Full version: Hjälp!
Sidor: 1, 2
LadyG
http://www.expressen.se/index.jsp?d=1931

Kollade in deras bildserie om hur man planterar om sin pelargon, men ska man verkligen klippa så mycket? Jag som är livrädd fört att klippa alls... ohmy.gif

Stackars pelargon... sad.gif
Fenja
Jag vet att många klipper så hårt med framgång men jag gör det inte. Enstaka långa grenar som rännt i väg kan jag klippa mer ordentligt.
Däremot toppar jag mycket ofta så att jag får buskiga exemplar.
Mvh
Fenja
LadyG
Tack Fenja, då känne rjag mig lugnare. smile.gif

Jag klipper bara lite, om den blir för yvig, eller om jag vill ha en stickling, annars får de i stort sett vara ifred. Hittils har det fungerat, men när jag såg bilderna blev jag rädd att jag höll på att ta livet av mina pelargoner så jag blev lite skärrad.
rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Pelargoner tål en hel del, sådär mycket klipper ju jag på hösten när jag tar in dem sedan skakar jag av det mesta av jorden och pressar ner en hel massa växter i en liten back och där får de stå mörkt och kallt hela vintern.
Fenja
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,28-01-2006, 21:03)
Pelargoner tål en hel del, sådär mycket klipper ju jag på hösten när jag tar in dem sedan skakar jag av det mesta av jorden och pressar ner en hel massa växter i en liten back och där får de stå mörkt och kallt hela vintern.

Är det en täckt back eller ligger de där i luften liksom utan att torka ihjäl? Hur stor överlevnad får du på ett ungefär och hur svalt/kallt? Är det viktigt att det är mörkt?
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
ca +5 försöker jag att hålla där men ibland går det uppåt +8 ifall det är mildväder ute. Jag har en massa plantor i en plastback(både pelargoner och fuchsior är det i den), de sitter tätt pressade emot varann. All jord har jag inte skakat bort och jag skvätter på små mängder vatten ett par gånger under vilan (men inte för mycket övervattning är värre än torka). När det är runt +5 är pelargonerna i vila och behöver inget ljus och det är bra det för det finns inga fönster i förrådet.

I år fick de ju en köldperiod med -6 precis som fuchsiorna på hösten så alla kommer nog inte att överleva men jag kan se att några åtminstone har lite skott. I normala fall när växterna inte har blivit djupfrysta innan förvaringen brukar runt 90% av plantorna överleva åtminstone när det gäller pelargoner, fuchsiorna har högre överlevnad där är det nog runt 95% som överlever och den/de som dör har ofta gjort det p.g.a övervattning.

Detta är enda sättet jag kan förvara pelargoner och fuchsior jag får inte så mycket plats av mina föräldrar i förrådet de har så mycket annat de vill ha därinne så jag måste klippa hårt och pressa ihop växter för att få plats med dem, men det verkar ju funka riktigt bra. Ska se om jag kan ta lite bilder imorgon tror jag har min kamera här någonstans.
Fenja
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,28-01-2006, 22:24)
ca +5 försöker jag att hålla där men ibland går det uppåt +8 ifall det är mildväder ute. Jag har en massa plantor i en plastback(både pelargoner och fuchsior är det i den), de sitter tätt pressade emot varann. All jord har jag inte skakat bort och jag skvätter på små mängder vatten ett par gånger under vilan (men inte för mycket övervattning är värre än torka). När det är runt +5 är pelargonerna i vila och behöver inget ljus.

I år fick de ju en köldperiod med -6 precis som fuchsiorna på hösten så alla kommer nog inte att överleva men jag kan se att några åtminstone har lite skott. I normala fall när växterna inte har blivit djupfrysta innan förvaringen brukar runt 90% av plantorna överleva åtminstone när det gäller pelargoner.

Detta är enda sättet jag kan förvara pelargoner och fuchsior jag får inte så mycket plats av mina föräldrar i förrådet de har så mycket annat de vill ha därinne så jag måste klippa hårt och pressa ihop växter för att få plats med dem, men det verkar ju funka riktigt bra. Ska se om jag kan ta lite bilder imorgon tror jag har min kamera här någonstans.

