Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hur gör ni med "tiggeri-samtal"?, Pengar till välgörande ändamål
          Magdis
          Inlägg 05-01-2006, 22:50
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Det ringer lite då och då från olika hjälpinstanser, Barncancerfonden, Föräldrar mot narkotika, Psoriasisförbundet m.m. Vi är NIX:ade men eftersom vi skänkt till dem förut så gäller inte det.
          Jag säger aldrig nej till såna saker. Till olika teleföretag, företag som vill sälja massa skräp m.m har jag inga problem att säga nej, men när det gäller välgörande ändamål säger jag aldrig nej. Jag kan helt enkelt inte komma på något skäl till att säga nej.

Hur tänker ni?

Citera
          ah56
          Inlägg 05-01-2006, 22:53
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 448
          Medlem nr: 3 314

Jag har anmält mig till NIX. Slipper alla tiggeri och andra säljsamtal. Underbart.

--------------------
          Annika i Mölndal Zon 2

Citera
          Magdis
          Inlägg 05-01-2006, 22:55
          Länk hit: #3

Medlem

CITAT (ah56 @ 05-01-2006, 22:53)
          Jag har anmält mig till NIX. Slipper alla tiggeri och andra säljsamtal. Underbart.

Ringer det inte från några som du haft att göra med tidigare heller?

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 05-01-2006, 22:56
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

Jag har inga större problem att säga nej, jag sa bara att jag redan hade skänkt till någon annan nyss. Efter det har de slutat att ringa hit. Dessutom är även jag med i NIX

Däremot skänker jag till insamlingar som jag VILL bidraga till

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          Magdis
          Inlägg 05-01-2006, 23:02
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (Hamilton @ 05-01-2006, 22:56)
          Jag har inga större problem att säga nej, jag sa bara att jag redan hade skänkt till någon annan nyss. Efter det har de slutat att ringa hit. Dessutom är även jag med i NIX

Däremot skänker jag till insamlingar som jag VILL bidraga till

Ja egentligen borde man väl inte få dåligt samvete. Som du säger vill man ju gärna välja själv lite mer också. Men jag klarar bara inte av att neka när de ber om pengar till något bra ändamål. Jag önskar bara att jag kundeslippa få de där vykorten och brevmärkena de skickar som tack! tongue.gif Jag kan göra en majbrasa av dem snart! rolleyes.gif

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 05-01-2006, 23:16
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

Eftersom jag regelbundet ger ett litet bidrag till olika organisationer så säger jag att för mig räcker det.... också med i RIX fast vad jag förstår så får de ringa som man tidigare haft kontakt med wink.gif Faktiskt jobbigt ibland...

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 05-01-2006, 23:31
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Jag har varit månadsgivare till Lutherhjälpen (autogiro) men efter att de började med tevereklam i höstas så fick jag mej en tankeställare och sade upp givandet.
          Undras hur många hundratusen... kanske rentav miljoner den reklamen kostar.

Mitt bidragsgivande numera går enbart till Lions eftersom deras adm. kostnader stannar på 0,8%

Citera
          renate
          Inlägg 05-01-2006, 23:31
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 5 656
          Medlem nr: 834

Jättejobbigt när de ringer,cancerfonden har jag alltid skickat in pengar.Nu säger jag bara nej,jag vill inte ha alla blomsterkorten och dyl.Få bara ett inbetalningskort som är frivilligt att betala.

--------------------
          MVH Renate zon 4

Citera
          Margaretha
          Inlägg 05-01-2006, 23:35
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 1 057
          Medlem nr: 1 309

Jag hade helt tappat kontrollen ett tag. Jag gjorde som du Norrbottens-Magdis och sa ja hela tiden. Eftersom många organisationer har likartade namn visste jag slutligen inte vad som var vad.

Då beslöt jag att säga nej. Jag sa att det blivit för mycket, och att jag har vissa saker som ligger mig särskilt varmt om hjärtat och som jag vill satsa på. Efter ett nej slutade alla organisationer att ringa, och nu tar jag själv initiativ och skänker pengar till sådant som jag vill stödja.

Det känns bättre för min del att få göra så. Behoven är ju hur stora som helst överallt, men förmodligen satsar vi på lite olika saker och pengar kommer in till både det ena och det andra ändå.

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 05-01-2006, 23:49
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

Har alltid sagt att jag vill välja vad jag skänker till själv, och att jag gör det när det passar mig.
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 05-01-2006, 23:55
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

CITAT (Norrbottens-Magdis @ 05-01-2006, 22:50)
          Det ringer lite då och då från olika hjälpinstanser, Barncancerfonden, Föräldrar mot narkotika, Psoriasisförbundet m.m. Vi är NIX:ade men eftersom vi skänkt till dem förut så gäller inte det.
          Jag säger aldrig nej till såna saker. Till olika teleföretag, företag som vill sälja massa skräp m.m har jag inga problem att säga nej, men när det gäller välgörande ändamål säger jag aldrig nej. Jag kan helt enkelt inte komma på något skäl till att säga nej.

Hur tänker ni?

Inget problem alls att säga nej. Vill jag ge till en viss organisation så vet jag var dom finns. Jag ger när jag vill och kan, och till den organisation jag själv väljer. Det brukar jag säga till dom som ringer. Telefontjat är för mig en anledning till att bojkotta vissa organisationer. Det brukar jag också säga till dom som ringer. Har anmält mig till NIX registret så det är mycket sällan jag besväras av sådant.

