. Jag tyckte inte alls att det var konstigt med kattskinnet då när jag var barn, det ingick liksom i vardagen på den tiden. /Gunvor
Lady Hamilton
19-12-2005, 21:56
När jag på -80 talet jobbade i ett travstall använde vi kattskinn till hästarna som hade problem med halsen. Vi "nästade" fast dem i grimman så att själva pälssidan låg emot under käken på hästen. De var effektiva o inte minns jag att det var någon som reagerade på att det var kattskinn. Och vad jag minns fanns de att köpa
*Felix matte*
19-12-2005, 22:04
Det är väl helt normalt att vi reagerar på att kattskinn säljs... vi har ju katterna som husdjur/familjemedlemmar Indierna håller korna som heliga... för dem känns det lika hemskt att vi äter kor (nötkött).
Lady Hamilton
19-12-2005, 22:08
Men hur många är det inte som har sett i de "små söta" prydnads katterna som säljs överallt?! Många av dessa är tillverkade av äkta pälsskinn...............
*Felix matte*
19-12-2005, 22:10
CITAT (Hamilton @ 19-12-2005, 22:08) Men hur många är det inte som har sett i de "små söta" prydnads katterna som säljs överallt?! Många av dessa är tillverkade av äkta pälsskinn............... Menar du att det finns "håriga" katter att köpa... sån gjorda av riktig päls Har iaf inte jag någonsin sett. Porslinskatter däremot... de är ju oftast sååå söta.
CITAT (Felix matte @ 19-12-2005, 22:10) CITAT (Hamilton @ 19-12-2005, 22:08) Men hur många är det inte som har sett i de "små söta" prydnads katterna som säljs överallt?! Många av dessa är tillverkade av äkta pälsskinn............... Menar du att det finns "håriga" katter att köpa... sån gjorda av riktig päls Har iaf inte jag någonsin sett. Porslinskatter däremot... de är ju oftast sååå söta.  De liggande ursöta prydnadskatterna som ofta säljs på marknader är oftast gjorda av kattpäls. Mvh Fenja
*Felix matte*
20-12-2005, 08:09
Har nog haft tur som aldrig sett såna på marknaden här i stan. Usch vad otäckt... tycker jag.
kristerh
20-12-2005, 11:20
De finns i vissa affärer oxså, sedan finns det ju så många andra skinnsaker som är av katt o hund, tex på jackor så kan det finnas skinndetaljer, eller en kant på kragen eller på huvan som är hundpäls, detta skinn kommer oftast från de asiatiska länderna och döps om till något djur som inte finns  för vem vill köpa skinn av plågade katter o hundar, jag skulle kunna tänka mig att köpa sådana skinn om jag visste att djuren var humant "uppodlade" krister
andersen
20-12-2005, 18:17
Ett förbud utreds inom EU mot katt och hundskinn, jag hoppas att det kommer ett sådant förbud.
vi gned också kattskinn på fysiken och jag kommer ihåg att många vred sig olustigt när läraren tog fram skinnet. men detta var för ca 10 år sedan så det var ganska nyss. Läraren sa att det var det bästa för att framkalla statisk elekricitet.
Tja egentligen är det väl lika osmakligt med koskinn isåfall. En katt är väl inte mer värd än en ko tycker jag.
Jag tror att det mesta handlar om kulturarv...Det är ju samma sak som med mat, det som i ett land är en delikatess, är alldeles otänkbart i ett annat land. Alla anser att det är "vi" som har rätt, och dom andra är barbarer.. Alla såna här saker kommer ju långt bakifrån , det var en tid när man var tvungen att äta det eller det, eller förvara maten på ett eller annat sätt. i djungeln var dom tvugna att äta proteinerna snabbt för att dom inte skulle förstöras=råa, och det för oss är otänkbart. Många anser att vår inlagda sill är rå fisk, och tycker att det är äckligt ...och en lång etc etc etc. Var går gränsen??? Svårt att avgöra.... Det som däremot är oförsvarligt är allt som har med djurplågeri att göra, och det var man än lever på denna vår stackars dåligt behandlade jord..
zaaritha
22-12-2005, 23:45
Vi äter nötkött o griskött--inget försvar alls---men vi äter inte katter o hundar; än!!!
