Nu har jag tagit mig samman och fotat några av mina små "modeller".
Alla är sådda den 2005-12-30 och står i 7x7cm krukor, plantjord + lite pelleterad hönsgödsel och en 400W HPS som grillar 14h per dygn. Temperaturen håller sig kring 24 grader med lyset på, 18-19 på natten.
Om man ska göra pesto eller äta som den är tycker jag att Genovese ger mest (och starkast) klassisk basilikasmak. Den växer snabbt och frodigt och känns igen på sina kupade blad.

Genovese
Om man vill ha citronsmak så rekomenderar jag en Citronbasilika som heter Mrs. Burns. Den växer också frodigt (till skillnad från mina försök med vanlig citronbasilika) och har en mycket kraftig, nästan bedövande citronsmak.

Mrs. Burns
Magic Michael var en ny sort för mig i år, växer frodigast av dem alla och har en kraftig basilikasmak med lite anis i. Växtsättet är lite tätare och den växer snabbast av alla. Jag tycker den är snygg också, lite ljusare grön än t.ex. Genovese.

Magic Michael
Håller med Susanna, Kanelbasilika smakar inge' vidare.

Kanelbasilika
Green Ruffles är en krusbladig variant, dekorativ men verkar växa lite saktare. Den har en mild anissmak som jag inte riktigt vet vad jag ska ha till än men det ger sig nog. Annars duger den bra som prydnad ihop med andra sorter. Jag har också en Purple Ruffles men den växer så sakta att den inte ville vara med på bild än.

Green Ruffles
Av de småbladiga varianterna gillar jag en som heter Green Globe. Den har väldigt mörka och fina blad som kontrasterar de ljusare basilikorna bra, snyggare växtsätt än andra småbladiga/buskbasilikor jag provat.

Green Globe
Ararat är också en nyhet för mig, den har röd/grönt varigerade blad och är mycket vacker men växer spinkigt. har klippt topparna nu och hoppas den blir lite fylligare. Kraftig aninssmak vad man nu har det till ...

Marsellaise har ett namn som jag inte vågar uttala men den växer väldigt bra och ser fin ut, har en obestämd citrusdoft och -smak.

Marsellaise
Jag kommer att minska mitt sortiment från drygt 20 (+ alla de sorter som fortfarande är i fröpåsarna) ner till lite färre. Lime Basilikan ser jag fram emot att prova.
Givna är :
Att äta :
Genovese
Green Globe
Mrs. Burns
Magic Michael
Thai
Vanlig rödbladig
Att mest titta på :
Ararat
Green/Purple Ruffles
Mer bilder finns i mitt album "Basilika 2006-01-31" och om nån är nyfiken så säg till så lägger jag upp mer bilder eftersom det växer.