CITAT (Sommartorparn @ 19-03-2006, 18:22)
Koft-smak på lamm beror på när lammet slaktas.Om lammet föds på våren och slaktas på hösten så ska det normalt inte bli någon koft-smak. Det är det normala. Däremot om man låter det växa till sig ett år innan man slaktar, då kan fårsmaken slå igenom. Har man lammkött väldigt länge i frysen, då kan fårsmaken kännas i de feltare bitarna. Brukar då koka köttet för sig, och skumma av fettet innan jag gör en gryta av det.
Kotletter steker man precis som fläskkotletter. Skär inte bort fettet för då blir dom torra o tråkiga! Mot slutet av stekningen, salta, peppra, pressa massor av vitlök över och krydda med medelhavskryddor, t.e.x rosmarin, oregano i timjan. Man kan också steka dom i ugnen i foliepaket med kryddor. Saftigare då. Lammkött kan gärna vara lite rosa inuti.
Gott är också att göra Cous-cousgryta på lammkött. Recept brukar stå på couscous-paketet. Långkoksgrytor blir godast när man har kött med ben. Benfritt är mesigt.
Det hade jag ingen aning om! Jag har hört en mängd rykten och fantasier om lamm, att man aldrig ska använda olja eller att man alltid ska göra det, att man aldrig ska använda vatten eller att man måste göra det osv (ja, du vet hur det kan vara). Gissa om man blir förvirrad till sist.

Blir lammkött gott om man marinerar det? Såg dina kryddförslag och tänkte mig att det kunde vara ganska gott att låta kotletterna ligga och dra i lite olja med vitlök, rosmarin, oregano och ingefära i några timmar, men det kanske köttet bara blir sämre av?
"Benfritt är mesigt" *fniss* Underbar attityd