Och alla--som har älghuvuden o rådjurshuvuden som trofeer på sina väggar, då........
andersen
23-12-2005, 14:32
CITAT (lissa @ 22-12-2005, 23:24) Det som däremot är oförsvarligt är allt som har med djurplågeri att göra, och det var man än lever på denna vår stackars dåligt behandlade jord.. Nu blir det ett sidospår i tråden... hoppas att ni ursäktar, djurplågeri är kulturellt och vad jag inte förstår är varför görs det så lite för att sätta press på dom länder som har den kulturen... tex Spanien som har tjurfäkning, kastar geter från kyrktorn mm där borde vi med EU kunna sätta press på att Spanien upphör med dom grymheterna mot djur.
fast de får inte kasta de stackars getterna längre. Tack o lov!
zaaritha
23-12-2005, 21:59
Tjurfäktning, tjurrusning, kändisars väskor av hundpäls, o s v. : VIDRIGT o KORKAT!!!!
Alla djur har väl lika mycket rätt till att få leva precis som människan, oavsett ko eller katt. Bara för att vi är vana att äta ko och inte hund så borde det väl inte innebära att den ena skulle vara helt ok och den andra "fruktansvärt"...(?). Vi människor gör en hel del saker och när det händer ofta, så blir det lite mer ok och tillåtet tydligen. Det är upp till var och en att sätta sina gränser med vad man gör och tycker, ska man förbjuda en person som säljer kattskinn så börjar debatten med katten och sen kan den sluta med ett bråk om vegetraian eller ej... Och då blir det nog bråk här igen...
lilla mamma
28-12-2005, 19:25
Det skulle vara intressant att läsa svar från ngn som är från land som inte dyrkar sina katter.... Instämmer med Adrian
Min fars släkt är pälsdjurfarmare sedan över 50 år sedan räv och mink. Och nu får jag skit misstänker jag
Var det någon som såg på TV när debatten om katt och hundskinn blossade upp? Jag såg en fullkomligt vidrig film om hur katter och hundar dödas. Den har etsat sig fast på min näthinna och gör mig spyfärdig varje gång jag tänker på den. På det viset dödas inte grisar och kor i Sverige i alla fall. (med undantag för sadister)
Ska också lägga till att reaktionen varit densamma om det gällde ko eller gris.
*Felix matte*
28-12-2005, 20:08
CITAT (Felix matte @ 19-12-2005, 22:04) Det är väl helt normalt att vi reagerar på att kattskinn säljs... vi har ju katterna som husdjur/familjemedlemmar Indierna håller korna som heliga... för dem känns det lika hemskt att vi äter kor (nötkött). Citerar mitt eget inlägg och tillägger att också jag såg den vidriga filmen om hur katter och hundar behandlades... Fy sjutton! sånt glömmer man aldrig. I
Någon som vet hur kycklingar avlivas i Sverige????? Inte jag - kanske vill man inte veta???
*Felix matte*
28-12-2005, 20:16
Kanske finns det att läsa HÄRJag äter inte längre kyckling pga lågt immunförsvar... läste i höstas att de kan vara resistenta mot en del... därför törs jag inte riskera att råka ut för något.
IceCube
28-12-2005, 20:26
lilla mamma
28-12-2005, 20:53
Inte hos farbröderna där djuren avlivas helt innan avpälsning med ström och glöm det där med en strömtåt i var ände. Men jag kan också tycka att katt och hundavlivningar är grymma när det genomförs på nämnda sätt, men varför ska vi gå med moralpisken återigen och säga att Sverige bästa djurnation är?
