Medlem
Antal inlägg: 181
Medlem nr: 483
Goda vänner till mig har ett poolrum där temperaturen och luftfuktigheten borde vara idealisk för många växter. Tyvärr har de inte haft någon tur hittills då bl a flera bananplantor strukit med. Är växterna känsliga för klor (i luften) eller är det helt enkelt ljusbrist? (Det finns ingen tilläggsbelysning)
Medlem
Antal inlägg: 23 015
Medlem nr: 6 358
jag hadde nog inte haft bananplantorna där för att dom lätt får mögel på blden om det är stilastående fukt prova annars med nån tålig palm eller dracena det sommjag inte hade avlt till poolrum då är inte tunnbladiga växter så som banan för alla tunbladiga växter kommer att lätta för mögel om det är för mycket stillastående fukt
Medlem
Antal inlägg: 447
Medlem nr: 7 210
Har hört nåt om att man hugger av stammen ovanför bananklungan på plantage för att det ska ge mer näringen till frukten. Kanske har hört fel?
Dom kanske dör?? Men dom i simhallen har stått där i flera år, va visserligen ett par år sedan jag va där. Men vet att dom fanns där i 6-7 år. Köptes förstås in som lite större plantor.
Medlem
Antal inlägg: 23 015
Medlem nr: 6 358
aaahh jag vet inte nåt vissnar när dom får frukt men men man brukar hugga ner dom för att det ska komma rotskott tror jag det var . sen även frilandsbanener i sverige så hugger man ner dom jag har själv huggt ner min
Medlem
Antal inlägg: 447
Medlem nr: 7 210
Okej! Alltid kul att lära sig något nytt! Det e ju dels därför man är här, för att dela med sig av sina erfarenheter och kunskap om allt som rör odling och kunna dela med sig till andra om det man redan kan!
Medlem
Antal inlägg: 187
Medlem nr: 7 086
Mina föräldrar har ett hus med poolrum och sydfönster, de har alla växterna runt eller åtminstone i närheten av fönstret, och de verkar må fantastiskt bra. Men inga bananer, jag tycker det är typ dracenor, yuccas och sånt.
Medlem
Antal inlägg: 181
Medlem nr: 483
Jag skall tipsa om det. Kanske är de växterna lite tåligare. Det finns ett utskjutande tak utanför fönstret till poolrummet så vintertid blir det nog ganska mörkt.