Tack för hjälpen Åsa! Vore kul att se bilder. Jag har problem med vettig vinterförvaring och har det mesta i fönstren... vinterpellisar gör ingen glad. Jag ska testa ditt sätt i år så slipper jag se dem smile.gif
Mvh
Fenja
Elisabeth P
Oj då, hoppas mina klarar sig.
De står i garaget som håller mellan + 3-6 grader.
Helt mörkt och utan vatten. Dom står kvar i samma jord som de hade i sommras

Fick i veckan reda på att man kan behöva vattna dem någon gång så då sprang jag snabbt ut och gav dem en slurk. Men de har inte fått någon näring.
Dessutom glömde jag helt bort att klippa dem innan jag ställde in dem. De har endast ett par små bleka rangliga blad

Börjar ni ta in dem nu och plantera om dem?

Lisa
Fenja
CITAT (Lisa:) @ 28-01-2006, 22:34)
Oj då, hoppas mina klarar sig.
De står i garaget som håller mellan + 3-6 grader.
Helt mörkt och utan vatten. Dom står kvar i samma jord som de hade i sommras

Fick i veckan reda på att man kan behöva vattna dem någon gång så då sprang jag snabbt ut och gav dem en slurk. Men de har inte fått någon näring.
Dessutom glömde jag helt bort att klippa dem innan jag ställde in dem. De har endast ett par små bleka rangliga blad

Börjar ni ta in dem nu och plantera om dem?

Lisa

Du behöver inte klippa dem på hösten, jag tror att de flesta friserar dem på våren faktiskt. Så det är ingen fara av den anledningen.
Du ska inte gödsla under vinterna utan bara under växtsäsongen. Jag har mina framme året om och ska snart börja klippa och kruka om dem. Men jag vet att många väntar med det ett tag till.
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
+3-6grader låter som ett bra ställe att förvara pelargoner. En liten skvätt vatten nu och då kan behövas ifall det är torr luft där de står men det räcker med att det finns lite fukt i jorden långt ner i krukan för att de ska överleva. Har du inget ljus kan inte växten använda blomsternäring så det behöver du inte ge växten + det är såpass kallt att växten ska vara i vila och inte sätta fart att växa. Mars-april tycker jag att det funkar utmärkt att börja driva pelargoner något år tog jag inte fram dem förren i början av maj och satte dem då direkt i uterummet när jag inte hade plats att driva på dem inomhus och det funkade också fast det blev ju något försenad blomning.
Elisabeth P
Så bra , då väntar jag ett tag till och hoppas på liv i dem. (Något finns där ju i alla fall) rolleyes.gif

Lisa
LadyG
Jag hoppas också på bilder från Åsa, det vore intressant att se hur vinterförvaring egentligen ska gå till. Mina stackare har fått stå i sovrummet, svalaste i rummet vi har, eftersom jag inte har någon annanstans att ha dem sad.gif

Men det kanske det kan bli ändring på så småningom smile.gif

Jag hade tänkt börja nästa helg med dem, ruska liv i dem lite s a s, men den engelska rackaren har redan skott och knoppar så den rör jag inte med saxen. Dessutom är den redan en kompakt liten buske, så det är knappast nödvändigt att klippa den nu.

Måste de verkligen planteras om i ny kruka, kan man återanvända den de har (de trivs i sina hinkar)?
Fenja
CITAT (LadyG @ 28-01-2006, 22:43)
Jag hoppas också på bilder från Åsa, det vore intressant att se hur vinterförvaring egentligen ska gå till. Mina stackare har fått stå i sovrummet, svalaste i rummet vi har, eftersom jag inte har någon annanstans att ha dem sad.gif

Men det kanske det kan bli ändring på så småningom smile.gif

Jag hade tänkt börja nästa helg med dem, ruska liv i dem lite s a s, men den engelska rackaren har redan skott och knoppar så den rör jag inte med saxen. Dessutom är den redan en kompakt liten buske, så det är knappast nödvändigt att klippa den nu.

Måste de verkligen planteras om i ny kruka, kan man återanvända den de har (de trivs i sina hinkar)?

Det funkar utmärkt att skära av det yttersta rotlagret och kruka om dem i samma kruka.
Mvh
Fenja
LadyG
Så bra, nu blev jag glad. Hinkarna är så fina också, med pellisarna i blir det som en tavla.