*Felix matte*
28-12-2005, 21:14
CITAT (lilla mamma @ 28-12-2005, 20:53) men varför ska vi gå med moralpisken återigen och säga att Sverige bästa djurnation är? ?... jag tycker inte alls att Sverige är bäst på något vis men att vi skulle behandla djur på sätt som visades i programmet...Nej!
kristerh
29-12-2005, 11:49
Det finns inget somhelst försvar för all inhuman avlivning och behandling av djur, och filmen från asien om katter o hundar är ju så läskig att man drömmer mardrömmar länge efter att ha sett den man kan säga vad man vill om djurhållningen i sverige men jag tror nog att vi ligger långt ifrån djurhållningen i de asiatiska länderna jag köper numera inget med pälsdetaljer, inte ens kattleksaker i skinn, eftersom jag vet att de skinnen förmodligen kommer från plågade djur. krister
Ophelia
29-12-2005, 15:37
Tydligen fler än jag som varit med på fysiklektionerna med kattskinn och ebonitstav.
Jag äter kött och köper skor i skinn. Är inte för inhumana avlivningsmetoder vare sig mot människor eller djur. Äter helst kött som kommer från omgivningen eller egen jakt.
andersen
29-12-2005, 15:49
CITAT (Ophelia @ 29-12-2005, 15:37) Är inte för inhumana avlivningsmetoder vare sig mot människor eller djur.  menar du att du är för humana avlivningsmetoder av människor?
CITAT (andersen @ 29-12-2005, 15:49)  menar du att du är för humana avlivningsmetoder av människor? Kan inte svara för nån annan utom mig själv, men ja, det är jag, det är väl själva faen att en hund som är gammal och lider ska avlivas för att det är inhumant att låta den lida. Men att låta gamla sjuka människor lida tills dom dör av ålderdom, det går bra, var finns humanismen då? Med andra ord, jag är väldigt mycket för aktiv dödshjälp. Såhär i efterhand så är jag glad att det gick som det gick för sambon, det enda hon inte ville va´att bli liggande som ett kolli, och det hade hon fått göra om inte sista hjärnblödningen kommit.
andersen
29-12-2005, 17:20
CITAT (Reserv @ 29-12-2005, 17:15) CITAT (andersen @ 29-12-2005, 15:49)  menar du att du är för humana avlivningsmetoder av människor? Kan inte svara för nån annan utom mig själv, men ja, det är jag, det är väl själva faen att en hund som är gammal och lider ska avlivas för att det är inhumant att låta den lida. Men att låta gamla sjuka människor lida tills dom dör av ålderdom, det går bra, var finns humanismen då? Med andra ord, jag är väldigt mycket för aktiv dödshjälp. Såhär i efterhand så är jag glad att det gick som det gick för sambon, det enda hon inte ville va´att bli liggande som ett kolli, och det hade hon fått göra om inte sista hjärnblödningen kommit.  Men Reserv, dödshjälp är väll inte samma sak som avlivning? avlivning är ju när någon annan beslutar att livet skall upphöra och någon aktivt avslutar livet.
Zarah P
29-12-2005, 17:23
CITAT (andersen @ 29-12-2005, 17:20) CITAT (Reserv @ 29-12-2005, 17:15) CITAT (andersen @ 29-12-2005, 15:49)  menar du att du är för humana avlivningsmetoder av människor? Kan inte svara för nån annan utom mig själv, men ja, det är jag, det är väl själva faen att en hund som är gammal och lider ska avlivas för att det är inhumant att låta den lida. Men att låta gamla sjuka människor lida tills dom dör av ålderdom, det går bra, var finns humanismen då? Med andra ord, jag är väldigt mycket för aktiv dödshjälp. Såhär i efterhand så är jag glad att det gick som det gick för sambon, det enda hon inte ville va´att bli liggande som ett kolli, och det hade hon fått göra om inte sista hjärnblödningen kommit.  Men Reserv, dödshjälp är väll inte samma sak som avlivning? avlivning är ju när någon annan beslutar att livet skall upphöra och någon aktivt avslutar livet. Jag ser ingen skillnad...?
