Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14
Har en liten Ilex i en julgrupp. Upptäckte häromdan att den blommar. Är det någon idé att plantera den i en egen kruka och ha den inne som krukväxt, eller har den sådana krav på växtmiljö så att det är lönlöst?
Medlem
Antal inlägg: 2 643
Medlem nr: 579
Jag har en i min julgrupp också, och jag har definitivt haft för avsikt att försöka få den att överleva och sedan plantera ut den. Kanske överlever den bara sommaren, men vad har jag att förlora?
--------------------
Bättre sänt än aldrig! Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!
Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.
Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559
Klart den klarar sig ! lite ljus bara - sen prövar du den ute o blir zonknäckarexpert:) Vanlig ilex går ju fint i z5 -den gul/grön variegerade. är ännu snyggare Blommar den så trivs den ju !
Medlem
Antal inlägg: 3 056
Medlem nr: 2 460
Nu blev jag lite nyfiken. Det blev att par sådana över efter jul, så nu skall jag kolla på dem nere i Tråvad. Men vanlig järnek kan väl knappast klara sig i zon5 Kerstin?? De brukar ju ha svårt redan i zon3! Men det finns ju Blue Angel och Blue Prince/Princess sorterna(korsningar med andra arter) och de är ju bättre härdiga. Christer.
--------------------
Varför inte kika in på min blogg? dronten1.tradgardsblogg.se
Medlem
Antal inlägg: 2 643
Medlem nr: 579
Utomhus har jag redan Ilex meserveae 'Blue Angel' sedan några år och den växer sakta men säkert. Är lite misstänksam dock om jag verkligen kommer att få några bär på den, men har skriftligt löfte från Hortogreen.
Den Ilex-arten jag har i julgruppen — se bild — ser dock helt annorlunda ut, med betydligt mindre blad. Men som sagt, vad har jag att förlora?
--------------------
Bättre sänt än aldrig! Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!
Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.
Medlem
Hittade detta i Den virtuella floran: "Utbredning. Ilex aquifolium - Järnek är en ofta odlad art som mycket sällsynt förekommer i södra Sverige. Den kräver ett oceaniskt klimat med hög nederbörd och milda vintrar." (= hög luftfuktighet, svala somrar och milda vintrar)
Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559
jaja det där vet du ju att jag inte bryr mej så mkt om Christer -Blue Prince och Princess funkar då utmärkt sen flera år -men det är klart att den här såg klenare ut .. å andra sidan behöver ju Betty inte slå vad med nån om att den ska leva över
Medlem
Antal inlägg: 1 990
Medlem nr: 24
Den i Ewas julgrupp heter troligen Ilex 'Hollywood'. Jag har den också, fast en mycket större, rundnätt planta. Ska plantera ut den sedan för att testa om den är härdig.
--------------------
Sylvia, zon 1
Green fingers are the extensions of a verdant heart. (Russell Page) I think that I shall never see A poem lovely as a tree. (Joyce Kilmer) There are always flowers for those who want to see them! (Henri Matisse)
Medlem
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-01-2006, 15:55)
å andra sidan behöver ju Betty inte slå vad med nån om att den ska leva över
eller ? du kanske ska ?
Inte en chans att jag ska! Har minsann sett bilderna i ditt album hur det kan gå om man förlorar i vadslagning... Jag är rätt frusen av mig - speciellt om fötterna!