Men mars-april läste jag innan, ska man vänta så länge? Jag som är så ivrig att få igång dem. Fast jag har kanske ihjäl dem om jag börjar för tidigt?
zaaritha
Jag tar fram mina i april, klipper ner lite, planterar om.
Men i år får jag väl placera dem på taket! Getter älskar pelargonier, tyvärr! unsure.gif
Fenja
CITAT (LadyG @ 28-01-2006, 23:03)
Så bra, nu blev jag glad. Hinkarna är så fina också, med pellisarna i blir det som en tavla.

Men mars-april läste jag innan, ska man vänta så länge? Jag som är så ivrig att få igång dem. Fast jag har kanske ihjäl dem om jag börjar för tidigt?

Jag börjar klippa, kruka om och gödselvattna mina nu snart mot mitten av februari.
Mvh
Fenja
LadyG
CITAT (zaaritha @ 28-01-2006, 23:07)
Jag tar fram mina i april, klipper ner lite, planterar om.
Men i år får jag väl placera dem på taket! Getter älskar pelargonier, tyvärr! unsure.gif

Amplar kanske? Om man hänger dem tillräckligt högt hittar getterna inte dem förhoppningsvis, fast de är uppfinningsrika de små liven smile.gif
LadyG
CITAT (Fenja @ 28-01-2006, 23:09)
Jag börjar klippa, kruka om och gödselvattna mina nu snart mot mitten av februari.
Mvh
Fenja

Det låter bra det, det är inte så länge dit. Det kan jag leva med. biggrin.gif
Fenja
CITAT (LadyG @ 28-01-2006, 23:12)
Det låter bra det, det är inte så länge dit. Det kan jag leva med. biggrin.gif

Risken om man börjar för tidigt innan det är tillräckligt ljust, om man inte har lampor, är att de ränner iväg och blir lankiga om man börjar gödla och kruka om.
Mvh
Fenja
LadyG
Ojdå, det visste jag inte! ohmy.gif

Tack för förvarningen smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Här kommer bilder från förvaring.

En massa växter i back som på håll ser ganska döda ut

Men tittar man närmre hittar man liv

Jag har även några backar med växter som sitter kvar i sin kruka, hårt nedklippta för att få plats på hyllorna även de ser ganska döda ut på håll.

Men tittar man nära så hittar man även där liv på många växter

Eva i Skåne
Jag trodde man behövde lämna något grönt kvar, blad eller litet skott, för att det ta fart och växa, men nu har jag lärt mig annat.
Vissa sorter klipper jag hårt, de som tappat en massa blad under vintern och mest ser långa och rangliga ut, men då har de ändå några små nya skott nertill.
Intressant att se dina lådor Åsa. Jag skulle känna mig väldigt nervös om jag skulle gjort så, men med 90% överlevnad är det ju lika bra som att ha dem i fönstren hela vintern. Svårt bara att blanda när man har många olika sorter.
Sista halvan av februari brukar jag också sätta igång mina.
Jeanette/västra götaland
Tack för bilderna Åsa. Skall nog försöka mig på denna variant av vinterförvaring nästa år.

Jag har faktiskt gjort ett litet försök. Skakade av ganska mycket jord från några pelargoner(dubletter och sådana som jag inte var så rätt om rolleyes.gif ) sedan lade jag dem i en papperskasse och slängde in dem i matkällaren. Har skvätt vatten på ett par ggr.
Jag tror att de klarat sig ganska bra med den behandlingen men än är inte vintern över så jag kanske inte skall ropa hej ännu unsure.gif wink.gif .
Fenja
Tack Åsa, mycket intressant att se! Jag testar som sagt din metod i år.
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Jeanette/västra götaland @ 29-01-2006, 10:55)
Tack för bilderna Åsa. Skall nog försöka mig på denna variant av vinterförvaring nästa år.

Jag har faktiskt gjort ett litet försök. Skakade av ganska mycket jord från några pelargoner(dubletter och sådana som jag inte var så rätt om rolleyes.gif ) sedan lade jag dem i en papperskasse och slängde in dem i matkällaren. Har skvätt vatten på ett par ggr.
Jag tror att de klarat sig ganska bra med den behandlingen men än är inte vintern över så jag kanske inte skall ropa hej ännu unsure.gif wink.gif .