Okay, jag får nog specifisera mig lite där då. jag är inte för den typ av dödshjälp dom kan få i staterna, där "offren" svälts till döds. Jag är verkligen för en dödshjälp där man kan få en avlivningsspruta och somna in omgående, inte ligga och lida till döds. Och naturligtvis så måste juh nån annan hålla sprutan, och avgöra när det är dags. I mitt testamente ska det även stå så, att om det finns möjlighet till en avlivning den dan jag ligger som ett kolli och aldrig kan ta tillvara på mig själv igen, då vill jag verkligen ha den sprutan
andersen
29-12-2005, 17:30
Ja då förstår jag, vi har redan i dag en form av dödshjälp till äldre sjuka människor där man inte sätter in alla resurser som går, men det tycker jag är fel för visst är det väll så att hoppet är väll det sista som överger människan.
Ps ber om ursäkt till trådstartaren för sidospåret.
Zarah P
29-12-2005, 17:30
Hmmm... Jag tycker att det är hemskt stor skillnad på att hjälpa någon att få somna in, och att underlåta att hjälpa dem att få leva vidare... *klurar*
CITAT (Zarah P @ 29-12-2005, 17:30) Hmmm... Jag tycker att det är hemskt stor skillnad på att hjälpa någon att få somna in, och att underlåta att hjälpa dem att få leva vidare... *klurar* Visst är det stor skillnad, antingen så får man värdigt somna in, utan dödsångest och allt det är med det. Eller så får man ingen hjälp utan svälter eller plågas ihjäl av smärta. Jag önskar i det läget att man fötts till hund, vi ger inte våra kära husdjur ett ovärdigt slut, men oss människor ska det inte va´nåt humant slut på alls. Inte vill jag bli liggandes med blöjor efter t.ex. en stroke, eller plågas av olidlig smärta om jag drabbas av obotlig cancer. Jag vill värdigt kunna somna in, skulle det va´för mycket begärt?
Ophelia
29-12-2005, 17:38
CITAT (andersen @ 29-12-2005, 15:49) CITAT (Ophelia @ 29-12-2005, 15:37) Är inte för inhumana avlivningsmetoder vare sig mot människor eller djur.  menar du att du är för humana avlivningsmetoder av människor? Om det fanns något sådant så kanske jag skulle ta en funderare.
Zarah P
29-12-2005, 17:39
CITAT (Reserv @ 29-12-2005, 17:36) CITAT (Zarah P @ 29-12-2005, 17:30) Hmmm... Jag tycker att det är hemskt stor skillnad på att hjälpa någon att få somna in, och att underlåta att hjälpa dem att få leva vidare... *klurar* Visst är det stor skillnad, antingen så får man värdigt somna in, utan dödsångest och allt det är med det. Eller så får man ingen hjälp utan svälter eller plågas ihjäl av smärta. Jag önskar i det läget att man fötts till hund, vi ger inte våra kära husdjur ett ovärdigt slut, men oss människor ska det inte va´nåt humant slut på alls. Inte vill jag bli liggandes med blöjor efter t.ex. en stroke, eller plågas av olidlig smärta om jag drabbas av obotlig cancer. Jag vill värdigt kunna somna in, skulle det va´för mycket begärt? Just precis så tycker jag också. Det är inte rätt att förneka människan den sista värdigheten; att själv få bestämma när och hur man vill hoppa av världen.
andersen
29-12-2005, 17:47
Reserv nej det är inte för mycket begärt, men det är ett svårt val för visst har det hänt att människor har frisknat till mot alla odds,så kände jag när min mor låg på dödsbädden och som anhörig så hoppas man narturligtvis even om "hoppet är ute".
zaaritha
29-12-2005, 21:00
Jag är absolut för s.k. Dödshjälp!! Jag vill inte bli liggande som ett kolli!! Det är ju vidrigt!! Har sett mina föräldrar dö i cancer--det var så fruktansvärt hemskt!! Nej--vi borde få välja själva, hur vi vill dö!! Varför ska någon, behöva ligga o plågas??
lilla mamma
29-12-2005, 22:37
Vilket meningsutbyte det blev här, men inte om kattskinnet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|