CITAT (Bessie @ 16-02-2006, 12:16)
Efter vad jag vet om aztekernas chokladsmak gjordes deras ursprungliga choklad på jästa och rostade kakaobönor som maldes sönder med hett vatten och chilefrukter. (Riktigt kakaopulver fanns för övrigt inte förrän i slutet av 1800-talet när man fick teknisk utrustning för att separera kakaomassan från kakaosmöret.) De moderna recept jag sett har mörk choklad med låg sockerhalt, chilepeppar och vatten. (Riktigt mörk choklad, typ 80 % plus vatten borde ju resultera i drickchoklad med lågt GI-värde?)
Jag har testat så till vida att jag tillsätter en doft cayennepulver i mitt lyxchokladrecept ibland. Det lyfter faktiskt chokladsmaken, men man får inte ta så mycket att det bränner.
Lyxchokladreceptet går ut på att man smälter den mörkaste chokladen man får tag på i riktig mjölk (ingen skummjölk) och smaksätter med vaniljsocker (riktigt vaniljsocker med svarta korn i), malen kanel eller med cayenne. Eller alla tre. Reder av om det behövs med cirka en tesked majsena per kopp utrört i ännu lite mer mjölk. Värms under vispning tills man har en mörk, glansig historia halvvägs till chokladpuddingstadiet. Man dricker och känner sig som en spansk renässansprinsessa.
ååå tack för all den infon.
*vill känna mig som en spansk renässansprinsessa*