Så har jag faktiskt gjort något år också och det funkade att ha dem i en kasse också.
LadyG
Oj, kan man klippa ner dem så hårt? Ja då förstår jag lite mer hur tåliga pellisar kan vara .)

Tack Fenja och Åsa för er tålamod! smile.gif
Sommartorparn
Lady G,
Tycker du har all anledning till att vara skeptisk till den där beskärningsbeskrivingen! Kan inte tro att dom där stumparna kommer att ta sig!

Min erfarenhet av pelargon är att man måste alltid ha minst ett friskt blad nedanför beskärningsstället på varje gren. Har man inte det dör hela grenen. Har faktiskt tagit död på ett par pelargoner genom att beskära så hårt att det inte fanns några blad kvar. Saven orkar inte stiga.

Jag brukar också beskära det mesta på hösten, och sedan bara snygga till på våren. Anledningen är att vårbeskärningen tar bort dom små blomsterknopparna och man försenar blomningen med åtskilliga veckor. Jag brukar ta fram mina framåt maj.
(Gör man det nu är det kanske en annan sak...)
LadyG
Det låter jag dem bedöma som kan mer om pellisar än jag, fast jag tänker inte klippa mer än absolut nädvändigt. Jag tycker så synd om mina stackars växter annars smile.gif
Richard
CITAT (LadyG @ 28-01-2006, 20:12)
http://www.expressen.se/index.jsp?d=1931

Kollade in deras bildserie om hur man planterar om sin pelargon, men ska man verkligen klippa så mycket? Jag som är livrädd fört att klippa alls... ohmy.gif

Stackars pelargon... sad.gif

Nej absolut inte.
Visa sorter forgrenar sig svårt och risken är att det kommer ingen nytt skott.
Jag brukar klippa på två,tre nya skott,tillväxt av nytt skott,beroende på näring och krukstorlek.
kerstin z5-6
men, sparar ni de gamla plantorna ? Jag som är nybliven pelagonist trodde att man bara övervintrar dem för att få nya fina skott -som man gör nya av -Blir inte de gamla väldigt spretiga o fula längst ner -även om man beskär så mkt det går ?? blink.gif smile.gif
Carex
smaksak, blir inte rosor spretiga och fula längst ner?
Richard
CITAT (kerstin z5-6 @ 31-01-2006, 20:56)
men, sparar ni de gamla plantorna ? Jag som är nybliven pelagonist trodde att man bara övervintrar dem för att få nya fina skott -som man gör nya av -Blir inte de gamla väldigt spretiga o fula längst ner -även om man beskär så mkt det går ?? blink.gif smile.gif

Ja det blir dem ,men jag tycker att ett gammal appelträd ser finare ut än ett nyyt appelträd.
Träden i vintern är finare än träden i sommaren.
Det är ett konstverk av grenar.
Sommartorparn
men, sparar ni de gamla plantorna ? Jag som är nybliven pelagonist trodde att man bara övervintrar dem för att få nya fina skott -som man gör nya av -Blir inte de gamla väldigt spretiga o fula längst ner -även om man beskär så mkt det går ?? blink.gif  :)

Räknar mig inte som pelargonist men dom pelargoner jag har inomhus har jag haft samma i fem år nu! Har aldrig ens tänkt på att man kan kasta dom! ;-)

(Däremot dom som är ute låter jag frosten ta, för jag har ingenstans att ställa dom)

Men, Kerstin, om du börjar om varje år med nya skott, hinner det bli något av dom på en sommar?

Mina är små o taniga första året, och kommer till sin rätt först andra sommaren. OK rangliga blir dom, om man jämför med plantshopparnas, men det har jag alltid trott varit deras naturliga växtsätt till skillnad från plantskopparnas som är hormonbehandlade. (Rätta mig gärna om jag har fel där!) Vill man inte ha dom tätare så kan man ju plantera fler än ett skott i varje kruka.

Jag har faktiskt en bild i mitt album numera! wink.gif
Fenja

Vill du ha små och hanterliga pellisar ska du ta nya skott varje vår. Men det är något visst med gamla moderplantor som kan bli gott både en meter breda och höga. Bladen täcker för det mesta stammarna när tillväxten kommit igång ordentligt.
Toppa dem OFTA, du behöver inte klippa av hela grenar utan ta bara yttersta spetsen och spara blomknopparna om du vill. Stora krukor och bra gödsel ger fina plantor. Rosenknoppspellisarna kan dock få dålig blomning om de får för mycket gödsel. En del av vildpellisarna har också lite andra önskemål.
Mvh
Fenja
Gillan
Vilken jättekul tråd. Varför skriver vi inte en
bok tillsammans om all våra pelargontips rolleyes.gif laugh.gif

Jag fick mina Mårbacka-sticklingar -97? tror jag. Och de
lever, förökar sig och stormtrivs än. Hur kan det vara
möjligt?

- Ställer upp dem på övervåningen sept/oktober då jag
brukar tröttna på dem. De står i fönstren i ca 12-15 grader.
( har inget mörkt svalt ställe då jordkällaren är för fuktig).

- Vatten får de nån enstaka gång när jag kommer ihåg det.

- Igår tog jag (min man) ner dem och jag planterade om och
klippte ganska hårt. En del av det jag klippte bort satte jag
direkt i nya krukor. De blir snart nya fina plantor att ge bort.
- Om ungefär tre veckor börjar jag ge dem näring.

- De första knopparna plockar jag (med stor vånda och smärta)
bort. Det bidrar till att de inte blir rangliga och att blommorna
i sin tur blir större och vackrare. Jag har exprimenterat med att
låta bli att ta bort knopparna, och tro mig, det blir skillnad.
- I maj står de i full blom, är vackra, kraftiga och täta.

- Stort tack för många andra tips. Till hösten skall jag försöka
göra som Åsa, och få ner dem i backar. Då kanske tom jag kan
få in dem i en mörk garderob.

Men som sagt var, kanske att vi skulle ta och skriva en tipsbok
för den som vill bli riktigt konfunderad laugh.gif laugh.gif

/Gillan
Fenja
CITAT (Evgeni @ 01-02-2006, 06:31)

Du kan toppa ovanför fästet till knopparna om du vill, det är lite pilligt men gör att plantan både grenar sig och blommar tidigare! smile.gif
Mvh
Fenja
Gillan
CITAT (Fenja @ 01-02-2006, 15:46)
CITAT (Evgeni @ 01-02-2006, 06:31)

Du kan toppa ovanför fästet till knopparna om du vill, det är lite pilligt men gör att plantan både grenar sig och blommar tidigare! smile.gif
Mvh
Fenja

Okidoki smile.gif , Jag får väl testa det med.
Fast jag är ju ganska lat av mig. Och
därför, brukar jag alltid göra som jag
alltid gjort förut wub.gif laugh.gif

/Gilan
kerstin z5-6
Tack för alla svar !.Jag frågade eftersom jag hört , men inte vet om det var den rätta metoden att klippa ner eller att ta nytt o börja om.
I min pellishylla har jag nog maximerat krukstorlek och antal -men vissa är stora nu -så de får väl ny kruka .
De doftande och många av arterna ser ut att gå att hålla i det mindre formatet
Hyllan är inte så gles som på bilden nu-den är sprängfylld:)
LadyG
Oj vilken fin hylla Kerstin! smile.gif

Inspirerande!
Anna Maria
En del sorter klipper jag så hårt, jag vet vilka som är speciellt kraftigväxande och robusta. Mårbackor, en egenfrösådd, Augusta tex. De gamla tanterna kallar jag dem. En del är jag mer försiktig med, tex Norrland som hos mig i alla fall är lite kinkig. Det beror ju också på hur de ser ut efter vintervilan, är de långa pinnar med lite grönt rufs längst ut så klipper jag av alltihop. Det kommer alltid skott på stammarna därnere. Dessutom blir det snyggare plantor.
I år har jag för första gången övervintrat pelargonerna svalt och ljust. Men de som fick stå kvar inne i vårt växelvarma hus (eldar så antingen är det kallt eller så är det hett i fönstren) är mycket finare och har dessutom knopp en del. Så nästa år satsar jag på att ha alla inne, utom vildpelargonerna som får stå kallt.
Det vore fint med en sån hylla som du Kerstin!

maria utanför enköping
Anki V
Jag klippte ner mina verkligen radikalt förra helgen, det fanns inget grönt kvar alls på dom. "Pinnarna" som står kvar i krukorna är 3-5 cm och det börjar redan komma massor av sidoskott. Största bladen har blivit ca 4 cm bara på en vecka.

