Hej
I brist på bättre tillämpar jag en egen hemsnickrad regel. Plantor i tillväxt mera annars: 1) Krukor utan vattenmagasin: Svag näringslösning var 3:e gång året runt , med undantag för dem som skall stå och / eller anlägga blom. Tex Amaryllis , Doftranka, pelargon. Min svaga näringslösning är en mättad vattenlösning av blå korn. Använder en plastflaska som innehållit ”Weibulls Rika”, har i en halv näve korn fyller på vatten skakar den ordentligt och låter den stå någon dag så att jag är säker på att lösningen kommit i balans. Sedan kommer finessen med att använda just en sådan flaska – Doseringsmåttet och föreskrifterna på flaskan. I stället för rekommenderad dos använder jag ca 1/3. Till den lilla kanna jag använder / 1,5 l/ är det lite svårt att dosera så lite med någon större noggrannhet , vill du vara noggrannare än jag så går det ju att späda näringslösningen till en 10-dels styrka först. 2) Krukor med vattenmagasin: Dos 1/5 var annan vattning, under vinter, ökar till 1/ 3 under våren / mitten februari/ . under den ljusaste tiden av året / några veckor efter vårdagjämningen till några före höstdagjämningen/ får dom gödning 2 ggr av tre vattningar. 3) Vetenskaplig noggrannhet behövs inte. Fråga: Är det någon som känner orsaken till att ”special blandningar” för orkidéer har så hög halt Cu / koppar/? Ett gammat trick att få bort mosstillväxt på tak är ju att spänna en koppartråd längs nocken så en förödande effekt på mossa finns tydligen. Med vänlig hälsning Sven
|