Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Aztekernas chokladdryck, Någon som har testat?
          Linda_A
          Inlägg 15-02-2006, 21:02
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 477
          Medlem nr: 6 145

Någon som testat den variant av "varm choklad"?

--------------------
          //Linda

Citera
          karjo
          Inlägg 16-02-2006, 10:37
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 140
          Medlem nr: 5 846

Hur är den då? Blir ju lite nyfiken, choklad är ju aldrig fel! smile.gif tongue.gif

--------------------
          Hälsningar Karin, Zon 3 (4)

Citera
          Linda_A
          Inlägg 16-02-2006, 11:02
          Länk hit: #3

Medlem

Jag blev så sugen på att testa "riktig" choklad efter att sett filmen chocolate.
          Så jag sökte runt lite på nätet hittade, vad jag tror är den drycken som hon servera där.
          Och en hel del massa annat gott. wub.gif

Vi ska ta och beställa en låda med finare choklad som vi hittade på en annan sidan.

Här är recepet
          http://www.chokladsajten.com/recept/visare...recept.php?id=4

4 koppar

75 g kakaomassa 100%, helst Cacao Pâte Extra
          5 dl vatten
          1 nypa chilipeppar
          1 nypa saffran
          1 nypa kanel
          1 nypa ingefära
          1/3 vaniljstång
          3 msk honung

--------------------
          //Linda

Citera
          noora
          Inlägg 16-02-2006, 11:12
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 699
          Medlem nr: 678

Är det den med chili i? Chili i varm choklad är i alla fall gott smile.gif Jag brukar koka upp 1/2 liter mjölk och låta en urkärnad chilifrukt av "lagom" styrka koka med. Sen fiskar jag upp chilifrukten och rör ner 50 gram hackad mörk blockchoklad i den varma mjölken. När chokladen smält är det bara att hälla upp i muggar och dricka smile.gif

--------------------
          Noora - med trädgård i Tullinge, zon 2-3
          Nooras Örtagård - min webbsida om örter

Citera
          Bessie
          Inlägg 16-02-2006, 11:16
          Länk hit: #5

Gäster

Efter vad jag vet om aztekernas chokladsmak gjordes deras ursprungliga choklad på jästa och rostade kakaobönor som maldes sönder med hett vatten och chilefrukter. (Riktigt kakaopulver fanns för övrigt inte förrän i slutet av 1800-talet när man fick teknisk utrustning för att separera kakaomassan från kakaosmöret.) De moderna recept jag sett har mörk choklad med låg sockerhalt, chilepeppar och vatten. (Riktigt mörk choklad, typ 80 % plus vatten borde ju resultera i drickchoklad med lågt GI-värde?)

Jag har testat så till vida att jag tillsätter en doft cayennepulver i mitt lyxchokladrecept ibland. Det lyfter faktiskt chokladsmaken, men man får inte ta så mycket att det bränner.

Lyxchokladreceptet går ut på att man smälter den mörkaste chokladen man får tag på i riktig mjölk (ingen skummjölk) och smaksätter med vaniljsocker (riktigt vaniljsocker med svarta korn i), malen kanel eller med cayenne. Eller alla tre. Reder av om det behövs med cirka en tesked majsena per kopp utrört i ännu lite mer mjölk. Värms under vispning tills man har en mörk, glansig historia halvvägs till chokladpuddingstadiet. Man dricker och känner sig som en spansk renässansprinsessa.

Edit: Måste testa chokladsajtens recept. Chokladfirman Lindt har en 99%-ig choklad i sin Excellence-serie, den kanske fungerar i stället för kakaomassa.

Citera
          Linda_A
          Inlägg 16-02-2006, 11:18
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (Bessie @ 16-02-2006, 12:16)
          Efter vad jag vet om aztekernas chokladsmak gjordes deras ursprungliga choklad på jästa och rostade kakaobönor som maldes sönder med hett vatten och chilefrukter. (Riktigt kakaopulver fanns för övrigt inte förrän i slutet av 1800-talet när man fick teknisk utrustning för att separera kakaomassan från kakaosmöret.) De moderna recept jag sett har mörk choklad med låg sockerhalt, chilepeppar och vatten. (Riktigt mörk choklad, typ 80 % plus vatten borde ju resultera i drickchoklad med lågt GI-värde?)

Jag har testat så till vida att jag tillsätter en doft cayennepulver i mitt lyxchokladrecept ibland. Det lyfter faktiskt chokladsmaken, men man får inte ta så mycket att det bränner.

Lyxchokladreceptet går ut på att man smälter den mörkaste chokladen man får tag på i riktig mjölk (ingen skummjölk) och smaksätter med vaniljsocker (riktigt vaniljsocker med svarta korn i), malen kanel eller med cayenne. Eller alla tre. Reder av om det behövs med cirka en tesked majsena per kopp utrört i ännu lite mer mjölk. Värms under vispning tills man har en mörk, glansig historia halvvägs till chokladpuddingstadiet. Man dricker och känner sig som en spansk renässansprinsessa.

ååå tack för all den infon.

*vill känna mig som en spansk renässansprinsessa* wub.gif wub.gif

--------------------
          //Linda

Citera
          Linda_A
          Inlägg 16-02-2006, 11:18
          Länk hit: #7

Medlem

Men vad innebär kakomassa?

--------------------
          //Linda

Citera
          Bessie
          Inlägg 16-02-2006, 11:26
          Länk hit: #8

Gäster

Med kakaomassa menar man väl den delen av mörk choklad som inte är kakaosmör, socker eller smaksättning? Högre kakaohalt = mer kakaomassa i förhållande till kakaosmöret?

Tänkte som sagt försöka med Lindt Excellence 99 %. Den högsta kakaoprocenten jag någonsin har sett live, om man säger så.

edit igen: Har just googlat på "Cacao pâte extra" och kommit fram till att det är en osötad choklad som tillverkas av Valrhona. Befinner man sig på en ort som har ett bra chokladutbud (=knappast Åbo) så kanske man kan beställa den.

Citera
          karjo
          Inlägg 16-02-2006, 11:56
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 1 140
          Medlem nr: 5 846

Jösses vad sugen jag blev!! Måste göra nåt sånt idag! Smart med cayenne, det är ju SÅÅ gott med chilichoklad och cayenne var ju en smart genväg!

Tackar för tipsen, snålvattnet har redan börjat rinna till! laugh.gif tongue.gif

--------------------
          Hälsningar Karin, Zon 3 (4)

Citera
          Linda_A
          Inlägg 16-02-2006, 12:20
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (Bessie @ 16-02-2006, 12:26)
          Med kakaomassa menar man väl den delen av mörk choklad som inte är kakaosmör, socker eller smaksättning? Högre kakaohalt = mer kakaomassa i förhållande till kakaosmöret?

Tänkte som sagt försöka med Lindt Excellence 99 %. Den högsta kakaoprocenten jag någonsin har sett live, om man säger så.

edit igen: Har just googlat på "Cacao pâte extra" och kommit fram till att det är en osötad choklad som tillverkas av Valrhona. Befinner man sig på en ort som har ett bra chokladutbud (=knappast Åbo) så kanske man kan beställa den.

Nu måste jag ge mig ut i affären sen och se vad jag kan hitta.

Vi ska beställa lite "smaka" choklad här ifrån. tyckte att priserna var okej faktiskt.

http://www.mamut.com/controls/shop/shops/5...chokladprovning

--------------------
          //Linda

Citera
          foolishRice
          Inlägg 16-02-2006, 13:46
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 146
          Medlem nr: 5 915

Jag trodde kakaomassan (paté) bara var fettet??

--------------------
          /* Markus Axelsson

Citera
          Bessie
          Inlägg 17-02-2006, 10:28
          Länk hit: #12

Gäster

Men när man gör choklad på enbart kakaofettet får man ju vit choklad.

Citera
          Linda_A
          Inlägg 20-02-2006, 17:05
          Länk hit: #13

Medlem

Detta svaret ang kakomassan fick jag av en kompis som är konditor och jobbar med choklad. (hon var nyligen i mexico och kollade in kakoplantagen där)
          "Kakaomassa kallas de malda kakaobönorna, alltså kakaon och kakaosmöret."

--------------------
          //Linda

Citera
          Bee
          Inlägg 21-02-2006, 15:55
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

En fråga: Passar Mazettis Ögonkakao in i någon av recepten ovan?? Är inte det ren kakao utan tillsatser av ngt slag?
          Jag brukar använda det till lite av varje, några korn i kaffet tex förhöjer smaken men drickchoklad har jag inte gjort sen barnen var små.

Blev plötsligt godissugen....

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          Linda_A
          Inlägg 26-02-2006, 18:20
          Länk hit: #15

Medlem

Här får du mitt favvorecept på Muscovadotryffel. Det gjorde vi till chokladfestivalen 2002. Du får nog dela receptet med tre skulle jag tro, för att slippa bada i tryffel.

Muscovadotryffel
          670g 70% choklad, avnvänder du lägre kakaohalt får du öka mängden annars blir den flytande.
          250g vispgrädde
          300g mörk muscovado
          100g honung
          125 g normalsaltat smör

Blanda grädde, muscovado och honung i en kastrull. Värm på svag värme under omrörning tills muscovadon smält, annars blir det klumpar. Koka upp och tillsätt den hackade chokladen. Låt smält och rör slät. Smöret mixas i när tryffeln är cirka 30 grader.
          Plasta och låt stå svalt under natten eller till den stelnat helt. Rullas till kulor i kakao.

För den chokladsugna. wink.gif

--------------------
          //Linda

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 16:08

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon