Här kommer några Kasslerrecept
FYLLD KASSLER MED PEPPARROTSGRÄDDE 6 port
1½ kg Nästan benfri kassler i bit 1 st Gul paprika ½ Purjolök 2 dl Creme fraiche 2 msk Riven pepparrot ½ tsk Salt 1 krm Vitpeppar mald 2 msk Hackad persilja
Bena ur kasslern och skiva cm-brett nästan ända ner men låt skivorna sitta ihop. Skiva paprika och purjo fint. Peta ner purjo mellan skivorna och låt en paprikaskiva sticka ner i varje ficka. Blanda creme fraiche med pepparrot, salt, peppar och persilja och skeda blandningen som ett täcke över kasslern i en smord ugnsform. Täck löst med aluminiumfolie och ugnsbaka kasslern i 25 min i mitten på ugnen i 200 grader. Tag sedan av folien och höj värmen till 250 grader endast grill eller övervärme om möjligt. Låt täcket få lite färg 5-10 min.
KALASKASSLER 4 port
2 dl Ris 400 gr Kassler 150 gr Ost i skivor gärna grönmögelost 1 kn Pesilja 1 kn Gräslök
Paprikasås
2 msk Margarin 1 tsk Paprikapulver 1-2 st Paprikor Röda 2 msk Vetemjöl 4 dl Buljong ½ msk Citron pressad 3 tsk Socker ev. ½ dl Grädde Salt Vitpeppar
Koka riset enl. förpackningen. Lägg det i en ugnsäker form. Hacka persilja och gräslök blanda med riset i formen. Skär kasslern i ½ cm tjocka skivor. Varva kassler och ost Smält margarin rör ner paprikapulver. Kärna ur och strimla paprikan. Fräs den en kort stund i fettet. Rör ner mjölet och späd med buljongen.,citron och grädde. Smaka av med salt och peppar. Låt koka 3-5 min. Häll såsen över kasslern i formen. Gratinera i 225 grader mitt i ugnen 15-20 min.
KASSLER UNDER CHILITÄCKE 4 port En härligt god klassiker som håller än. Passar både till vardag och fest. Och går att laga till många.
600 gr Kassler 1½ dl Vispgrädde 4 msk Chilisås ½ st Röd chilipepparfrukt 1 tsk Mjöl 1 dl Jordnötter
Skär köttet i 10 – 12 skivor och lägg på ett ugnssäkert fat. Vispa grädden lätt. Tillsätt chilisås, fint strimlad chilifrukt och mjöl och vispa tills grädden tjocknat. Bred den över kasslerskivorna. Grädda i 200 grader 10 – 12 min. Strö över jordnötter efter halva tiden. Servera med ris eller potatis och sallad. Ananas är gott som tillbehör.
KASSLER I ÄDELOST UNDER SMÖRDEGSTÄCKE 4 pers.
5 – 7 hg Kassler 2 dl Creme fraiche 2 burkar Skivade champinjoner 1 ask Ädelost (250 gr) Smördegsplattor fryst eller färdigkavlad
225 grader. Skär kassler i stavar och dela en gång till. Lägg i botten på formen. Blanda creme fraiche, champinjoner o ädelost. Bred över. Kavla ut smördegen lägg ovanpå. Grädda ca 20 – 25 min tills det är varmt och smördegen är klar.
Smaklig måltid hälsar Eva St
--------------------
Skjut inte upp till i morgon vad du kan ha nöje av idag. Mitt album
|