Hej alla, jag förstår att ni suktar hit nu när det är så kallt uppe i norden, men inget går upp mot en svensk sommar..jag har alltid den underbara grönskan och dom svala nätterna i huvudet . Det värsta här är ju att nätterna nästan är värre än dagarna vad det gäller fuktighet, och inte minsta lilla bris. Att bo mitt inne i stan är som att bo i en bastu i augusti Ibland ser man att dom stackars växterna bara böjer sig pga.värmen. Jag måste alltid ha markiserna nerfällda för att skydda dom från solen. Allt det gör att blommorna inte trivs så värst bra, och det är tråkigt. I år ville jag sätta så tidigt som möjligt för att försöka få blommor tidigt och sen igen för att få dom i Sept. Mina Ipomeer var som vackrast i september october...men det blomman är tålig. Det stora problemet är luktärtorna som aldrig vill lyckas riktigt, bladen nertill blir som pergament och får kanske 3-4 blommor totalt. Dom enda jag vet som lyckas rätt bra är dom som har trädgård. Nu har jag mer eller mindre hittat växter som trivs, men ibland vill jag ha dom jag VILL ha, och gör mina försök.
Idag har vi haft nästan 17 grader, men på fredag blir det kallare igen, så det är inte så lätt att veta hur man ska göra. Det var egentligen förrförra året som jag började så mina plantor, så jag är verkligen nybörjare. I mitt spanska forum är det ingen som har sagt att man ska ställa dom svalt när dom har grott..dom kanske inte sår inne, vi har aldrig pratat om det egentligen
Att krassen blev så hög beror på att jag trodde det räckte med extrabelysningen, men framför allt berodde det nog på att jag hade dom i värmen på elementet...

(Jag vet inte om det bara var krasse eller om det är blandat med luktärtor, tror att jag satte in en bild på dom i mitt album?? ) Av er har jag nu lärt mig att det inte ska vara så, så nu har jag bestämt mig för att så igen, och den här gången börjar jag veta hur jag ska hantera dom...men dom här rangliga ska jag sätta ut även på natten i övermorgon..om det slutar blåsa...vi har haft vindstötar på 50km/tim.
Kerstin z 5-6...krassen som började växa i jan på balkongen bara växer o växer..inte en knopp

Över huvud taget växer det gröna väldigt bra, men blommorna är en annan femma
.Jag gjorde som någon här sa..köpte höga plastglas, och där finns det bra med plats för långa långa rötter, men det är nog bäst att jag lämnar dom ifred några dagar innan jag börjar mixa med jord igen
Helen i Piteå..jag kör med avklippta vatten flaskor i stället för mjöljkkartonger, men trots att jag just nu ville lyxa till det med "köpe" byttor, så brukar jag återanvända så gott som allt till "trädgården"
Floppy..om det var länge sedan du var här så skulle du inte känna igen dig..Olympiaden 92 gjorde att vi fick en riktig ansiktslyftning. Det mesta bra, men andra , speciellt typiska restauranger vid stränderna, fick åka väck, och det tyckte dom flesta inte om..men politikerna råder över allt
Oj vilken tegelsten det blev, lovar att bättra mig och skriver lite mindre i framtiden. Vi kan ju säga att detta blev mitt "presentationskort" i forumet..
Tack för all hjälp jag får