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera
          karjo
          Inlägg 06-01-2006, 09:48
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 1 140
          Medlem nr: 5 846

Även om man tidigare varit kund hos en organisation eller ett företag kan man be dem stryka en ur deras register. Gör det nästa gång! Det har inte varit några problem för mig. Jag slipper numer alla jobbiga samtal både från försäljare och välgörenhet och väljer som många andra här vart och när jag vill skänka pengar. smile.gif

--------------------
          Hälsningar Karin, Zon 3 (4)

Citera
          Rossi
          Inlägg 06-01-2006, 09:50
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem nr: 3 584

Vi betalar in pengar vid juletid till en cancerfond varje år. Så när andra hjälporganisationer ringer och vill ha pengar så kan vi med gott samvete säga att vi stöttar på annat håll.

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          Latmask
          Inlägg 06-01-2006, 11:37
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 572
          Medlem nr: 5 267

Vi är världsföräldrar och betalar in till Unicef varje månad. Jag bojkottar att betala in via telefonsamtal för jag vill inte bli störd i hemmet. Oavsett hur ädla orsaker de har så avskyr jag det.

Jag är med i NIX. Min förra rumskompis betalade in till cancerfonden och pga dem blev jag rejält bortskrämd från att betala in via telefon. De ringde HELA tiden, även sedan hon flyttat så fortsatte de ringa både på hennes mobil och mitt hemnummer, och även efter att VI flyttat så fortsatte de ringa till vårt hus fast vi aldrig haft med dem att göra och var med i NIX. Då fräste jag ifrån till slut efter att ha sagt till vänligt ett tiotal gånger.

Ingen ringer hit numer, och så vill jag ha det. De får hemskt gärna skicka post och göra reklam på tv så bestämmer jag var jag vill hjälpa, men ringer de hem till mig så är det kalla handen direkt.

--------------------
          Murphys lag:
          Om något kan gå snett kommer det att gå snett, och vid sämsta möjliga tillfälle.

Murphys femte lag:
          Om någonting absolut inte kan gå snett, gör det det ändå.

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 06-01-2006, 11:38
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

Visst kan och bör man skänka pengar till välgörande ändamål.

MEN: kolla alltid upp dels att det är ett "90" nummer (t.ex.Pg 90 1950-6)men ÄVEN hur stor del av DINA pengar går till det du VILL att det skall gå till.

(Eftersom alla här har tillgång till internet så är det ju ganska lätt)
          Själv brukar jag be att de skickar en broschyr/infoblad per post.... Och de seriösa organisationerna brukar vara positiv till att men vill veta mera.

TYVÄRR finns det insamlingar där edast en liten del av de insamlade pengarna går till vad de UTGER att pengarna går till.

(Hur tolkar man t.ex när Postkodmiljonären säger att ÖVERSKOTTET går direkt till deras fadderorganisationer..... Ett "överskott" går att trolla med så att det inte blir så mycket.... DOCK påstår jag inte att Postkodmiljonären sysslar med sånt... bara att man skall vara lite försiktig...)

b

Citera
          Hannele
          Inlägg 06-01-2006, 11:43
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (Norrbottens-Magdis @ 05-01-2006, 22:50)
          när det gäller välgörande ändamål säger jag aldrig nej. Jag kan helt enkelt inte komma på något skäl till att säga nej.

Hur tänker ni?

Det poppar ju upp en del fusk-insamlingar också, synd.

Jag säger, att jag kollar själv på företagets hemsida.
          (Säger de, att det inte finns, då ska man absolut inte betala.)

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Magdis
          Inlägg 06-01-2006, 11:44
          Länk hit: #17

Medlem

Jag är nog alldeles för blödig. Jag vill gärna skänka stora summor till Cancerfonden men det ringer flera olika småorganisationer som heter nästan samma sak och jag kan aldrig hålla reda på vilka jag skänkt till nyss och inte. tongue.gif Föräldraföreningen mot narkotika höll på och ringde i parti och minut ett tag trots att vi skänkt nyligen (de påstår att de ringer en gång per år) och då kollade maken upp våra inbetalda summor och det visade sig att de ringde flera gånger per år. Då sa han ifrån ordentligt.

Jag får nog börja göra som ni och tänka på att jag trots allt ger mycket. Maken som är präst lägger ju även nästan varje vecka 100-500 i kollekten fast det går ju till lite varierande ändamål förstås. Jag brukar höra efter vad det går till och så lägger jag extra mycket om det är något för mig behjärtansvärt.

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 06-01-2006, 11:46
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

sad.gif Sedan kan man ju undra hur "seriösa" de seriösa är........ när man läser att de i toppen på en av de mest kända hjälporganisationerna har flera hundra tusen i månadslön ohmy.gif !!!!!

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          Magdis
          Inlägg 06-01-2006, 11:48
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (Hamilton @ 06-01-2006, 11:46)
          sad.gif Sedan kan man ju undra hur "seriösa" de seriösa är........ när man läser att de i toppen på en av de mest kända hjälporganisationerna har flera hundra tusen i månadslön ohmy.gif !!!!!

Ja det är ju sånt som gör att man blir gråtfärdig. sad.gif Man vill så gärna hjälpa folk som har det svårt och så går pengarna bara till någon övergödd typ. mad.gif Sånt gör mig vansinnig, snikna typer som utnyttjar människors generositet och till slut gör så att ingen vågar ge pengar till behövande. mad.gif mad.gif

Citera
          Klematis
          Inlägg 06-01-2006, 12:04
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 822
          Medlem nr: 6 783

Säger alltid nej när de ringer. Jag skänker pengar när jag själv känner för det till barncancerfonden katastrofer mm. Vet inte varför de ska skicka alla dessa kort och klistermärken som inten vill har. Låt alla pengar gå dit de ska istället.

--------------------
          Hälsningar Klematis

Citera

4 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 02:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon