|
Hjälp!, Ska man verkligen klippa SÅ hårt? |
|
|
|
28-01-2006, 20:12
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
http://www.expressen.se/index.jsp?d=1931Kollade in deras bildserie om hur man planterar om sin pelargon, men ska man verkligen klippa så mycket? Jag som är livrädd fört att klippa alls... Stackars pelargon...
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
28-01-2006, 20:22
|

Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892

|
Jag vet att många klipper så hårt med framgång men jag gör det inte. Enstaka långa grenar som rännt i väg kan jag klippa mer ordentligt. Däremot toppar jag mycket ofta så att jag får buskiga exemplar. Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|
|
|
|
|
28-01-2006, 20:24
|

Medlem

|
Tack Fenja, då känne rjag mig lugnare.  Jag klipper bara lite, om den blir för yvig, eller om jag vill ha en stickling, annars får de i stort sett vara ifred. Hittils har det fungerat, men när jag såg bilderna blev jag rädd att jag höll på att ta livet av mina pelargoner så jag blev lite skärrad.
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
28-01-2006, 21:03
|

Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31

|
Pelargoner tål en hel del, sådär mycket klipper ju jag på hösten när jag tar in dem sedan skakar jag av det mesta av jorden och pressar ner en hel massa växter i en liten back och där får de stå mörkt och kallt hela vintern.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|
|
|
|
|
28-01-2006, 22:14
|

Medlem

|
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,28-01-2006, 21:03) Pelargoner tål en hel del, sådär mycket klipper ju jag på hösten när jag tar in dem sedan skakar jag av det mesta av jorden och pressar ner en hel massa växter i en liten back och där får de stå mörkt och kallt hela vintern. Är det en täckt back eller ligger de där i luften liksom utan att torka ihjäl? Hur stor överlevnad får du på ett ungefär och hur svalt/kallt? Är det viktigt att det är mörkt? Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|
|
|
|
|
28-01-2006, 22:24
|

Medlem

|
ca +5 försöker jag att hålla där men ibland går det uppåt +8 ifall det är mildväder ute. Jag har en massa plantor i en plastback(både pelargoner och fuchsior är det i den), de sitter tätt pressade emot varann. All jord har jag inte skakat bort och jag skvätter på små mängder vatten ett par gånger under vilan (men inte för mycket övervattning är värre än torka). När det är runt +5 är pelargonerna i vila och behöver inget ljus och det är bra det för det finns inga fönster i förrådet.
I år fick de ju en köldperiod med -6 precis som fuchsiorna på hösten så alla kommer nog inte att överleva men jag kan se att några åtminstone har lite skott. I normala fall när växterna inte har blivit djupfrysta innan förvaringen brukar runt 90% av plantorna överleva åtminstone när det gäller pelargoner, fuchsiorna har högre överlevnad där är det nog runt 95% som överlever och den/de som dör har ofta gjort det p.g.a övervattning.
Detta är enda sättet jag kan förvara pelargoner och fuchsior jag får inte så mycket plats av mina föräldrar i förrådet de har så mycket annat de vill ha därinne så jag måste klippa hårt och pressa ihop växter för att få plats med dem, men det verkar ju funka riktigt bra. Ska se om jag kan ta lite bilder imorgon tror jag har min kamera här någonstans.
--------------------
Mvh Åsa
|
|
|
|
|
28-01-2006, 22:27
|

Medlem

|
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,28-01-2006, 22:24) ca +5 försöker jag att hålla där men ibland går det uppåt +8 ifall det är mildväder ute. Jag har en massa plantor i en plastback(både pelargoner och fuchsior är det i den), de sitter tätt pressade emot varann. All jord har jag inte skakat bort och jag skvätter på små mängder vatten ett par gånger under vilan (men inte för mycket övervattning är värre än torka). När det är runt +5 är pelargonerna i vila och behöver inget ljus.
I år fick de ju en köldperiod med -6 precis som fuchsiorna på hösten så alla kommer nog inte att överleva men jag kan se att några åtminstone har lite skott. I normala fall när växterna inte har blivit djupfrysta innan förvaringen brukar runt 90% av plantorna överleva åtminstone när det gäller pelargoner.
Detta är enda sättet jag kan förvara pelargoner och fuchsior jag får inte så mycket plats av mina föräldrar i förrådet de har så mycket annat de vill ha därinne så jag måste klippa hårt och pressa ihop växter för att få plats med dem, men det verkar ju funka riktigt bra. Ska se om jag kan ta lite bilder imorgon tror jag har min kamera här någonstans. Tack för hjälpen Åsa! Vore kul att se bilder. Jag har problem med vettig vinterförvaring och har det mesta i fönstren... vinterpellisar gör ingen glad. Jag ska testa ditt sätt i år så slipper jag se dem Mvh Fenja
--------------------
|
|
|
|
|
28-01-2006, 22:34
|

Medlem
Antal inlägg: 1 593
Medlem nr: 6 685

|
Oj då, hoppas mina klarar sig. De står i garaget som håller mellan + 3-6 grader. Helt mörkt och utan vatten. Dom står kvar i samma jord som de hade i sommras
Fick i veckan reda på att man kan behöva vattna dem någon gång så då sprang jag snabbt ut och gav dem en slurk. Men de har inte fått någon näring. Dessutom glömde jag helt bort att klippa dem innan jag ställde in dem. De har endast ett par små bleka rangliga blad
Börjar ni ta in dem nu och plantera om dem?
Lisa
--------------------
Elisabeth / Lisa:)
Boråstrakten zon 4-5
|
|
|
|
|
28-01-2006, 22:39
|

Medlem

|
CITAT (Lisa:) @ 28-01-2006, 22:34) Oj då, hoppas mina klarar sig. De står i garaget som håller mellan + 3-6 grader. Helt mörkt och utan vatten. Dom står kvar i samma jord som de hade i sommras
Fick i veckan reda på att man kan behöva vattna dem någon gång så då sprang jag snabbt ut och gav dem en slurk. Men de har inte fått någon näring. Dessutom glömde jag helt bort att klippa dem innan jag ställde in dem. De har endast ett par små bleka rangliga blad
Börjar ni ta in dem nu och plantera om dem?
Lisa Du behöver inte klippa dem på hösten, jag tror att de flesta friserar dem på våren faktiskt. Så det är ingen fara av den anledningen. Du ska inte gödsla under vinterna utan bara under växtsäsongen. Jag har mina framme året om och ska snart börja klippa och kruka om dem. Men jag vet att många väntar med det ett tag till. Mvh Fenja
--------------------
|
|
|
|
|
28-01-2006, 22:39
|

Medlem

|
+3-6grader låter som ett bra ställe att förvara pelargoner. En liten skvätt vatten nu och då kan behövas ifall det är torr luft där de står men det räcker med att det finns lite fukt i jorden långt ner i krukan för att de ska överleva. Har du inget ljus kan inte växten använda blomsternäring så det behöver du inte ge växten + det är såpass kallt att växten ska vara i vila och inte sätta fart att växa. Mars-april tycker jag att det funkar utmärkt att börja driva pelargoner något år tog jag inte fram dem förren i början av maj och satte dem då direkt i uterummet när jag inte hade plats att driva på dem inomhus och det funkade också fast det blev ju något försenad blomning.
--------------------
Mvh Åsa
|
|
|
|
|
28-01-2006, 22:42
|

Medlem
Antal inlägg: 1 593
Medlem nr: 6 685

|
Så bra , då väntar jag ett tag till och hoppas på liv i dem. (Något finns där ju i alla fall) Lisa
--------------------
Elisabeth / Lisa:)
Boråstrakten zon 4-5
|
|
|
|
|
28-01-2006, 22:43
|

Medlem

|
Jag hoppas också på bilder från Åsa, det vore intressant att se hur vinterförvaring egentligen ska gå till. Mina stackare har fått stå i sovrummet, svalaste i rummet vi har, eftersom jag inte har någon annanstans att ha dem  Men det kanske det kan bli ändring på så småningom  Jag hade tänkt börja nästa helg med dem, ruska liv i dem lite s a s, men den engelska rackaren har redan skott och knoppar så den rör jag inte med saxen. Dessutom är den redan en kompakt liten buske, så det är knappast nödvändigt att klippa den nu. Måste de verkligen planteras om i ny kruka, kan man återanvända den de har (de trivs i sina hinkar)?
--------------------
|
|
|
|
|
28-01-2006, 23:00
|

Medlem

|
CITAT (LadyG @ 28-01-2006, 22:43) Jag hoppas också på bilder från Åsa, det vore intressant att se hur vinterförvaring egentligen ska gå till. Mina stackare har fått stå i sovrummet, svalaste i rummet vi har, eftersom jag inte har någon annanstans att ha dem  Men det kanske det kan bli ändring på så småningom  Jag hade tänkt börja nästa helg med dem, ruska liv i dem lite s a s, men den engelska rackaren har redan skott och knoppar så den rör jag inte med saxen. Dessutom är den redan en kompakt liten buske, så det är knappast nödvändigt att klippa den nu. Måste de verkligen planteras om i ny kruka, kan man återanvända den de har (de trivs i sina hinkar)? Det funkar utmärkt att skära av det yttersta rotlagret och kruka om dem i samma kruka. Mvh Fenja
--------------------
|
|
|
|
|
28-01-2006, 23:03
|

Medlem

|
Så bra, nu blev jag glad. Hinkarna är så fina också, med pellisarna i blir det som en tavla.
Men mars-april läste jag innan, ska man vänta så länge? Jag som är så ivrig att få igång dem. Fast jag har kanske ihjäl dem om jag börjar för tidigt?
--------------------
|
|
|
|
|
28-01-2006, 23:07
|

Medlem
Antal inlägg: 9 608
Medlem nr: 2 237

|
Jag tar fram mina i april, klipper ner lite, planterar om. Men i år får jag väl placera dem på taket! Getter älskar pelargonier, tyvärr!
|
|
|
|
|
28-01-2006, 23:09
|

Medlem

|
CITAT (LadyG @ 28-01-2006, 23:03) Så bra, nu blev jag glad. Hinkarna är så fina också, med pellisarna i blir det som en tavla.
Men mars-april läste jag innan, ska man vänta så länge? Jag som är så ivrig att få igång dem. Fast jag har kanske ihjäl dem om jag börjar för tidigt? Jag börjar klippa, kruka om och gödselvattna mina nu snart mot mitten av februari. Mvh Fenja
--------------------
|
|
|
|
|
28-01-2006, 23:10
|

Medlem

|
CITAT (zaaritha @ 28-01-2006, 23:07) Jag tar fram mina i april, klipper ner lite, planterar om. Men i år får jag väl placera dem på taket! Getter älskar pelargonier, tyvärr!  Amplar kanske? Om man hänger dem tillräckligt högt hittar getterna inte dem förhoppningsvis, fast de är uppfinningsrika de små liven
--------------------
|
|
|
|
|
28-01-2006, 23:12
|

Medlem

|
CITAT (Fenja @ 28-01-2006, 23:09) Jag börjar klippa, kruka om och gödselvattna mina nu snart mot mitten av februari. Mvh Fenja Det låter bra det, det är inte så länge dit. Det kan jag leva med.
--------------------
|
|
|
|
|
28-01-2006, 23:35
|

Medlem

|
CITAT (LadyG @ 28-01-2006, 23:12) Det låter bra det, det är inte så länge dit. Det kan jag leva med.  Risken om man börjar för tidigt innan det är tillräckligt ljust, om man inte har lampor, är att de ränner iväg och blir lankiga om man börjar gödla och kruka om. Mvh Fenja
--------------------
|
|
|
|
|
29-01-2006, 00:06
|

Medlem

|
Ojdå, det visste jag inte! Tack för förvarningen
--------------------
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|