Om det inte händer något nu så verkar det väldigt lovande. Jag kommer att få buskiga och fina Pelargonior wub.gif

/Anki
Sommartorparn
CITAT (Anki V @ 05-02-2006, 14:00)
Jag klippte ner mina verkligen radikalt förra helgen, det fanns inget grönt kvar alls på dom. "Pinnarna" som står kvar i krukorna är 3-5 cm och det börjar redan komma massor av sidoskott. Största bladen har blivit ca 4 cm bara på en vecka.

Om det inte händer något nu så verkar det väldigt lovande. Jag kommer att få buskiga och fina Pelargonior wub.gif

/Anki

Oj, kommer det blad från kal pinne?

Hur kommer det sig att mina kräver att bli klippta ovanför ett grönt blad? Annars vägrar dom.
Kan det hänga ihop med när man klipper och hur kallt de har förvaras? unsure.gif
Anki V
Mina hade förvarats i matkällaren ca +8-10. Dom har fått vatten två ggr sedan mitten av oktober.

När jag tog fram dom var alla blad vissna och torra men det fanns långa vita skott (ca 2 dm) på några av dom. Jag planterade om i krukväxtjord och jag var inte snäll när jag gjorde rent efter den gamla jorden

Jag hade sett en "beskrivning" i en av kvällstidingarna (kommer inte ihåg vilken ) och klippte som jag tyckte det såg ut på derad bilder. På varje kal "pinne" har det sedan kommit minst tre nya gröna brytningar det har till och med bildats en liten knopp på en av dom. Detta på mindre än två veckor!!! I och för sig står dom under lysrör.

Det är första gången som jag försökt övervintra Pelargonior.
Det verkar vara sant att Gud håller en hand över idioter och barn laugh.gif

Va synd att jag inte har någon kamera att tillgå nu så jag kunde skicka bevis unsure.gif men jag ska försöka få hem den till helgen igen. Då ska ni få se laugh.gif

/Anki
Sommartorparn
Matkällaren? Har du fönster där?
Anki V
Nej det är kolsvart. En ordinär matkällare i ett flerfamiljshus, du vet.
Aldeles för varmt att förvara potatis och den enda sýlt som klarar den är lingon. laugh.gif

Jag lovar att jag ska fota till helgen så du får se "underverket". Jag var väl helt enkelt för "dum" för att misslyckas.

/Anki
Anki V
Det gick fortare än jag trodde att få hem kameran. laugh.gif

Dom här "Pellisarna" beskar och planterade jag om 29/1

Längsta "pinnarna" på den här var 6 cm

Den här fick behålla ca 4 cm

Och sist men inte minst den lilla "Pellisknoppen"

/Anki
Sommartorparn
Oj, vilken växtkraft!

En gång lyckades jag ta död på en jättestor fuchsia, genom att vinterförvara den i ett svalt och helt mörkt utrymme. Hade sett på ett trädgårdsprogram att man skulle göra så. Den var stendöd när jag plockade fram den i början av juni!:( Då hade jag ändå haft den i flera år inomhus på fönsterbänken utan andra problem än att den gärna fick bladlöss. Så nu är jag väldigt skeptisk till alla käcka råd om att försätta växter i vintervila!

Men för dig tycks det ju ha funkat! rolleyes.gif
Gertie
CITAT (Anna Maria @ 05-02-2006, 13:35)
Så nästa år satsar jag på att ha alla inne, utom vildpelargonerna som får stå kallt.

maria utanför enköping

Jag har läst någonstans att vildpelargoner inte
tål lägre temperatur än 15 gr.ohmy.gif

Jag har mina andra pelargoner i växthus som
håller 5 - 10 gr. över vintern.

Klarar vildarna också den temperaturen? wink.gif
Eva i Skåne
Jaha, nu har jag också klippt ner mina hårt
Gud nåde er om det inte funkar huh.gif biggrin.gif
Jag har garderat med sticklingar rolleyes.gif )
Ullet
Jag har sett att även om man klipper ned dom ordentligt så kommer det nya skott antingen underifrån jorden, eller så från stammarna. Mina har övervintrat både i rumstemp samt mellan 8-10grader, jag har satt om flera o de skjuter skott som bara den nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon