CITAT (Sten Ch @ 21-02-2006, 00:48)
Två frågor, Katti:
1) Hur fick du bubbelplastskarvarna täta? Kardborrband?
2) Inga problem med uttorkning av blad när fläkten stod på i ett så litet utrymme? Hur riktade du den?
1) Jag tejpade dem med bred maskeringstape. Det har fungerat bra där de inte utsätts för slitage men på gaveln med dörren där man hela tiden rycker i dem börjar de släppa. Är ju iof enkelt att sätta ny tape där. Själva dörröpningen är dock inte tejpad utan ligger bara en halv-meter omlott. Ingen bra lösning, skall bli riktig dörr med gångjärn till nästa år.
Man skulle kunna välja en bättre tape men då tror jag man får problem till våren när det är dags att plocka ner det hela. Då gäller det ju att tapen släpper utan att slita sönder plasten...
Har provat småbitar av karborreband i dörren men tapen tappar fästet när man öppnar och stänger hela tiden. Övriga skarvar skall ju inte öppnas så där finns ju ingen anledning att kosta på kardborreband.
2) Jag har fläckten står på golvet vid ena kortändan, riktad snett mot den andra kortändan. Inga växter står direkt i blåset men det gör därimot en stor 60-liters vattentunna. Det gör att vattnet hela tiden är relativt varmt och fungerar som en slags accumulatortank. Tror också att den öppna vattenytan kanske tillför lite fuktighet. Något som också hjälper till med fuktigheten är att många växter står på självbevattnade mattor med vattenföråd under. Det gör att det finns ganska stora avdunstningsytor. Änglatrumpeten måste jag dock duscha ett par gånger i månaden, annars blir det spinn.
Odlar i kall zon 3.